DRIVR

Column: When in Rome, Drive as the Romans

Enige probleem: ik had geen macchina ter beschikking toen Ryanair mij vorige week op de luchthaven van Ciampiono deponeerde. Bovendien is het zelfs voor octaanliefhebbers not done om een wagen te huren in een overbevolkte stad die over een moderne metro beschikt – zeker wanneer er een citytrip op het programma staat. Maar dat kon ondergetekende er niet van weerhouden om post te vatten op een drukke verkeersader, een ijskoude Peroni te bestellen en het Romeinse verkeer te analyseren…

wheninromedriveliketheromans

Het eerste wat opvalt is de totale ondergeschiktheid van de voetganger. Daar waar de voetpaden niet ingenomen zijn door foutparkeerders, ligt de stoep er dermate slecht bij dat het meer naar de grond kijken is dan naar de talrijke monumenten. Zelfs zebrapaden bieden geen garantie op een zorgeloze tred, aangezien die zonder verkeerslichten levensgevaarlijk en mét een ware race tegen de tijd zijn; de groene mannetjes veranderen vliegensvlug in hun oranje wederhelft die de dragrace van de scooterbrigade aankondigt. Doe daar nog een nationale verachting voor rood licht bij, en je hebt ongeveer een minuut de tijd om een avenue van vijftig meter te negotiëren. Goed voor de lijn, minder voor het hart en een ware nachtmerrie na zonsondergang.

wheninromedriveliketheromans2

Zijn het niet de zwakke weggebruikers die het voor het zeggen hebben, dan moet het natuurlijk Koning Auto zijn. Koning Auto en Troonopvolger Vespa om exact te zijn. En vooral die laatste voelt zich kiplekker door zijn wendbaarheid en niet te onderschatten prestaties. Want zelfs in een gepeperde hatchback ben je een vogel voor de kat wanneer de linnen maatpakken hun überscooter bestijgen om de klassieke sprint in vijf seconden te klaren. Dat er niet meer ongevallen met tweewielers gebeuren, kan dan ook enkel aan een extra ‘verkeersgen’ toegeschreven worden dat de Romeinen bij hun conceptie meekrijgen; in vijf dagen tijd heb ik er geen enkele crash gezien, en maar goed ook aangezien de spoeddiensten ‘s zomers met 36 uur vertraging zitten voor niet-leven-of-doodgevallen…

Al meermaals ge-replayed, maar onnavolgbaar qua illustratie van het Italiaanse verkeer

Ondanks het feit dat Rome sinds de jaren ’70 met verkeersarme zones werkt (de zogenaamde Zone a Traffico Limitato of ZTL’s), stikt het er dus nog altijd van de auto’s. In die mate zelfs dat mijn iPod totaal nutteloos was op dat terrasje met die Perroni waar het lawaai ronduit oorverdovend bleek. Wie er trouwens een hoop exotica denkt te spotten, is er ook aan voor de moeite; het gros van de machinerie komt uit de FIAT-rekken met Duitse limousines voor de hoogwaardigheidsbekleders. Die vertrouwen nog altijd op benzine én een blauwe lamp om hun voordeel te halen, terwijl echte prominenten geëscorteerd worden door een Impreza Turbo of BMW 335i én een horde (geschifte) motards van de Carabinieri – eveneens op Duits materiaal. Allemaal samen goed voor een heuse simfonia zoals ze die alleen in Italië kunnen componeren. Maar zorg wel dat je de noten kent vooraleer je gaat meespelen.

[Thumb: Mike King, Foto’s: Bryan, Luiza Leite]

Share Button

5 Responses

  1. Antonio says:

    En toch even vermelden dat er minder verkeersdoden vallen dan hier procentueel per inwoners en per km weg.

  2. Ken Divjak says:

    Ge hebt nog gelijk ook:

    11. België
    Populatie (2006): 10.5 miljoen
    Verkeersdoden (2006): 1.069
    Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners: 101.7

    14. Italië
    Populatie (2006): 58.8 miljoen
    Verkeersdoden (2006,l): 5.426
    Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners: 92.4

  3. Pieter Fret says:

    Maar Belgen kunnen dan ook niet rijden:

    This is nothing compared to what you see Belgian drivers doing on a regular basis in Belgium nowadays however. I’m not sure when the transformation happened, but all Belgians now seem to drive either Volvo estates, Audi A6s or BMW 5-Series GTs. And they all seem to be texting, phoning or smoking; or turning round and having an argument with the person in the back seat while doing so.

    http://www.autocar.co.uk/blogs/anythinggoes/archive/2010/05/27/who-are-the-worst-drivers-in-europe.aspx

    • Ken Divjak says:

      Tjaa – dat krijg je wanneer iemand ‘s vrijdag om kwart voor vijf nog snel een column uit zijn duim moet zuigen en Clarkson-kapsones begint te krijgen…

  4. Thibaut says:

    Enkele bemerkingen na observatie enkele weken terug.

    Observatieplaats: Cefalù, Sicilië. Vooral een eind vanop het balkon een T-kruispunt met vlakbij een typische gellateria/gazetteria/caffeteria/en nog een hoop -ia’s

    – Er zijn amper kruispunten met verkeerlichten. Doorgaand verkeer lijkt voorrang te hebben, maar meestal is het die met het meeste lef of met het zwaarste voertuig, zoals een bus, waarvoor men stopt.
    – Alle lijnen en symbolen op de weg zijn louter versiering. Vaak zijn ze amper zichtbaar.
    – Sicilianen kunnen niet parkeren. Of ze doen er toch de moeite niet voor. Geen ruimte genoeg? Parkeer dan enkel de neus, loop nonchalant de bar binnen en negeer het getoeter van het verkeer dat nu ferm gehinderd wordt.
    – Bij een bar kun je niet dicht genoeg staan. Negeer de lege parkeerplaatsen aan je zijde en parkeer tegen richting vlak voor de deur.
    – Bij het verlaten van de geïmproviseerde parkeerplaats rij je gewoon weg. Kijk vooral niet naar het overige verkeer. Die zullen wel stoppen, of vooral toeteren eigenlijk.
    – Snelheidsbeperkingen gelden niet voor busverkeer van en naar de luchthaven. Kom je een collega tegen, dan daag je die uit voor een slalom-race door het drukke verkeer van Palermo.
    – Rij je met een kleine Fiat of Lancia en kom je een bus zoals bovenstaande tegen op de autostrada, dan hinder je die. Trap regelmatig hard je rem in, gooi peuken door het raam, gooi je wagen constant voor de bus als die van vak veranderd,… De druk met zijn lichten flikkerende buschauffeur zal terwijl hij een meter achter je rijdt nog de tijd vinden om met zijn gsm een foto te nemen. Die kan hij dan op Facebook zetten, zodat andere buschauffeurs weten dat ze je te grazen mogen nemen.

Leave a Reply