DRIVR

F1 Review: Silverstone, UK (Race 10 2010)

Moeten we het eigenlijk nog melden? Toen de rode lichten vanmiddag uitgingen in Silverstone, werd de volledige eerste rij alweer bezet door Red Bull. Toch was niet alles peis en vree in het gevleugelde team. De reden: er was maar één nieuw voorvleugelpakket beschikbaar, dat tot grote frustratie van Mark Webber naar de piloot met de meeste WK-punten ging – Sebastian Vettel, dus. De aanleiding voor een verbeten en tumultueuze wedstrijd…

Silverstone

Webber had zijn team iets duidelijk te maken en greep zijn kans meteen bij de start. De Aussie kwam beter uit de startblokken dan zijn teammaat, zodat hij al in de eerste bocht de leiding kon overnemen. Ook de vanop P4 gestarte Hamilton kwam piepen, maar raakte daarbij met zijn voorvleugel het rechterachterwiel van Vettel aan. Gevolg: lekke band voor de Duitser, een retourtje pits en aansluiten achteraan het pak. Wat verderop deden de twee slecht gestarte Ferrari’s dit nummertje nog eens dunnetjes over. Hier was het Massa die aan het kortste eind trok. Webber profiteerde van de chaos achter hem om meteen weg te snellen, met Hamilton in zijn kielzog. Een knap opgerukte Kubica hield ondertussen de rest van het veld op vanop P3.

Silverstone

Pas rond het halfwegpunt zagen we weer wat actie. Button werd de belangrijkste winnaar van de pitstops – stilaan zijn handelsmerk – dankzij een langere eerste stint op de zachte banden, die hem voorbij Schumacher en Barrichello op de zesde plaats bracht. Een snelle Alonso pakte ondertussen Kubica in de Club-chicane, maar moest daarbij het gras opzoeken. Waarschijnlijk onvrijwillig, maar strikt gezien kon dit manoeuvre geïnterpreteerd worden als voordeel halen uit het afsnijden van de bocht, wat verboden is. Hoewel het dus wijzer was geweest Kubica zijn plaats terug te geven, reed Alonso gewoon door. Enkele ronden later besliste de raceleiding dat de Spanjaard zijn gewonnen plaats inderdaad moest teruggeven, maar Kubica had inmiddels al opgegeven met mechanische pech. Dan maar een alternatieve straf: een drive-through voor Alonso.

Silverstone

De volgende ronde moest de safety car uitrukken omdat De la Rosa’s achtervleugel de start-finishlijn sierde na contact met Sutil. Het hele pak kwam dus weer gezellig bij elkaar. Alonso moest wachten tot na de SC-periode om zijn straf uit te zitten, die hem bijgevolg helemaal achteraan deed belanden. Een zware bestraffing voor één discutabel inhaalmanoeuvre op een piloot die zich de volgende ronde toch uit de race zou terugtrekken. Net als in Valencia voelde Alonso zich dus genaaid door de stewards. Hij maakte zijn onweerachtige stemming aan zijn team duidelijk met het verzoek: “No radio for the rest of the race.”… Dat hij later nog lek reed na contact met Liuzzi om vervolgens op de veertiende plek te stranden, zal hem niet bepaald gelukkiger gemaakt hebben.

Silverstone

Wie wél van de safety car wist te profiteren, was de teruggevallen Vettel. In zijn Red Bull – nog steeds de snelste wagen van het veld – kon hij nog oprukken tot de zevende plek. Het was echter teamgenoot Webber die na een dominante race als leider voorbij de geblokte vlag reed. “Not bad for a number two driver”, was het enige wat hij aan teambaas Christian Horner kwijt wilde over de radio…

Silverstone

TOP
+ Webber domineerde de race van start tot finish en maakte zijn team meteen een en ander duidelijk.
+ McLaren kwalificeerde op P4 en P14, maar eindigde toch tweede en vierde. Het beste teamresultaat van het weekend.
+ Oude rot Barrichello (P5) maakte zijn reputatie als Silverstone-specialist waar en ook Saubers rising star Kobayashi maakte indruk met een zesde plek.

FLOP
Ferrari beleefde met een 14de en 15de plek een zoveelste rampweekend, veroorzaakt door contact tussen beide wagens en (alweer) een slecht uitdraaiende beslissing van de stewards.
– Winst op de baan, fiasco ernaast: Red Bulls interne relletjes maakten geen al te beste indruk dit weekend.
Schumacher liet niets van zijn oude glorie zien en finishte negende. Teammaat Rosberg lachte hem toe vanop het podium.

RESULTAAT RACE 10:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 6 Mark Webber RBR-Renault 52 1:24:38.200 2 25
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 52 +1.3 secs 4 18
3 4 Nico Rosberg Mercedes GP 52 +21.3 secs 5 15
4 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 52 +21.9 secs 14 12
5 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 52 +31.4 secs 8 10
6 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 52 +32.1 secs 12 8
7 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 52 +36.7 secs 1 6
8 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 52 +40.9 secs 11 4
9 3 Michael Schumacher Mercedes GP 52 +41.5 secs 10 2
10 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 52 +42.0 secs 13 1
11 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 52 +42.4 secs 20
12 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 52 +47.6 secs 16
13 12 Vitaly Petrov Renault 52 +59.3 secs 15
14 8 Fernando Alonso Ferrari 52 +62.3 secs 3
15 7 Felipe Massa Ferrari 52 +67.4 secs 7
16 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 51 +1 Lap 21
17 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 51 +1 Lap 18
18 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 50 +2 Lap 19
19 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 50 +2 Lap 23
20 21 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 50 +2 Lap 24
Ret 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 44 Brakes 17
Ret 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 29 Accident damage 9
Ret 11 Robert Kubica Renault 19 Driveshaft 6
Ret 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 9 +43 Laps 22

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 145
2 Jenson Button British McLaren-Mercedes 133
3 Mark Webber Australian RBR-Renault 128
4 Sebastian Vettel German RBR-Renault 121
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 98
6 Nico Rosberg German Mercedes GP 90
7 Robert Kubica Polish Renault 83
8 Felipe Massa Brazilian Ferrari 67
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 36
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 35
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 29
12 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 15
13 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 12
14 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 7
15 Vitaly Petrov Russian Renault 6
16 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
17 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 2
18 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
Share Button

Leave a Reply