DRIVR

Lancering: Bentley Continental Flying Star Touring

Ik heb het mij die dag vaak afgevraagd. Of iemand van ons zomaar 590.000 euro zou kunnen neertellen voor iets wat niet-connaisseurs “een veredelde break” noemen. Met de huidige intrestvoeten komt dat immers overeen met een kleine eeuw 1000 euro afbetalen, en hopen dat de Flying Star nog net als corbillard kan dienen. Maar Piero Mancardi, hoofd van het recent gereïncarneede Touring, stelt mij gerust: “Onze klanten hebben geen last van de crisis”. En maar goed ook, want voor België komt daar nog 124.000 euro btw bovenop. Klaar voor een surrealistische trip in de wereld van de coach builders?

bentleycontinentalflyingspur1

Coach-building stamt uit de tijd toen Henry Ford nog aan de melkfles hing. De massaproductie moest nog uitgevonden worden, wat aspirant-autobezitters ertoe dwong een chassis te kopen en daarmee naar een coach-builder te trekken. Die had meestal enkele koetswerken op voorraad, maar kon – mits de juiste overtuiging – ook een uniek ontwerp uit zijn hamer slaan. En dat is exact wat Italiaanse ontwerphuizen als Bertone, Zagato en Pininfarina blijven doen zijn. Touring geniet in dat gezelschap minder naambekendheid (grotendeels omdat het in de jaren ’60 failliet ging), maar countert met een onderschrift dat waarschijnlijk nog legendarischer is dan het huis zelf: Superleggera. Als in Bond’s Aston Martin en tal van andere klassiekers die gebruikt maakten van een lichte aluminium huid over een fijn buizenchassis.

bentleycontinentalflyingspur2

bentleycontinentalflyingspur3bentleycontinentalflyingspur4

Vandaag hoort Carrozzeria Touring Superleggera bij Zeta Europe BV, een Nederlandse holding die magnaten als Roland d’Ieteren en Paul V.J. Koot herbergt. Die eerste kennen we als familiehoofd van het Belgische invoershuis dat onder andere Bentley importeert, en de tweede als de liefhebber die de Lancia Delta Hyena faciliteerde door Integrales naar Zagato te verschepen voor een coupé-ombouw. Samen reïncarneerden ze Touring in 2006, waarna er meteen weer prototypes als de Maserati Bellagio Fastback (een touring-variant van de Quattroporte) en de schitterende A8GCS (een nieuwe sportcoupé) verschenen. De Bentley Flying Star is het derde prototype in de rij, maar het eerste dat negentien keer gebouwd gaat worden – volgens het Italiaanse bijgeloof dat je altijd één exemplaar minder moet bouwen dan je denkt te kunnen verkopen.

bentleycontinentalflyingspur5

Hoe de Flying Star tot stand gekomen is, blijkt niet helemaal duidelijk. Volgens Mancardi werd Touring door een welgestelde verzamelaar benaderd waarna de Continental als geschikte donor werd bevonden, en volgens Bentley waren er al langer plannen voor zo’n shooting brake maar ontbrak het hen aan de juiste partner. Wat er ook van zij, Touring heeft de competentie in huis om zo’n kleine oplage met grote kwaliteit te realiseren – en daarin speelt de Belg Louis de Fabribeckers geen onbelangrijke rol. 32 jaar jong en afgestudeerd aan de prestigieuze ontwerpschool van Valenciennes leidt die vandaag het designteam in Italië om als hoofdontwerper van de Flying Star op te treden. Daarvoor gebruikt Touring trouwens geen Continental coupé, maar een cabrio GTC omdat die structureel veel stijver is en – gezien het feit dat alle onderdelen vanaf de A-stijl gewijzig zijn – veel minder versteviging vraagt. Desalniettemin klokt dit eerste exemplaar 30kg lichter af dan een gewone GTC, terwijl de volgende achttien stuks nog eens 150kg lichter worden dan de basis van 2485 kilo. Niet helemaal Superleggera, maar toch een verbetering.

bentleycontinentalflyingspur6

In welke mate die aanpassingen het weggedrag beïnvloeden, hebben we tijdens deze presentatie evenmin kunnen ontdekken. Maar dat zal de lucky 19 worst wezen; zij kopen in de eerste plaats een collector’s item dat van A tot Z naar hun wensen gebouwd wordt (gedurende 4.000 manuren oftewel zes maanden) terwijl Bentley zelf garandeert dat de Flying Star aan alle kwaliteitseisen voldoet. “Tijdens de ontwikkeling woonden de ingenieurs uit Crewe hier praktisch” voegt Mancardi er laconiek aan toe, “ze hielden ons scherp in de gaten om te zorgen dat de ziel van de Continental intact bleef”. En daarmee doelt hij ongetwijfeld op de viersecondensprint die de SuperSports met zijn 630pk in het asfalt brandt, ook al zijn de 560 en 610pk-versies zeker zo populair bij verzamelaars die vandaag eerder golftassen dan geschoten wild in de koffer deponeren.

bentleycontinentalflyingspur8bentleycontinentalflyingspur9

bentleycontinentalflyingspur7

En daarmee is de toon gezet: wagens als de Continental Flying Star laten zich niet rationaliseren. Ze hebben lak aan conventies en crisissen om het automobiel in al zijn glorie te vieren. Niet als een middel om van A naar B te geraken, maar als een ultiem statement van waar de autoproductie op een bepaald moment staat – net als de eerste Flying Star van 1931 (een Alfa Romeo 6C 1750 die het Concorso Villa d’Este van dat jaar op zijn naam schreef) en de tweede van 1966 (een hertekende Lamborghini 400GT die later in de Espada zou uitmonden). Aan dat tempo zal de volgende Flying Star dus 35 jaar op zich laten wachten, wat zijn exorbitante vraagprijs in een heel ander daglicht stelt. Net als alle andere objecten die als ‘kunst’ bestempeld worden.

[Foto’s: Jan ‘J4nsen’ Baedeker voor ClassicDriver.de]

Share Button

4 Responses

  1. Stijn Sioen says:

    Heb deze op de 1ste mei zien staan op een exclusief autofeestje in Cassel.
    Prachtige verschijning en zeker geen veredelde break !

  2. Christophe says:

    Ooeh wist niet dat er zo’n lelijke velgen op zaten! Praktisch alles is beter dan die spaakjes vind ik..

  3. Ken Divjak says:

    Traditionele spaakvelgbouwer Borrani (http://www.borrani.eu/) is eveneens onderdeel van de Nederlandse Holding Zeta BV waar Touring Superleggera vandaag toe behoort.

    Daarom dat het eerste exemplaar van hierboven met zo’n velgen getoond werd. De productieversies krijgen evenwel klassieke Bentley-velgen zoals de foto’s van Stijn tonen.

  4. Christophe says:

    Hehe, gelukkig maar! 😛 Verder een prachtige auto, heb ik nog niet gezegd; dit is echt wel een pareltje!! Ongelofelijk hoe geslaagd de look is.. Ben wel enigszins benieuwd wat dit (topzware) gewicht en de nieuwe vorm van invloed heeft op het rijgedrag. Okee, het is een Bentley, dus sportief hoeft niet, maar ik blijf wel benieuwd.. 😛

Leave a Reply