DRIVR

Renault DeZir: Verlangen naar Meer?

Laurens van den Acker heeft Mazda nog maar net geruild voor Renault, of de Hollander is al klaar met de eerste concept car onder Franse vlag. De DeZir moet het publiek doen verlangen naar een Renault met meer passie. Niks beter dan een sportwagen met achterwielaandrijving om die klus te klaren… al doet die wel enkele belletjes Ringkelen.

Renault DeZir

Van den Acker heeft er alles aan gedaan om Renault een meer ‘premium’ imago mee te geven, net zoals elke massaconstructeur tegenwoordig probeert. Daarbij is het op zich al een statement om met een achterwielaangedreven sportwagen te komen voor een merk dat sinds jaar en dag voorwielaandrijvers maakt die bovendien eerder op comfort gericht zijn (RenaultSport buiten beschouwing gelaten). Maar het is ook een statement om Renault prominent in beeld te brengen als het op groene energie aankomt. De DeZir wordt namelijk voortgestuwd door een elektromotor terwijl de energie wordt opgeslagen in een pakket lithium-ionbatterijen die een rijbereik van 160 km garanderen. Daarna moet hij acht uur aan de paal, maar het kan ook met een snellader die 80% vult in twintig minuten.

Renault heeft trouwens nog een alternatief uitgewerkt met partner Better Place, waarbij de lege batterij in een station vervangen kan worden door een volle. Dat gaat een pak sneller dan het klassiek laden en heeft als bijkomend voordeel dat je de batterij niet koopt maar leaset. Zo heb je steeds de modernste versie en blijft de kostprijs van de wagen lager. De DeZir weegt slechts 830 kg – minder dan een Twingo – en vangt bovendien weinig wind met een Cx van 0,25.

Renault DeZir

Niks dan goeds dus? Euh, neen. Het blijft natuurlijk een concept car; een productieversie zit er niet direct in. Franse constructeurs hebben nu eenmaal de gewoonte om concept cars op twee niveaus te ontwerpen: extremere modellen om de aandacht te vestigen en daarnaast voorlopers van productiewagens. In Duitsland zie je doorgaans meer die laatste. Het bijzonder lage gewicht zou voor een wagen die volledig gehomologeerd is en geen exotische materialen gebruikt ook wel een pak hoger uitvallen. En dan is er de look: Laurens van den Acker heeft blijkbaar met een schuin oog naar de Audi R8 gekeken voor de algemene proporties en de opvallende ‘sideblades’. De wrap around-voorruit kennen we dan weer van andere supercars als de Koenigsegg CCX.

Renault DeZir

De wagen ziet er best leuk uit met een aalgladde bovenzijde en een opengewerkte achterpartij, maar echt vernieuwend is het allemaal niet en dat zou je toch mogen verwachten van een Chief Designer die een merk nieuw leven moet inblazen. Misschien wil de Nederlander niet hetzelfde risico lopen als met de Nagare-vormtaal bij Mazda, die knappe concepts opleverde maar in de praktijk bijzonder moeilijk te realiseren bleek. We zullen nog even moeten wachten op de volgende modellen van zijn hand om de rode draad te zien. Intussen heeft de DeZir wel het verlangen naar meer gewekt. Wie de tweezitter live wil zien, moet eind september naar het Salon van Parijs.

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Nog wat interessante bemerking van Autocar:

    […] Renault states that “the front-end design previews the new front-end identity that is poised to become a feature of all Renault models in the future”.

    That process is likely to be led by the next-generation Clio; insiders say that key cues from the DeZir’s nose, including the ‘eyelid’ headlights and exaggerated Renault logo, are likely to make it onto that car. […]

    The fact that the DeZir’s construction techniques are shared with the Mégane Trophy race car — built at a factory in Dieppe — is likely to add to speculation that Renault is preparing to bring back the Alpine brand that occupied the facility. But Renault sources have denied that the model is a preview for an Alpine roadster.

Leave a Reply