DRIVR

Elf Nieuwe Verkeersregels op Komst

thumb_staatsbladDit is het logo van het Belgische Staatsblad. En was het niet voor het feit dat onze regering (weer eens) gevallen is, dan zouden daar ondertussen elf nieuwe verkeersregels in staan. De stemming van die regels is logischerwijs uitgesteld wegens niet prioritair – maar van zodra het parlement tijd heeft om ernaar te kijken, zullen ze onverwijld in werking treden. Benieuwd of er iets voor jouw geliefkoosde transportmiddel tussen zit?

1. Wanneer één of meer lichten in de vorm van een rode (of oranjegele) pijl tegelijk met het groen licht branden, mag er alleen voortgereden worden in de andere dan door de rode (of oranjegele) pijl aangeduide richting.

Deze situatie lag recent aan de basis van enkele ongevallen en wordt met deze regel expliciet in de verkeerswet opgenomen. Ook al is het vrij logisch dat doorrijden bij rood (of dat nu een pijl dan wel een bol is) verboden is.

2. Er komt een nieuw verbodsbord voor quads.

De anti-overlastbrigade haalt zijn slag thuis en ziet het gebruik van quads aan banden gelegd met een nieuw verbodsbord. Zeker in groene zones, maar waarschijnlijk ook in bepaalde stadscentra.

3. Het ‘filteren’ of rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de file wordt toegelaten met een maximale snelheid van 50 km/u en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km/u met de voertuigen die voorbijgereden worden. Op auto- en autosnelwegen mag dat alleen gebeuren tussen de twee meest linkse rijstroken.

Opnieuw een regel die al in de praktijk toegepast wordt, maar nog niet in de wegcode staat. Benieuwd of de verkeerspolitie strenger gaat optreden tegen motards die dit ‘filteren’ ook bij hogere snelheden toepassen.

4. Motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen en passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben.

Nogal een no-brainer, maar toch zie je nog geregeld motards met jeans en stevige schoenen beter dan Gore-Tex en botten.

5. Motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren.

Persoonlijk heb ik meer last van tweewielers die autoparkeerplaatsen innemen dan van motorfietsen op het troittoir, maar voetgangers zien dat ongetwijfeld anders.

6. Kinderen onder de 3 jaar mogen niet meer met de motor vervoerd worden.

Vier jaar is anders ook jong om achterop een Gixxer te zitten, maar de wettelijke lijn moet natuurlijk ergens getrokken worden. Van bejaarden vooralsnog geen sprake…

7. Het gebruik van busstroken en van overrijdbare beddingen kan uitgebreid worden tot andere voertuigen dan die van het openbaar vervoer, zoals bromfietsen, motorfietsen en autocars, als er een pictogram wordt aangebracht.

Wie dacht dat zijn hybride of plug-in hier ook recht op zou krijgen, heeft dus pech. Tenzij je in Brussel of Luik woont waar die stroken gewoon door iedereen gebruikt worden.

8. Bus- en tramhaltes worden voortaan door een gele zigzagstreep aangeduid.

Niet helemaal zeker wat er mis is met de stippellijnvakken van nu, maar het worden dus binnenkort zigzagstrepen. Bezigheidstherapie voor stadswerkers zeker?

9. Het algemene inhaalverbod voor vrachtwagens boven 3,5 ton op tweevaksautowegen wordt afgeschaft en opnieuw vervangen door verbodsborden die de wegbeheerder moet aanbrengen.

België plooit voor de druk van de transportlobby, met ongetwijfeld meer files op de E314 tot gevolg.

10. Wachters van provinciale domeinen worden bevoegd voor het vaststellen van verkeersinbreuken op hun domein.

Duidelijk een maatregel om het werk van de lokale politie te verlichten, maar meteen ook een vrijgeleide voor overijverige boswachters met een chronische vorm van verveling.

11. Het controlepersoneel van het openbaar vervoer mag bevelen geven aan weggebruikers zolang de politie niet ter plaatse is. Het controlepersoneel mag ook optreden tegen wie geen voorrang verleent aan spoorvoertuigen.

Idem als het vorige, met het verschil dat stationsparkings en overwegen wel degelijk meer controle nodig hebben dan de parkeerwei van het provinciaal domein.

[Bron: De Tijd]

Share Button

5 Responses

  1. AnthonyG says:

    Ben blij dat 70kmh buiten de bebouwde kom er niet tussen staat.

  2. VishnuSixDix says:

    9. Het algemene inhaalverbod voor vrachtwagens boven 3,5 ton op tweevaksautowegen wordt afgeschaft en opnieuw vervangen door verbodsborden die de wegbeheerder moet aanbrengen.

    België plooit voor de druk van de transportlobby, met ongetwijfeld meer files op de E314 tot gevolg.

    ===> er verandert niets, gewoon de basisregel. Dus ik vermoed dat je kritiek ongegrond is.

  3. HVD says:

    Punt 6
    Motorrijders mogen wel verkeersbelasting betalen, maar niet op het trottoir staan en volgens Ken best ook niet op autoparkeerplaatsen. Mmmm, ik zal mijn moto dan maar in mijn rugzak steken zeker, of hebben jullie al veel parkeerplaatsen voorbehouden voor motorfietsen gezien?

  4. Ken Divjak says:

    Toegegeven Vishnu & HVD – ik heb mij weinig genuanceerd uitgedrukt.

    Wat het inhaalverbod op tweevaksautowegen betreft:

    de overstap van een algeheel inhaalverbod naar een plaatselijk verbod zal altijd impliceren dat er weer meer ingehaald gaat/kan worden door vrachtwagens op dergelijke wegen. Daarom lijkt mij een bord met tijdsaanduidingen (zoals in Duitsland vaak gebruikt) een betere oplossing. Want het gaat natuurlijk vooral om de spitsmomenten ‘s ochtends en ‘s avonds.

    En dan het trottoirverbod voor motoren:

    er is inderdaad een schrijnend gebrek aan stallingsplaatsen. Maar wanneer een kleine motor een groot parkeervak inneemt, dan vind ik dat die eveneens parkeergeld moet betalen. En dat kan tegenwoordig perfect via sms-parkeren terwijl dat vroeger ‘ticketgewijs’ moeilijk was.

  5. Thibaut says:

    Het bordenwoud wordt verder uitgebreid dus. Gingen ze geen borden afschaffen eigenlijk?

Leave a Reply