DRIVR

(Bijna) Alle Details: BMW 1-Reeks M Coupé (2011)

Wie de Twitter-account van Chris Harris volgt, weet dat de fine-fleur van het autojournaille deze week het Ascari Race Resort bezoekt. Daar viert BMW niet alleen het 25-jarig bestaan van de M3, maar lanceert het ook de langverwachte GTS-versie compleet met rolkooi en een prijskaartje van 140.000€. En toch zijn die agendapunten ondergeschikt aan het orgelpunt van het programma: een passagiersritje met de 1-Reeks M Coupé zoals aangeboden aan enkele Britse toppers. Klaar voor de details?

bmw1reeksmcoupe
bmw1reeksmcoupebbmw1reeksmcoupec

  • de 1-Reeks M Coupé (en zeker niet ‘M1’) verschijnt medio 2011 in de showrooms
  • de prijs wordt 5% boven de 135i oftewel op 50.000€ voor opties geschat
  • daarvoor krijg je een 3.0 zes-in-lijn biturbo met 340pk
  • goed voor o-100 in 4,9 seconden en (gelimiteerde) 250km/h voluit
  • een zesbak is standaard, een zeventraps-DKG niet beschikbaar
  • met 1495kg is er spijtig genoeg geen gewichtsbesparing ten opzichte van de 135i
  • ditmaal ligt nadruk op rijdynamiek, niet op dragsterprestaties
  • daarvoor krijgt de 1-Reeks M Coupé de banden en spoorbreedte van de M3
  • ook de magische M-sper van de M3 is van de partij
  • maar de dempers zijn vast beter dan de regelbare exemplaren van grote broer
  • de ‘Ringtijd is gelijk aan de E90 M3, met nog een half jaar ontwikkeling te gaan

De enige minpunten die de uitverkorenen vanop de passagiersstoel konden optekenen, concentreerden zich rond het geluid (dat momenteel nog te tam is), de vermogensafgifte (die vooral in het middenbereik presteert beter dan bovenaan), de remmen (die naar goede M-traditie al na één rondje begonnen grommelen) en het comfort (dat zelfs op het biljartvlakke Ascari als hard omschreven werd). Maar verder is iedereen het erover eens dat de 1-Reeks M Coupé het meest toegankelijke en bijgevolg best verkopende M-product ooit zal worden. Laat ons hopen dat DRIVR er zijn Maagdelijkheid aan mag verliezen!

bmw1reeksmcouped

PS: Deze info is gefilterd uit gesprekken met ontwikkelingsingenieur Albert Biermann

Share Button

3 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Hoewel ik absoluut voor een zescilinder ben, was het toch een mooi statement geweest om er een geblazen viercilinder in te lepelen. De herinnering aan de E30 zou levendiger zijn en het gewicht zou er wel bij varen.
    Een andere optie was de vederlichte magnesium zescilinder uit de 130i én een dieetkuur met koolstofvezel dak etc. Die klinkt wel fantastisch en is tuk op hoge toeren, zoals het hoort in een M.
    Ik vraag me ook af hoe deze geblazen zescilinder zich zal verhouden tot de volgende M3, die naar het schijnt ook een zescilinder turbo zou krijgen.

  2. Ken Divjak says:

    Harris’ (iPhone?) video is net online!

  3. Duckie 'RS says:

    Frank Isenberg, hoofd van BMW (& Mini!) Driver Training. Fijn, zachtaardig mens.
    Heb het geluk gehad er uitgebreid mee te kunnen praten (en tafelen)…

Leave a Reply