DRIVR

Column: CO2-Zwendel – EU-Politiek niet Waterdicht

Op 1 januari 2012 treedt regel 443/2009 van de Europese Unie in werking. Die stipuleert dat alle automerken met een jaarlijkse productie van meer dan 300.000 eenheden hun gemiddelde CO2-uitstoot tot 130g/km moeten terugschroeven*. Een duidelijke signaal van de EU dus, was het niet dat de Duitse constructeurs een verdeelsleutel hebben bewerkstelligd die bouwers van stadsmussen een strenger CO2-doel oplegt dan limousineconstructeurs. Saillant detail: de bewuste sleutel op basis van gewicht blijkt niet alleen verkeerd, maar bestraft bovendien lichtere merken terwijl zwaargewichten de dans ontspringen…

euregelvoorco2c

Op zich is er niets mis met zo een verdeelsleutel: een lichte vloot met kleine motoren produceert gemiddeld sowieso rond de 130g, en zou bijgevolg geen inspanningen moeten leveren om de nieuwe doelstelling te halen. Om die merken te stimuleren, hanteert de EU het magische getal 0.0457g/km om de toegelaten uitstoot per constructeur te berekenen. Dat staat voor de tolerantie die Brussel per kilo toekent aan alle wagens die van het theoretische gemiddelde van 1372kg afwijken – wat omgerekend neerkomt op een vrijgeleide van 4,6g CO2/km (bovenop die 130g) voor elke 100kg extra, of 4,6g minder voor elke 100kg onder dat gemiddelde enzovoort.

euregelvoorco2

Maar hoe komt de EU eigenlijk aan dat getal? Door ervan uit te gaan dat 100kg extra vandaag overeenkomt met een stijging van 7,6g CO2/km. Toegegeven: om te voorkomen dat constructeurs zware wagens blijven bouwen, verlagen ze die drempel met 40% tot 4,6g – maar zelfs dat getal is overdreven. Nemen we de Ford Focus 1.6 even als maatstaf: die produceert als hatchback 164,2g CO2/km, maar als 200kg zwaardere coupé-cabrio met dezelfde motor slechts 5,2g CO2 meer terwijl de EU dat laatste model een surplus van twee keer 4,6g oftewel 9,2g toekent. Teveel speelruimte dus, wat een verhoogd gemiddelde voor een zware vloot makkelijker haalbaar maakt dan een verlaagd gemiddelde voor een lichte. Car Magazine beweert in die optiek minstens één constructeur te kennen die zijn wagens zwaarder maakt door het volwaardige reservewiel weer bij de standaard uitrusting te voegen om zo een haalbaar(der) CO2-doel opgelegd te krijgen…

euregelvoorco2b

Tot overmaat van ramp zijn de boetes voor het niet behalen van een laag gemiddelde even scherp als die voor het niet behalen van een (fout berekend) hoog gemiddelde, wat de EU met volgend probleem opzadelt: een merk als SEAT dat vooral stadswagens bouwt, zal veel moeten bijbetalen terwijl Audi met zijn zware sedans geen boete opgelegd krijgt. Straffer nog: een constructeur als FIAT die het oorspronkelijke streefdoel van 130g/km nu al haalt, kijkt in 2012 tegen een boete van 21 miljoen euro aan terwijl BMW helemaal niets zal moeten ophoesten. En dat maakt van regel 443/2009 een zoveelste episode in de farce die de CO2-politiek in autoland is.


Constructeur

Huidige CO2
CO2-doel
Voorspelde boete in €
Vauxhall (GM) 152.23 124.73 197,882,880
Mercedes 179.54 140.46 82,454,551
Volkswagen 148.04 126.82 54,464,306
Ford 144.73 125.68 48,325,365
Nissan 152.64 125.87 35,961,926
Seat (VW) 145.45 121.4 23,097,487
Mazda 151.32 124.18 22,121,541
Renault 146.84 122.94 21,352,812
Fiat 129.72 111.55 20,860,684
Honda 149.14 127.41 11,428,602
Skoda (VW) 142.64 123.83 10,291,141
Audi 157.56 134.84 8,296,652
Alfa Romeo (Fiat) 153.36 123.53 6,983,857
Lexus (Toyota) 182.17 152.35 2,904,584
Volvo 166.49 140.99 1,019,567
Hyundai 133.34 119.94 184,360
Mini (BMW) 131.68 121.32 129,565
Toyota 127.86 122.14 0
Peugeot 136.82 124.78 0
BMW 154.33 139.31 0
Citroen (Peugeot) 137.52 122.87 0
Kia (Hyundai) 143.36 127.11 0
Chevrolet (GM) 147.67 135.67 0
Smart (Mercedes) 101.67 102.24 0

* desgewenst gemeten op groepsbasis (bijvoorbeeld BMW en Mini samen) en in eerste instantie van toepassing op de properste 65% van de vloot

[Bron, Foto’s & Tabel:CleanGreenCars.co.uk]

Share Button

4 Responses

  1. JDM says:

    Ik zou hier een persbericht van maken. Wat een hypocrisie. 😉

  2. VishnuSixDix says:

    Tsss, ik zie VW SEAT nog opdoeken… met één van de hoofdredenen het niet halen van deze idiote regel. Hatelijk.

  3. ElmoTheElk says:

    Belangrijk dat dit nog eens herhaald wordt. Want het is natuurlijk al jaren gaande. Jullie (Djivy.be) berichtten hierover al jaren geleden en verwezen toen naar het interessante Jansen & Janssen (http://weblogs.vpro.nl/jansenenjanssen/2007/07/17/aflevering-1-waar-blijft-de-zuinige-auto/ – nog steeds te bekijken). Zij onderzochten ‘zuinig rijden’ en aanverwante zuinigheidslabels die in Nederland toen – en nu nog steeds – gelden.

    En wat geeft Lexus het recht om meer dan Vauxhall te mogen uitstoten?

    • Ken Divjak says:

      Over het hele gamma bekeken bouwt Lexus gemiddeld zwaardere wagens dan Opel/Vauxhall, wat hen – dankzij dat gelobby van de Duitsers – recht geeft op een minder streng C02-target.

      Dat in zwaardere auto’s meestal dikkere motoren steken, dat vergeet de EU even;)

Leave a Reply