DRIVR

Column: Geleend Licht

De simpele peer van weleer is vandaag de dag een pak complexer geworden. Sommige lampenclusters herbergen tegenwoordig meer lichtjes dan de oevers van de Schelde, en die trend lijkt nog maar net gelanceerd. Maar er zijn ook constructeurs die zich geen maatwerk kunnen permitteren en elders een licht moeten gaan opsteken.

Lichtblok

Autolichten moeten aan een pak homologaties voldoen, zeker als het voertuig op verschillende continenten verkocht wordt, en dat maakt ze een relatief dure kostenpost. Voor koplampen is niet zozeer het heldere afdekglas het probleem, maar eerder de complex gevormde reflector aan de binnenzijde van het lichtblok. ‘Afdekglas’ is eigenlijk al lang geen correcte benaming meer, want het glas is intussen vervangen door slagvast polycarbonaat. En daar waar je vroeger allerlei groeven in het glas zag, gebeurt de bundeling van het licht nu in het lichtblok zelf door de grillig gevormde reflector. Achterlichten zijn wat eenvoudiger, maar ook hier vergt een eigen look wel wat centen.

Een andere reden om te kiezen voor bestaand materiaal is de leverbaarheid: een lamp van een massaconstructeur is zowat overal verkrijgbaar door een fijnmazig netwerk van dealers. Hetzelfde geldt voor (standaard)lampen uit de groothandel, zoals Hella. Als een kleine garnaal zonder dit netwerk zijn eigen lamp laat ontwikkelen, moet hij dus ook garant kunnen staan voor de beschikbaarheid ervan in het hol van Pluto. Vooral (zeer) kleine constructeurs lenen daarom wel eens het licht bij de groten, met wisselend succes overigens. Hieronder een paar voorbeelden van diverse pluimage.

McLaren F1
Richtingaanwijzers vooraan: Lotus Elan
mclaren-f1-front1
lotus-elan-s2

Achterlichten: Bova Futura (standaardlampen)
mclaren-f1-1
bova-futura-1

Morgan Aeromax
Koplampen: MINI
morgan-aeromax-1
mini-cooper-s-1

Achterlichten: Lancia Thesis
morgan-aeromax-2
lancia-thesis-1

Aston Martin DB7
Achterlichten: Mazda 323F
aston-martin-db7-2
mazda-323f-1

Invicta S1
Achterlichten: VW Passat
invicta-s1-3
vw-passat-1

Share Button

19 Responses

  1. TomD says:

    Ola zekers. Interessante weetjes, dank u Benny.
    Zullen we er gelijk een kwisje van maken?
    Nog andere voorbeelden iemand?

  2. puhpuh says:

    Heel interessant!! Waarvan sommige voorbeelden redelijk beschamend …

  3. Benny Herdewyn says:

    De oplages van een bus/touringcar zijn vergelijkbaar met die van een nicheconstructeur van sportwagens. Daarom is geleend licht hier eveneens schering en inslag.

    Wie herkent deze?

    irisbus-domino-voor

    irisbus-domino-achter

    noge-catalan

  4. 1-11 says:

    1) Fiat Multipla ?
    2) ?
    3) 3 serie E46

  5. Niels says:

    1 en 2 zijn afkomstig van een Fiat Idea volgens mij. Waarvan de achterlichten ook terug te vinden zijn op één of andere Aixammobiel.

    Wat mij eraan doet denken:

    http://ericgar.com/uploads/2007/04/reliantrobin.JPG

    Ford Fiesta!

    http://www.theexclusivecar.com/images/fotos/TVR%20Chimaera.5913b.jpg

    Nog eens Ford Fiesta! (maar dan een generatie later)

    Nooit gedacht dat een Reliant-driewieler ook maar 1 overeenkomst zou hebben met een TVR (buiten het land van herkomst dan).

  6. Benny Herdewyn says:

    1) bijna
    2) tip: zoek het ook Zuiders
    3) correct (maar nu ook weer niet zo moeilijk) De voorganger van deze Noge Catalan had de E36 lichten en ook de koplampen van de gefacelifte E46 werden gebruikt… wel consequent dus.

  7. 1-11 says:

    Iemand die de achterlichten van deze intussen ter ziele gegane Franse trots herkent ?

    http://membres.multimania.fr/venturi260spc/motorlegend/venturi/venturi400gt3.JPG

  8. Joep says:

    Nummer twee is het broertje van de Idea: Musa.

    Die DB7 achterlichten zijn me eerder nooit opgevallen trouwens. Gelukkig.

  9. dieter says:

    In de jaren 80-90 had elke kleine sportwagenfabrikant bijna altijd de achteruitkijkspiegels van een Citroën CX phase II.
    En hoeveel keer zijn de achterlichten van een 205’je niet gebruikt om alle mogelijke brom-mobielen?
    Om van de ronde koplampen van de Golf-I en -II nog maar te zwijgen…
    :o)
    Tja, waarom ‘t wiel opnieuw uitvinden als het binnen je eigen kraam past?

  10. Woef says:

    @Dieter: en met die buitenspiegels komen we alweer bij de DB7 uit. Maar goed, die auto bestond bijna volledig uit elders geleende onderdelen. Een interieur vol Mondeo-knoppen (inclusief contactsleutel), motor en chassis van een oude Jaguar (XJS), …

  11. 1-11 says:

    De achterlichten van de MVS Venturi heb ik ook al ergens gezien. Wie weet waar ?

  12. car-nut says:

    Nog zo eentje die bij gebrek aan middelen graag leentjebuur speelde: Hommel, voor zijn berlinette. Maar ook Bristol, Jensen, Aston Martin V8 (mid jaren 90) en bij uitbreiding de doorsnee kleinschalige autobouwer die probeert voet aan de grond te krijgen of te houden.

  13. PieterA says:

    GT Junior

    Iso Grifo

  14. BertR. says:

    Ascari KZ1 -> Peugeot 206 koplampen
    Noble M12 -> Ford Mondeo allerlei

    Ik ken er nog veel meer, maar ik kan er nu niet op komen. Ik heb ook al gezien dat een kleine constructeur in plaats van de originele onderdelen soms tuning onderdelen gebruikt.

  15. Martijn says:

    Wat te denken van de achterlichten van een TVR Griffith en een Opel Vectra 2000…

Leave a Reply