DRIVR

Rijtest: BMW 320d Efficient Dynamics Edition (2010)

“Alle BMW’s zijn efficiënt, maar sommige zijn efficiënter dan andere.” Dat is – om Orwell’s Animal Farm even op München toe te passen – de essentie van de nieuwe 320ed. Het merk met de blauw-witte propeller voorziet elke manuele 1 en 3 al sinds 2007 van brandstofbesparende technologieën, maar gaat nu nog een stap verder met een heuse Efficient Dynamics Edition van de evergreen 320d. En het moet bij aanhef gezegd: die zet de concurrentie regelrecht voor schut.

P90057746

De cijfers eerst: 163pk, 350Nm en een ongelooflijke 109g CO2 per kilometer. Zoek dat in een gelijkaardige sedan en je passeert eerst nóg een BMW (de nieuwe 520d met 129g) vooraleer bij de Audi A5 Sportback te belanden, maar die stoot al 137g uit en verbruikt gemakkelijk een liter diesel meer. Ergo: BMW heeft de krijtlijnen met deze 320ed niet gewoon hertekend, maar meteen buiten het stadion gelegd. Want zelfs de ‘normale’ 320d met standaard start-stop, brake energy recuperation, intelligente alternator, actieve aëro-onderdelen en banden met lage rolweerstand klokt af op 125g. Dus waar hebben ze die 109g met bijhorend fiscaal voordeel vandaan getoverd? Vooral van onder de motorkap, zo blijkt.

P90057792

P90057787P90057789

Nochtans lijkt er op het eerste zicht lijkt niets veranderd aan de tweeliter turbodiesel. Dat komt omdat die in België sowieso teruggeschroefd wordt tot 163pk, terwijl de laatste incarnatie in feite 184pk produceert. Voor de 320ed heeft München dus gedaan wat Brussel al jaren doet, en dat is het vermogen softwarematig terughalen zonder aan het koppel te raken. Alleen doen ze er nog een schepje bovenop vanaf door Centrifugal Pendulum Absorbers te monteren; ecospeak voor gewichtjes in het vliegwiel die de vibraties van de diesel bij lage toeren counteren. De schakelindicator motiveert immers om rond de 1.000t/m te rijden, en daar durven normale diesels nogal eens te bokken. Niets daarvan in de 320ed die vanaf 1.400 toeren overtuigend oppikt om straffe cijfers neer te zetten: 0 tot 100 in 8,2 seconden oftewel slechts 0,3 trager dan de full monty met 184pk. De langere zesde trekt trouwens moeiteloos door tot 230km/h…

P90057802

Naast motoraanpassingen krijgt de 320ed ook nog aërodynamische zestienduimers, nieuwe Michelin Energy banden en een verlaging van 15mm voor en achter – samen goed voor een lagere luchtweerstandscoëfficiënt en die magische 109g/km. Maar hoe voelt dat nu vanachter het stuur? Als een uitgewrongen vod of de eerste ecomobiel die DRIVR écht waardig is? Laat het ons zo stellen: na 35 jaar 3-Reeks weten de Duitsers beslist wat een goede vierdeurs maakt, en dat is bij deze spaarversie niet anders. De motor lijkt zelfs gecultiveerder dan het standaardexemplaar terwijl de Michelins (in tegenstelling tot de run-flat Dunlops) meer comfort bieden zonder aan snedigheid in te boeten. Daar zit de ideale gewichtsverdeling van 50:50 natuurlijk voor iets tussen, net als het feit dat de voorwielen enkel sturen beter dan ook nog te accelereren. En accelereren doet de tweeliter meer dan voldoende; de Honda Civic Type-R die we voor het retourtje BMW gebruikten, moest alle registers opentrekken om de 320ed in druk stop-startverkeer bij te benen. Wie heeft er überhaupt nog een zescilinder diesel nodig? Of voor hetzelfde geld: een 320d zonder dit pakket?

