DRIVR

Rijtest: Abarth Grande Punto EsseEsse

Abarth Grande Punto EsseEsse

Sla er een willekeurige horoscoop op na en mijn sterrenbeeld – de Schorpioen – wordt steevast afgeschilderd als een sterke en vastberaden, maar ook verbeten en soms zelfs agressieve persoonlijkheid. “Een geïnspireerde Schorpioen kan bijna alle limieten halen in zijn poging deze te overtreffen”, klinkt het orakelend. Meteen gevolgd door een waarschuwing voor het gif in zijn angel: “Wanneer hij zich niet aan een strakke zelfdiscipline houdt, resulteert zijn enthousiasme in overbelasting.” Profetische woorden, die wel moéten uitkomen wanneer twee Schorpioenen samen op pad gaan…

Abarth Grande Punto EsseEsse

En de tweede Schorpioen, dat is voor alle duidelijkheid de Abarth Grande Punto EsseEsse. Op de valreep, want binnenkort wordt het krachtigste Fiat-derivaat vervangen door een opwaardering van de nieuwe Punto Evo. Mét MultiAir-technologie, maar zonder Aston Martin-smoel. Al is die laatste niet de enige reden waarom wij het nog even bij het uittredende model houden. De Abarth GP viel ons anderhalf jaar geleden al erg in de smaak, toen hij zijn 500-broertje aftroefde in een prille DRIVR-Shootout. Logischerwijs verwachten we dus nog meer van de ‘EsseEsse’, aangezien dat de Italiaanse – maar vooral politiek correcte – benaming is voor het achtervoegsel ‘SS’, wat op zijn beurt dan weer staat voor SuperSport.

Abarth Grande Punto EsseEsse

Supersportief is in ieder geval het uiterlijk. Abarth ziet deze perswagen duidelijk als uitstalraam voor zijn optiecatalogus: zowat elk denkbaar accessoire zit erop. Zelf zouden wij het bij de rode spiegels en de witte rallyvelgen gehouden hebben. Rode stickers op de flanken, het dak, de mistlampbehuizing, … Al die opsmuk heeft de op zich al bloedmooie Grande Punto echt niet nodig. Bovendien zijn er grenzen aan onze aandachtstolerantie. Na enkele dagen betrapten we onszelf erop ietwat beschaamd weg te duiken voor al die priemende – en lang niet steeds goedkeurende – blikken.

Abarth Grande Punto EsseEsse

Nochtans lokt een Abarth ook altijd de nodige interesse van autoliefhebbers – het blijft nu eenmaal een zeldzaam zicht op de Belgische wegen. Meteen de reden waarom zelfs zij niet altijd meteen weten waarmee ze te maken hebben. “Welk merk is dat, meneer?” Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn gedurende onze testweek. Maar dat valt hen zeker te vergeven. Het Fiat-logo is nergens te bespeuren, in tegenstelling tot het veel minder bekende schorpioenembleem dat niet alleen de voor- en achterbumper, maar ook onder meer het stuur, het dashboard en de specifieke kuipstoeltjes tooit. Samen met een royale portie alcantara, zwart leder en rode stiksels zorgen ze voor een sportieve sfeer in het interieur.

Abarth Grande Punto EsseEsse

Voor de (achteraf installeerbare) EsseEsse-kit vraagt Abarth 5.500 euro. Daarvoor krijg je dankzij een grotere turbo, BMC-luchtfilter, herzien uitlaatsysteem en ECU-herprogrammatie een vermogensupgrade tot 180 pk. En dat voel je. Komt de standaard Abarth GP nog enigszins dociel uit de startblokken, dan ontketent de EsseEsse bij elk toerental zijn diavoli. Zolang je hem in de sportstand houdt, tenminste. Die geeft je een halve bar extra turbodruk om mee te dollen, wat vooral neerkomt op meer Nm’s die vroeger staan te popelen om mee te mogen spelen.

Abarth Grande Punto EsseEsse

Het enige probleem is dat de EsseEsse in sportmodus altijd en overal alléén maar wil stoeien. Ook wanneer je groen licht krijgt en graag niét in de laadbak van de vrachtwagen voor je zou belanden. Het rechterpedaal zet de gasklep echter al wagenwijd open bij de minste stuiptrekking van je kleine teen, zodat switchen naar de Normal-stand in zulke situaties de enige optie is. Wat in de praktijk betekent dat je quasi permanent de vinger aan de sportknop moet houden. Geloof het of niet, maar dat begint snel te vervelen. Na verloop van tijd geef je het op en blijf je in alle omstandigheden behalve een Ardennenrit gewoon uit de sportstand weg. Te meer daar die het stuur wel zwaarder maakt, maar de artificiële gevoelloosheid er niet uit krijgt. Een kwaal waar ook Alfa-neefje Mito last van heeft.

