DRIVR

Forza Motorsport 3: DLC Galore

Vroeger, in lang vervlogen tijden, betaalde je nog gewoon een eenmalige winkelprijs voor een videospel. Tegenwoordig begint het daar pas mee. Neem nu Forza Motorsport 3 – de beste racegame van het moment. Een half jaar geleden betaalde ik nog 60 euro voor mijn exemplaar, maar sindsdien zijn er maar liefst negen downloadbare pakketten met extra content uitgebracht. “Joepie, meer raceplezier” of “verdorie, meer geld kwijt”?

forza10_1000

Een beetje van beide, eigenlijk. Voor tien nieuwe auto’s vraagt Microsoft 400 MS Points, omgerekend zo’n 5 euro. Op zich niet zo veel geld, toch? Tot je bedenkt dat er in het originele spel al 400 wagens beschikbaar waren, die je nog lang niet allemaal uitgeprobeerd hebt. En je voor alle uitbreidingspakketten samen bijna even veel geld kwijt bent als de hele game je aanvankelijk gekost heeft.

Bovendien zitten er bij de tien wagens in elk pakket gegarandeerd enkele die je nooit gebruikt wegens oninteressant – vooral omdat de Amerikaanse spelontwikkelaars zich vaak lijken te richten op de eigen markt. Dat ze echter wel degelijk voeling hebben met wat DRIVRs bezig houdt, getuigt het aantal interne links dat we konden leggen in onderstaand overzicht:

WORLD CLASS CAR PACK (13/07/2010)

SUMMER VELOCITY CAR PACK (08/06/2010)

Peugeot RCZ

EXOTIC CAR PACK (10/05/2010)

ROAD & TRACK CAR PACK (13/04/2010)

JALOPNIK CAR PACK (05/03/2010)

NÜRBURGRING GRAND PRIX CIRCUIT (05/02/2010)

nurburgring1

AUTOWEEK CAR PACK (14/01/2010)

HOT HOLIDAYS CAR PACK (01/12/2009)

Ferrari 599XX

MOTORSPORTS LEGENDS CAR PACK (23/10/2009)

Grijp gerust de kans aan om nog eens door de DRIVR-archieven te bladeren – maar vergeet hieronder niet te vertellen wat jij van de evolutie richting betalende dowloadable content (DLC) vindt!

Share Button

9 Responses

  1. BaKer says:

    Ik ben in het algemeen niet zo voor DLC’s. Vanuit het oogpunt van ontwikkelaars is het natuurlijk voordeliger. Je blijft DLC’s maken totdat de interesse afzwakt, en hebt een snellere time to market.
    Maar vanuit consument standpunt vind ik het maar niks. Ik heb vaker het gevoel dat er uit het standaard spel expres onderdelen uitgelaten worden om ze dan later als DLC te kunnen verkopen,
    en je hebt geen idee van wat een bepaald spel je op termijn nog mogelijk bijgekocht kan worden en dergelijke.

  2. saab 9000 turbo says:

    ik koop nooit packs, ten eerste je moet er een credit card voor hebben (ps3 toch) en ga er geen aanvragen juist om meer te kunnen gamen en het is geldkloperij.
    als ze dat ook van plan zijn met gran turismo dan zullen ze toch niet meer verdienen aan mij als de gewone verkoopprijs van de game zelf.
    je mist wel auto’s maar er zijn er wss wel genoeg andere

  3. JDM says:

    Ik vind het geweldig. Forza 3 is een spel dat je eigenlijk niet kan echt uitspelen, dus extra DLC loont de moeite. Bovendien kan je het initiële aanbod in Forza 3 bezwaarlijk beperkt noemen. Dus, ik zie alleen maar pluspunten. Je hoeft trouwens niets extra te kopen om plezier van de game te hebben.

    Dit wordt trouwens volgens mij het businessmodel van de consolemarkt in de nabije toekomst. Klassieke retail zal nagenoeg verdwijnen. Online koop je een basispakket, beperkt in Gig’s en EURO’s, dat je dan gaandeweg verder naar eigen smaak en behoefte kan aankleden of uitbreiden. Hiermee wordt ook veel beter ingespeeld op de diversificatie van de gamerprofielen.

    M.a.w. voordeliger en constructiever dan oneindig teren op sequels.

  4. Johnnyboy says:

    @JDM: dat heeft zeker voordelen en gaat idd het businessmodel van de toekomst zijn maar er zijn ook wel gevaren. Of je goed of slecht bent in een spel zou moeten te maken hebben met je inteligentie en/of behendigheid en niet van je budget.

    Online gamen is nu al bijna standaard, maar soms frustrerend. Vertaald naar een niet-racegame betekend dit: na 12u “keihard” gamen heb je eindelijk een houten stok gevonden om je tegenstanders mee te slaan maar die tegenstander heeft net voor €20 een raketlanceerder gedownload… Afknapper

  5. Pieter Fret says:

    Ik weet trouwens niet hoe het bij Forza 3 zit; maar bij Test Drive Unlimited was het zo dat je bij het online racen alleen de gedownloade auto’s van anderen kon zien als je ze zelf ook gedownload had. Anders kreeg je gewoon een standaard ‘stand-in’ te zien.

    Ik sta toch kritisch tegenover de DLC-trend. Bij een racegame als Forza kan ik ermee leven, omdat er inderdaad al genoeg content in de winkelversie zit en je de DLC dus niet echt nodig hebt. Maar wat te denken van andere, verhalende genres? Zoals in Assassin’s Creed II bv., waar gewoon enkele hoofdstukken uit het verhaal waren weggelaten om ze achteraf tegen betaling aan te bieden…

    Zoals JDM zegt kan het inderdaad iets moois en gepersonaliseerds opleveren, maar voorlopig blijft het naar mijn ervaring toch vaak bij onbeschaamde geldklopperij.

  6. Anthony says:

    Daarom dragen pc games mijn voorkeur, kan je gewoon vrije (en graties) content downloaden voor je game.

  7. Pieter Fret says:

    Microsoft vindt het blijkbaar zelf ook tijd om wat overzicht te scheppen in Forza’s DLC-bos, want op 29 oktober (netjes op tijd voor de Christmas shopping) ligt de Forza Motorsport 3 Ultimate Edition in de winkels. Die bundelt het spel met alle bovenstaande uitbreidingspakketten, plus exclusieve Top Gear-content: een ‘Best of’-compilatie van het programma en ‘Stig’s Garage Car Pack’, met daarin supercars als de Lexus LF-A, Koenigsegg CCX en Mercedes SLS AMG. Volgens Microsoft “the beginning of a long-term partnership between Forza Motorsport and Top Gear”… Dat belooft. Al zal je voor een virtuele versie van de TG Test Track toch Gran Turismo 5 in huis moeten halen.

Leave a Reply