DRIVR

Subaru Impreza Cosworth of Ford Focus RS500 ?

Tikkeltje ironisch, niet? Dat een langgeleefde Ford-tuner naar Subaru verkast om een Impreza te veredelen die het tegen de snelste Focus moet opnemen? Straffer nog: de Impreza Cosworth SC400 is de wagen die Ford volgens velen zelf had moeten bouwen, inclusief vierwielaandrijving en 400pk sterke turbomotor. Dus hoe verhouden die twee zich tot mekaar? Evo zocht het uit en kwam tot een verrassende conclusie…

Er is al veel geschreven over de Focus RS, niet in het minst of 305pk op de voorwielen wel zo’n goed idee is. De vraag die iedereen zich dan ook stelt, is of de RS500 zijn 350pk überhaupt nog op de weg krijgt – temeer daar het verschil tussen RS en 500 puur motorisch is. En weet je wat? Op een discrete vermelding van “some torque steer” na klaagt Evo nergens over een gebrek aan grip op nieuwe banden en het ruwe asfalt van de gebruikte landingsbaan.

Wat het Britse blad wel benadrukt, is dat de 500 ondanks een deficiet van 50pk en twee aangedreven wielen verdomd dicht bij de exclusieve Cosworth blijft: “The Impreza only really gains the upper hand right at the top end. Subjectively, on give-and-take roads, the RS500 feels more effortlessly rapid, hauling strongly from 2000 revs and kicking again (much more noticeably and vocally than the regular RS) at 5000, all the way to the red line.” Gecombineerd met alle andere (gekende) pluspunten, behoudt de RS500 zijn maximale score van vijf sterren – “put simply, because it’s a whole lot more fun than the Impreza”.

Het stond begin dit jaar al op dit webzine te lezen: “Het blok blijft dezelfde 2.5 boxer uit de standaardversie, maar is dankzij extensieve chirurgie opgekrikt tot 400pk/540Nm en omgeven door onderdelen van Bilstein (shocks), Eibach (veren), AP Racing (remmen) & STI (velgen) – met een duidelijke focus op straatgebruik.” Alleen blijken die modificaties weinig te veranderen aan de tekortkomingen die DRIVR al in de rijtest van de STI optekende: een serieus turbogat, hoekige bak, weinig steunende stoelen en een overlicht stuurgevoel – vooral rond de rechtuitstand.

Al zijn dat niet de grootste pijnpunten volgens Evo, eerder het feit dat het extra potentieel van de Cosworth nauwelijks aan te boren valt op de openbare weg: “What the Impreza does well, is tucked away in a narrow corner of its performance profile that’s hard to access on public roads”. Desalniettemin: van 0 tot 160 zet de Cossie de RS500 op twee volle seconden. Ook al blijft deze Impreza voor Evo ‘maar’ 3,5 sterren waard…

[Bron & Citaten: Evo Magazine]

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Bedankt, Chris – maar ik denk dat je deze twee al eens in de comments gedropt hebt.

    Autoweek.nl doet trouwens een poging tot een gelijkaardig duel…

    PS: de gebruikte Impreza is exact dezelfde als wij in deze test reden.

Leave a Reply