Abarth Grande Punto EsseEsse

Net als een droge keel overigens, want ondanks diens MultiAir-krachtbron lustte de Quadrifoglio Verde in onze recente test 10,3 l/100 km. De GP EsseEsse doet het net iets beter, met een gemiddelde van 10 liter rond. Nochtans hebben we zijn 1.4 T-Jet geregeld de sporen gegeven. Daar nodigt het vlot revvende en schijnbaar onvermoeibare blokje dan ook toe uit; ook in de normale rijmodus. Alleen spijtig dat hij zijn lange adem niet wat begeesterender door de uitlaatlijn stuurt; iets wat we toch mogen verwachten van dé specialist sinds jaar en dag…

Abarth Grande Punto EsseEsse

Naast de motorische wijzigingen krijgt de Grande Punto in EsseEsse-vorm ook forsere Brembo-stoppers, een maatje groter schoeisel en een met 20 mm verlaagde ophanging mee. Rolbewegingen worden daardoor zo goed als volledig verbannen en aan de grip lijkt geen einde te komen. Het lijkt wel Abarths IRC-rallywagen in tarmac-setup. Een groter compliment kan ik de EsseEsse wellicht niet geven, maar er is een keerzijde. De extreem korte veerweg betekent dat je af en toe de maximale slag bereikt op korte oneffenheden. Dat merk je, omdat de 18-duimers en de goed steunende maar veel te harde kuipzetels elke verdere vorm van demping volledig overlaten aan je ruggengraat. Iets te veel van het goede pijnlijke dus, en in tegenstelling tot de blitzkrieg-gasrespons is de ophanging niet regelbaar. Dus aarzelen we om de EsseEsse zonder meer aan te raden. Op een effen wegdek valt er dolle pret mee te beleven, maar in de standaard Abarth Grande Punto kan dat ook in de andere 90 procent van de gevallen. Eens te meer blijkt de minder krachtige (en minder geforceerde?) van de familie de homogeenste.

Abarth Grande Punto EsseEsse

[Foto’s: Ken Divjak]

ABARTH GRANDE PUNTO ESSEESSE

Plus Min
+ Sportieve looks… – … maar overdaad schaadt
+ Ijverig blokje – Nerveuze sportmodus
+ Grip – Beenharde ophanging
+ Zeldzaam zicht – Gevoelloos stuur

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk
Koppel 272 Nm
Gewicht 1160 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,7 s
Topsnelheid 215 km/h
Gem. testverbruik 10,0 l/100 km
Prijs 23.859 euro
Fiscale PK 8

Verdict

7 op 10

Share Button

9 Responses

  1. Fantaflesdopke says:

    Ik zou niet weten waarom je die prijs zou betalen voor een wagen die ondanks de specs maar dergelijke prestaties levert …

    All show and no go ?

    Met die motorisatie kan je in een Fiat 500 gegarandeerd plezier beleven (ook al kan het chassis al dat geweld misschien niet aan), maar ik kan geen enkele reden vinden waarom ik deze wagen boven bvb. een Clio RS zou verkiezen.

  2. Joep says:

    Toevallig zag ik van het weekend precies zo’n Supersport als deze. Unanieme mening bij ons in de auto: wat een plaatje. Deze test bevestigd wel mijn vermoeden dat een Punto Evo MultiAir voor dagelijks gebruik de fijnste keus van alle moderne schorpioentjes is: fijn motortje en een mooi compromis voor het onderstel. Ik zou hem denk ik verkiezen boven een Clio: dat (geweldige!) atmosferische blokje is vergelijkbaar met dit harde esseesse-onderstel: fantastisch op een circuit, maar in het dagelijks verkeer liever niet.

    • dieter says:

      Ik kan je garanderen dat m’n Clio RS zeker een prima metgezel is in het dagelijkse verkeer.
      Je hoeft heus niet de hoge(re) toeren op te zoeken om flink vooruit te gaan en van “bokken” in lage toeren is zeker geen sprake.
      Desondanks: het échte feest begint pas vanaf een goeie 3,5d tpm. Maar die enkele keer dat ik de motor wat opjaag, gaat ie er werkelijk zo vandoor dat ik er soms best wel schrik van krijg… ;o)

  3. dieter says:

    Dat karretje smoelt wel goed!
    Desondanks heb ik een heel erg slechte herinnering aan de (vorige) Grande Punto.
    Ik had hem een weekje als testwagen, maar heb hem na 3 dagen al netjes teruggebracht. Wat een rampenbak…(radio werkte niet, de dimlichten al evenmin, de achterruitenwisser bleef maar wapperen, rammel in het onderstel, …)!

    Btw: is de wagen een échte Abarth of is de wagen toch als Fiat ingeschreven?

  4. ElmoTheElk says:

    Die stickers, dat heeft zo’n Punto loch niet nodig? Die wite velgjes zijn wel weer heel tof. Een leuke hothatch, alhoewel ik (dat zal je niet verrassen) ook voor een Clio zou gaan. Of Cooper S. Of… ach, er is vast wel animo voor deze wagen, want dat verdiend hij wel. Fijn dat Fiat meedoet.

  5. Ken Divjak says:

    ‘Naakt’ zou deze er zo kunnen uitzien:

Leave a Reply