DRIVR

Alfa Romeo 155: Vergaan & Vergeten ?

Afgezien van het feit dat SpaItalia niet uitdraaide zoals we verwacht hadden, viel er dit jaar nog een andere constatatie te betreuren: de Alfa 155 is bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen. Die verving de achterwielaangedreven 75 in 1992, en werd op zijn beurt afgelost door de 156 in ’98. Maar niet zonder in tussentijd danig indruk te maken op ondergetekende…

alfa155b

Neusje van de zalm: ‘wide-body’ 2.0  Super S van ’97/’98

Toegegeven: niet alle 155’s zijn een in memoriam waard. Na de evenwichtige 75 met zijn in-board remschijven en achteropgeplaatste versnellingsbak waren de eerste 155’s eerder een afknapper. Maar dat veranderde gelukkig in 1995 toen Alfa wide-bodies ging produceren om een breder spoor te homologeren. Bovendien groeiden de Twin Spark-motoren van acht naar zestien kleppen om uit te monden in de 2.0 TS 16v Super S (een DTM-special die ook onder de naam Trofeo verkocht werd) met zwarte Speedlines en 150pk zoals hierboven afgebeeld. Goed voor een klassieke sprint onder de negen, minimaal 210 voluit en mijn allereerste eigen wagen.

De 155 diende als basis voor Alfa’s DTM-racer

Nu zou ik hier zelf kunnen motiveren hoe goed mijn 155 wel niet was, maar dat zou weinig geloofwaardig overkomen. Daarom krijgt Top Gear even het woord: “Sharpest of all is the ultra quick power steering, which not only gives you lightening changes of direction with no more than a quarter of a turn of the steering wheel, but feels almost alive in your hands – informative and precise”. Dankzij het verbrede spoor vooraan, kreeg “the huge amount of grip” zelfs een aparte vermelding, terwijl het motorgeluid er één was om voor te sterven – zeker met wat inlaataanpassingen. Betrouwbaar ook, want zelfs na 185.000 harde kilometers heeft KXI-007 mij nooit aan de kant laten staan.

alfa155

Young, dumb & well-hung: yours truly in 2003

En dat maakt de constatatie op SpaItalia des te pijnlijker: niemand blijkt nog van de 155 te houden. Ongetwijfeld omdat de laatste eigenaars meer slooppremie binnenrijven dan de marktprijs vandaag bedraagt. Of omdat recentere Alfa’s ook voor een appel en een ei te hebben zijn, zelfs met de beste motor aller tijden. Hoedanook: de mijne staat sinds 2003 stof te vergaren in de ouderlijke garage, en geen inruilactie van de wereld die mij ervan zal scheiden.

Share Button

16 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    Heb fijne herinneringen aan een Q4…

    • Ken Divjak says:

      Die zijn in wide-body pas echt dun gezaaid:
      slechts 34 exemplaren van geproduceerd.

      Maar zelfs dan zou ik voor mijn andere liefde met zelfde mechaniek gaan:
      de Lancia Delta Integrale!

  2. Stevendm says:

    Zijn fantastische rechte lijnen zijn in ieder geval mijn eerste ‘automotive’ herinnering.
    Ik had toen nog bijlange geen rijbewijs, maar hij plakte wel op de eerste pagina van mijn autoadvertentieplakboek!

  3. TiZi says:

    waar wacht je op?

  4. Milly says:

    Bedankt voor het fijne artikeltje!

    Ik mis hem nog elke dag…
    Je weet hoe dat gaat, je krijgt een firmawagen en dan haal je hem enkel van stal in de weekends. En dan minder en minder. En dan zeg je de verzekering op daarna de garagebox die je er speciaal voor huurde. En verkoop je hem voor een appel en een ei. Gelukkig aan een rasechte liefhebber.

    Fijn dat je deze prachtwagen nog eens vanonder het stof haalt. De meest schitterende auto die ik ooit mocht bezitten en ik zie daar nog niet snel verandering in komen.
    En fijn dat ik er u mee kon aanzetten na een proefritje op de Haspengouwse wegen om er ook één aan te schaffen. Ge hebt het u blijkbaar niet beklaagd 😉

  5. Benny Herdewyn says:

    Goed soigneren… ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik nog een 155 gezien heb, laat staan een rasexemplaar zoals dit. Een mooi voorbeeld van de evolutie bij Alfa: van minder dan 1300kg en blijkbaar veel rijplezier naar een gebeeldhouwde 159 (die met meer dan 1,6ton wel uit graniet lijkt gehakt).
    Ik moet ook spontaan denken aan de dikke DTM Alfa’s, met kleine, heftige Italianen achter het stuur
    Zou het dan toch waar zijn dat je geen autoliefhebber bent zonder ooit een Alfa te hebben bemind?

  6. PieterA says:

    Zag denk ik gisteren nog een Trofeo op kapaza staan voor 750 euro.

    Edit: Check http://nl.kapaza.be/belgie/alfa-romeo-155-1-8i-ts-s-trofeo-50314766.htm

    • Stevendm says:

      Dit is op 5km van mijn deur!
      Ik ga zeker eens kijken. Ziet dit er een faire prijs uit volgens jullie Alfisti?
      Iemand tips voor waar ik moet op letten? En waar kan ik best online terecht voor meer info?

      • Ken Divjak says:

        Niet gekeurd en 240.000kms – dan moet je op alles letten!;)

        De opmerking “Pour le controle il faut juste un réglage Co (Pollution)” bevalt me ook niet aangezien een nieuwe lambdasonde meer kost dan de vraagprijs van de wagen…

        • Stevendm says:

          die info had ik dus niet gezien. als je kapaza bekijkt met firefox staat die extra info er niet, nu met IE zie ik idd ook de verontrustende commentaar.
          Het lijkt me toch een iets te grote geldput te kunnen worden.

  7. JDM says:

    Nooit geweten dat gij ooit zo een brede zonnebril hebt gehad. 🙂

  8. Dieter says:

    Hij heeft iig zijn voorganger de 75 nooit kunnen doen vergeten en dat zegt al veel over hoe een betere wagen deze was ivg met de 155.

  9. Niels says:

    Alfa-sedans? 75 heeft de techniek, 156/166 de looks, van de 155 mis ik de appeal wat. Of vergeet ik iets?

    Is een 75 TS/V6 eigenlijk een nog grotere potentiele geldput dan de 155? Onlangs een kraaknette V6 gezien. Mocht zelfs meerijden maar om nog onduidelijke redenen geweigerd. En nu wil ik er één 🙁

  10. heidekonijn says:

    Ik herriner me nog toen ik de eerste foto zag van wat de door Spada ontworpen opvolger van de 75 moest worden, en hoe teleurgesteld ik was. En hoe goed hij ook zat, toch smaakte de hele rijerevaring allemaal heel erg Tipo na de 75. Niet gekocht dus.

    Anderzijds is mijn domste move ooit, het van de hand doen van mijn knalrode 75 TS geweest. Ik zou het driedubbele geven moest ik haar terugvinden…

  11. wv says:

    Ik heb mijn 155 uit 1995 nog altijd en is nog altijd in gebruik. Een degelijke wagen met zeer leuke motor, enige nadeel is de ophanging die gaat pompen.
    Motor 1,8TS 8V is nog niet het minste aan geweest.
    (de 75 was qua degelijkheid niks waard maar toch een leuke wagen voor een paar jaar)

Leave a Reply