DRIVR

F1 Review: Hockenheim, Duitsland (Race 11 2010)

Ondanks het feit dat een kwart van de 24 huidige F1-piloten de Duitse nationaliteit draagt, moest en zou Hockenheim het decor van de wederopstanding van Ferrari worden. Dat leek tijdens de kwalificaties ook op volmaakte wijze te lukken, want beide rijders waren de rest van het veld te snel af. Tot Sebastian Vettel met twee duizendsten van een seconde de pole pakte vóór Alonso en Massa – letterlijk een neuslengte voorsprong. Zou de thuisploeg dan toch nog zegevieren?

Hockenheim

Het zag er in ieder geval goed uit voor de start. Tot de lichten uitgingen en een (te?) zelfzekere Vettel maar moeizaam van de lijn kwam. Links en rechts passeerden de rode bolides, maar het was wel de als derde gestarte Felipe Massa die de leiding nam. Tegelijkertijd wist Lewis Hamilton over Button én Webber naar de vierde plaats te wippen, terwijl Michael Schumacher de top tien binnen dook op P9, net na Kubica maar – crucialer voor het ego – vóór teammaat Rosberg.

Hockenheim

De vroege pitstops brachten geen verandering in die volgorde, behalve voor Button en Rosberg. Van de top tien waren zij de enigen die langer op de zachte banden bleven rondtoeren, waardoor ze uiteindelijk elk een plaatsje konden winnen – ten koste van respectievelijk Mark Webber en Michael Schumacher. Button verscheen zelfs net achter McLaren-broeder Hamilton weer op de baan. De rest van de race kon hij diens achtervleugel in detail bestuderen, maar een vuist maken bleek te hoog gegrepen.

Hockenheim

Anders ging het er helemaal vooraan aan toe, waar de Ferrari’s snelste rondetijden uitwisselden. Tot Felipe Massa in de 49ste van 67 ronden een duidelijke radioboodschap te horen kreeg: “Fernando is faster than you. Can you confirm you understood the message?” Even later ging de Braziliaan ostentatief van het gas, waardoor Alonso de leiding in de schoot geworpen kreeg. Massa moest het stellen met een schouderklopje van zijn race-ingenieur: “Good boy. Sorry.”

Hockenheim

Nauwelijks verholen teamorders dus, en bijgevolg verboden. Maar vanuit een teamstandpunt beslist begrijpelijk: Alonso leek bij momenten inderdaad een tikkeltje sneller, maar stond in de WK-stand vooral 31 punten voor zijn ploegmaat. Praat dat de beslissing goed? Felipe Massa zal in ieder geval vinden van niet: hem werd de kans ontnomen om, precies een jaar na zijn zware ongeluk in de Hongaarse GP van 2009, opnieuw een race te winnen. Benieuwd hoe de FIA erover denkt, want die zou de uitkomst van deze controversiële wedstrijd nog wel eens postuum kunnen wijzigen… Wat jullie mening is rond dit voorval en rond teamorders in het algemeen, lezen we graag in de commentaren.

TOP
+ Ferrari is terug, met het best mogelijke resultaat: een 1-2.
+ Vettel haalde het podium voor zijn thuispubliek, en had in de slotronden zelfs nog uitzicht op de tweede plaats.
+ McLaren beperkt de schade op P4 en P5 en blijft het rijders- én constructeurs-kampioenschap aanvoeren.

FLOP
Ferrari‘s succes werd ontsierd door duidelijke teamorders in het nadeel van Felipe Massa.
Mercedes GP reed met een achtste en negende plek een belabberde thuismatch, en – nog erger – lijkt echt niet beter te kunnen.
Force India kende zijn slechtste weekend van het seizoen, met een 16de en 17de plaats op twee ronden van de leiders.

RESULTAAT RACE 11:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 8 Fernando Alonso Ferrari 67 Winner 2 25
2 7 Felipe Massa Ferrari 67 +4.1 secs 3 18
3 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 67 +5.1 secs 1 15
4 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 67 +26.8 secs 6 12
5 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 67 +29.4 secs 5 10
6 6 Mark Webber RBR-Renault 67 +43.6 secs 4 8
7 11 Robert Kubica Renault 66 +1 Lap 7 6
8 4 Nico Rosberg Mercedes GP 66 +1 Lap 9 4
9 3 Michael Schumacher Mercedes GP 66 +1 Lap 11 2
10 12 Vitaly Petrov Renault 66 +1 Lap 13 1
11 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 66 +1 Lap 12
12 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 66 +1 Lap 8
13 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 66 +1 Lap 10
14 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 66 +1 Lap 14
15 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 66 +1 Lap 15
16 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 65 +2 Laps 21
17 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 65 +2 Laps 19
18 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 64 +3 Laps 23
19 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 63 +4 Laps 20
Ret 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 56 +11 Laps 18
Ret 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 50 +17 Laps 24
Ret 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 19 +48 Laps 22
Ret 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 3 +64 Laps 17
Ret 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1 +66 Laps 16

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 157
2 Jenson Button British McLaren-Mercedes 143
3 Mark Webber Australian RBR-Renault 136
4 Sebastian Vettel German RBR-Renault 136
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 123
6 Nico Rosberg German Mercedes GP 94
7 Robert Kubica Polish Renault 89
8 Felipe Massa Brazilian Ferrari 85
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 38
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 35
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 29
12 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 15
13 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 12
14 Vitaly Petrov Russian Renault 7
15 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 7
16 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
17 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 2
18 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
25 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0
Share Button

5 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Bah, Massa had deze overwinning verdiend.

    Kwallonso is een arrogant en verwaand Spaans nest!

  2. Stijn says:

    Ferrari niet enkel door Drivr maar nu ook door de FIA schuldig bevonden aan het uitdelen van teamorders !

    En zeker terecht !

    http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/239716/ferrari-schuldig-bevonden-aan-uitdelen-teamorders/

    Hopelijk komt er nog een straf ipv de boete zodat dergelijke praktijken in de toekomst niet meer worden mogelijk zijn.

  3. Cedric says:

    volledig ongefundeerd, maar overal waar Alonso vertoeft, is er ruzie in het team 🙂
    Eerst crashgate, dan McLaren en nu het te verwachten Ferrari gedrag…

    Beslist jammer voor de sport. Niet geheel onbegrijpelijk vanuit een domenicali standpunt, maar wat mij betreft gerust voer voor een straf, als ze het dan toch zo openlijk toegeven (al is dat misschien Massa’s ‘eergevoel’, net zoals RB in 2002…)

  4. BART! says:

    Ik verheugde me al op een mooie worsteling om de eerste plaats toen die nauwelijks verborgen order doorkwam…….Voor mij was het hele race op dat moment verziekt en ik had bijna l de tv uitgezet.
    Ongeloofelijk belachelijk, en die Kwalonso maar denken dat t normaal is. Arrogante kinnebak, van mij hadden ze hem mogen strippen van z’n overwinning!

  5. Pieter Fret says:

    De FIA vond Ferrari’s – symbolische – boete van 100.000 euro wegens teamorders in de Duitse GP niet genoeg en heeft de Scuderia opgeroepen te verschijnen voor de Motorsportraad. De zitting gaat door op 8 september 2010 en zou in extra sancties kunnen resulteren.

    (Bron: F1.com)

Leave a Reply