DRIVR

F1 Review: Valencia, Spanje (Race 9 2010)

Red Bull geeft je Vleugels: voor Vettel een mooie slogan die zijn pole en overwinning netjes vertaalde, voor Webber de schrik van zijn leven. Laatgenoemde begon de race nochtans vleugellam, na een moeizame start waarbij Hamilton en Alonso voorbij glipten – gevolgd door een hele meute die de Australiër ver deed terugvallen. Maar dat was nog niets vergeleken met de salto die hem te wachten stond…

valenciagp1

Hamilton stormde bij de start ei zo na door tot op de eerste stek, maar Vettel stak daar een stokje voor met een beschadigde neus voor de Brit als gevolg. Dat zou hem echter niet hinderen om Vettel te blijven volgen, en ook Alonso kon aansluiten om zijn oude teamgenoot in het vizier te houden. Ondertussen slaagde een oude Duitser erin om zich vanop de 15e stek een weg door het veld én voorbij Rosberg te banen tot op 11e positie. Zo zien we de GP-starts graag.

valenciagp2

De teruggevallen Webber maakte na een lange pitstop terrein goed en liep gestaag in op veertiende man Heiki Kovalainen. Alleen: het snelheidsverschil tussen de Lotus en de Red Bull was dermate groot dat Webber zich in de slipstream verslikte en remmen tekort kwam voor Swing Bridge. De Australiër reageerde te laat, en lanceerde zijn bolide over de versnellingsbak van Kovalainen richting blauwe lucht – een hallucinant beeld vanuit de cockpit. Een salto later belandde hij ondersteboven op de baan en botste gelukkig terug op zijn wielen om met een stevige klap in de bandenmuur te eindigen. Webber bleek ongedeerd en iedereen slaakte een zucht van verluchting: dit had anders kunnen aflopen op een stratencircuit met betonnen omheining…

De meningen over de verantwoordelijkheid van de crash bleken ook bij de BBC verdeeld: Coulthard meende dat een tragere wagen plaats had moeten ruimen en bij het remmen geen twee keer van rijlijn had mogen veranderen, terwijl Eddy Jordan van mening was dat iedereen zijn plaats mag verdedigen… En hoewel het volgens DC extreem moeilijk is voor Webber om – in de remzone en aan een dergelijke snelheid – te bepalen wat de voorligger gaat doen, leek de Australiër ons toch veel risico te nemen door zo kort te volgen op een wagen die sowieso veel trager was.

valenciagp3

Ook de fase volgend op het ongeval zorgde voor commotie: de Safety Car kwam de baan op naast Hamilton die Alonso nog altijd in zijn kielzog voerde. De Brit aarzelde even en besloot toen voor de SC door te rijden, waardoor de Spanjaard furieus geblokkeerd raakte achter de zilveren SLS. Alonso viel door de daaropvolgende pitstops helemaal terug, terwijl Hamilton netjes tweede bleef na Vettel. Zelfs een drive through enkele ronden later veranderde daar  niets aan. Een ander slachtoffer van de pitstops onder SC was Schumacher; door slechte timing van het team moest hij na zijn stop wachten aan het einde van de pitstraat tot het hele veld gepasseerd was; tot zover de geslaagde inhaalrace van bij de start.

valenciagp4

Vettel won dus, Hamilton deed een goede zaak in het kampioenschap en Button paktte belangrijke punten op plaats drie… tenzij de wedstrijdleiding daar anders over beslist. Button en nog acht andere rijders mogen zich immers aan enkele strafseconden verwachten doordat ze met ‘onaangepaste’ snelheid achter de SC volgden. Wait & see.

TOP
+ Vettel bewijst zijn zelfvertrouwen én het team een goede dienst door soeverein de race te leiden (al scheelde het soms niet veel…)
+ Sauber en Kobayashi maken indruk door goede strategie, betrouwbaarheid en vastberadenheid.
+ Hamilton rijdt een sterke race en zou het Vettel zonder drive trough iets warmer gemaakt hebben. De Brit doet hoe dan ook een sterke zaak in de strijd voor de titel.
+ Barichello rijdt onopvallend naar een vierde stek (de straftijden afwachten…)

FLOP
Webber is de vliegende pechvogel van de dag, maar heeft dat deels aan zichzelf te danken. Tegelijk is hij ook de ongedeerde geluksvogel van de dag.
Alonso was sterk bezig, maar temperament en furie zijn niet altijd bondgenoten in de F1, waardoor hij in al zijn frustratie voor de eindmeet nog kostbare plaatsen verloren ziet gaan (maar door de straffen voor zijn voorliggers zou hij nog een hazensprong kunnen maken).
Schumacher wou geen commentaar geven aan Eddy Jordan en Martin Brundle voor de race. Hij leek goed te starten, maar viel door slechte pitstopstrategie terug. Al moeten we zeggen dat hij sterke tijden reed en geen unfaire manoeuvres deed…

RESULTAAT RACE 9:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 57 1:40:29.571 1 25
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 57 +5.0 secs 3 18
3 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 57 +12.6 secs 7 15
4 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 57 +25.6 secs 9 12
5 11 Robert Kubica Renault 57 +27.1 secs 6 10
6 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 57 +30.1 secs 13 8
7 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 57 +30.9 secs 18 6
8 8 Fernando Alonso Ferrari 57 +32.8 secs 4 4
9 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 57 +36.2 secs 11 2
10 4 Nico Rosberg Mercedes GP 57 +44.3 secs 12 1
11 7 Felipe Massa Ferrari 57 +46.6 secs 5
12 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 57 +47.4 secs 16
13 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 57 +48.2 secs 17
14 12 Vitaly Petrov Renault 57 +48.2 secs 10
15 3 Michael Schumacher Mercedes GP 57 +48.8 secs 15
16 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 57 +50.8 secs 14
17 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 56 +1 Lap 21
18 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 55 +2 Laps 23
19 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 55 +2 Laps 22
20 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 55 +2 Laps 24
21 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 53 +4 Laps 19
Ret 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 49 Exhaust 8
Ret 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 8 Accident damage 20
Ret 6 Mark Webber RBR-Renault 8 Accident 2

Opmerking: Button, Barrichello, Kubica, Sutil, Buemi, De la Rosa, Petrov, Liuzzi en Hulkenberg hebben elk vijf seconden straftijd gekregen voor overdreven snelheid achter de safety car. Glock kreeg er twintig omdat hij blauwe vlaggen genegeerd heeft.

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 127
2 Jenson Button British McLaren-Mercedes 121
3 Sebastian Vettel German RBR-Renault 115
4 Mark Webber Australian RBR-Renault 103
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 98
6 Robert Kubica Polish Renault 83
7 Nico Rosberg German Mercedes GP 75
8 Felipe Massa Brazilian Ferrari 67
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 34
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 31
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 19
12 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 12
13 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 7
14 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 7
15 Vitaly Petrov Russian Renault 6
16 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
17 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 1
18 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
Share Button

3 Responses

  1. BART! says:

    T was weer een leuke race…

    Kobayashi was zeker de smaakmaker deze race, goed Button verdedigen, nog beter Alonso & Buemi inhalen! Goede actie!

  2. Pieter Fret says:

    De resultaten zijn binnen! De tien piloten in kwestie kregen vijf seconden straftijd, wat in de praktijk betekent dat Alonso achtste wordt en Buemi negende, terwijl Rosberg De la Rosa vervangt op P10.

  3. VishnuSixDix says:

    Alonso kan nogal blijten…

    Ik begrijp zijn (en Ferrari’s) frustratie, maar ga niet akkoord met de manier waarop hij die uit.

Leave a Reply