DRIVR

F1-Nostalgie op de PC: Grand Prix Legends

Wie herinnert zich de golden sixties en seventies in het F1 wereldje nog? Een vraag waarvan het antwoord bij een groot deel van ons lezerschap onverwijld in een luid foutsignaal resulteert. Ook onze redactie heeft die tijden alleszins niet bewust live mogen meemaken en dat deed mij tijdens de vorige F1 race nog mijmeren naar the good ol’days of wheel to wheel racing. Gelukkig is er één gametitel die de Jim Clark geur en het genadeloos oldskool racerealisme als geen ander richting huiskamer kon toveren: Grand prix legends. Een toenmalig meesterwerkje van spelontikkelaar Papyrus, ook bekend van de realistiche Indy car en Nascar reeksen en eeuwig goed voor regelrechte verafgoding bij elke racesim geek.

gsc_013

Eén zaak moeten we voorafgaand onderstrepen: wie anno 2010 zweert bij flitsende graphics, ongeziene off-track vrijheid of state of the art geluidseffecten, moeten we teleurstellen. Al in 1998 was GPL immers niet het meest grafisch vooruitstrevende spel dat de modale gameboer z’n rekken versierde, laat staan dat deze simulatie de almaar meer kritische gamer ooit nog zal weten boeien. Toch dient gezegd dat GPL tot op heden in de juiste middens nog altijd aanbeden wordt. En met reden!

grand-prix-legends-demo_2

Het seizoen racet immers terug naar het jaar 1967, een tijdperk waar vleugelaërodynamica nog in z’n kinderschoenen stond, de rubbers nog harder waren dan een betonpijler en de motoren toch al een vlotte vierhonderd paarden sterk brulden. De garantie voor een potje close racing en een mooie cocktail van onder- en overstuur, aangevuld met de meest geavanceerde setupmogelijkheden.

gpl2004

Met multiplayermogelijkheden van een (toenmalig) vergevorderd niveau waren tot 16 spelers in staat om via een gratis onlineprogramma zelf races te hosten (al zijn de Belgische internetproviders nooit gul geweest inzake uploadsnelheid…) of bij te wonen. De elite van de ganse wereld vergaarde dan ook op geregelde tijdstippen, gemeenschappen en leagues werden opgericht en niet-officiële speluitbreidingen gaven ‘GPL’ jaar na jaar de visuele update die het nodig had, terwijl de talloze internetfora duizenden fans jarenlang later nog steeds blijven bekoren.

Het realisme van de bolides was (en is) van een ongezien niveau. Veruit de meest geavanceerde car physics en derhalve de hoogste moeilijkheidsgraad ooit in een PC-racesimulatie. Een stuurwiel met (2 of 3) pedalen was een conditio sine qua non, evenals een aangepast zitje om het cockpitgevoel te maximaliseren. De ultieme garantie voor zweterige races waar je in nauwelijks één rondje meer tegenstuurt dan Alonso in een ganse contemporaine F1-race. Reken dan een wedstrijd van gemiddeld 80 rondjes en je weet dat een onlinerace jouw sociaalgestuurde avond gauw kan kannibaliseren.

Tot slot bevat Grand Prix Legends de Nordschleife anno 1967. De dosis adrenaline en precisiewerk om een rondje Grüne Hölle onder de acht minuten af te haspelen, werd tot op heden nog niet door een andere simulatie geëvenaard. Achteraf is de bevrediging dan ook groot en het aantal gespendeerde pogingen immens. Oordeel gerust zelf, een demoversie waar je met Jim Clarks Lotus een rondje Watkins Glen kan temmen, staat gratis op het www. Gentlemen, start your engines!

Share Button

3 Responses

  1. 1-11 says:

    Ah… good ol’ VROC times 🙂

    In de doos zat ook een enorm gedetailleerde afstellingsgids die elke afzonderlijke afstellingsmogelijkheid in detail beschreef. En dat was geen luxe.

    Knappe MOD in de screenshots trouwens !

    • Cedric says:

      En voor wie na de nineties over een goede internetconnectie kon beschikken waren er ook nog de talloze internet setup guides, aangevuld met duizenden setups en replays van goeroes aller lande… om duimen en vingers bij af te likken!

      En ja, de VROC chatbox was erg populair 🙂

  2. Jimster says:

    En maar inloggen op GPLRank en toch maar proberen om die paar tiendes te winnen om zo negatief te komen….

Leave a Reply