P90057785P90057755

De summiere kritiek die we tijdens deze test noteerden, vervalt dan ook noodgedwongen tot haarklieverij. Zo zou je kunnen stellen dat de allernieuwste diesels nog zachter spinnen, de tractiecontrole soms overijverig reageert op dwarsnaden en het stuur op de limiet (met het optionele Servotronic) een fractie aan transparantie inboet – maar dat zijn echt peanuts als je bedenkt dat deze generatie ondertussen vijf jaar meegaat en volgend jaar door de F30 vervangen wordt. Die zou er trouwens opmerkelijk anders gaan uitzien (ondanks de handtekening van Chris Bangle vlak voor zijn vertrek) maar op hetzelfde motorelan verder borduren en voor het eerst ook de 323d van 204pk krijgen, net als een nieuwe 340i met 360pk die vlak onder de M3 plaats neemt. Kortom: de 3-Reeks blijft dé te kloppen concurrent in dit premiumsegment, en dat zal met technologische evoluties als deze 320ed niet snel veranderen.

P90057765

Rest er enkel nog dat andere cijfer waar kopers zich vandaag blind op staren: het verbruik. Volgens de compleet van de pot gerukte EU-normen drinkt deze 320 gemiddeld 4,1l/100km. Slik een valium of twee en je zou wel ergens in de 4l-zone kunnen belanden, maar gebruik deze 3-Reeks naar behoren en dat getal zal eerder boven de vijf uitkomen. Probeer dan ook nog een gefocuste Honda-rijder te lossen, en je belandt uiteindelijk op 5,9l/100km – net als wij. Maar laat ons wel wezen: 5,9 als sportief gemiddelde is minder dan we ooit durfden dromen, en meteen de reden waarom we de 320 Efficient Dynamics Edition na 500 harde kilometers nog met een halve tank teruggegeven hebben. Over aan de concurrentie.

BMW 320d EFFICIENT DYNAMICS EDITION

Plus Min
+ De zuinigste DRIVR ooit – Errr…

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 163 pk
Koppel 350 Nm
Gewicht 1495 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,2 s
Topsnelheid 228 km/h
Gem. testverbruik 5,9 l/100 km
Prijs 33.350 euro
Fiscale PK 11

Verdict

9 op 10

Share Button

8 Responses

  1. AnthonyG says:

    ” het stuur op de limiet (met het optionele Servotronic) een fractie aan transparantie inboet ”
    Soms vraag ik me af wat het nut daarvan is, niemand wil toch een auto die minder goed aanvoelt? En toch krijgen we het…

  2. Pieter says:

    Wij hebben he ook gehad, een super wagen. En ik ga dan ook grotendeels akkoord met jullie verslag.

    Slechts één opmerking: BMW persfoto’s gebruiken? Waarom geen eigen ‘gedegen’ fotografie?

  3. Stijn says:

    “De schakelindicator motiveert immers om rond de 1.000t/m te rijden, en daar durven normale diesels nogal eens te bokken. Niets daarvan in de 320ed die vanaf 1.400 toeren overtuigend oppikt…”

    Rijden met 1.000t/m? Moet dit niet 2.000 zijn?

    • Thibaut says:

      ‘t Zal wel 1000tpm zijn, want rijden aan 2000tpm lukt met mijn benzinemotor ook.

      • Idd! De 20d voelt zich ondanks zijn lange bakverhoudingen verbazingwekkend goed in de allerlaagste toerentallen… ik was onder de indruk tijdens het korte ritje dat ik ermee reed! 1000 – 1500 rpm zijn een fluitje van een cent.

  4. Benny Herdewyn says:

    De verpersoonlijking van ‘Efficient Dynamics’.
    Het verbaast me niet dat de motor zo traag kan draaien en toch soepel blijft, maar het vraagt wel een recalibratie van de bestuurder. Het zou dan ook niet slecht zijn om een rijcursus/ecodrive aan te bieden als gratis optie om zodoende het potentieel van de wagen te benutten. Want hoewel je zelfs met een stevige rechter nooit veel zal verbruiken, zou het toch zonde zijn om door ‘oneigenlijk gebruik’ nooit beter te kunnen doen. Misschien is een automaat (of DSG in auto-mode) geen slecht idee voor dagelijks gebruik: zo maakt Jan Modaal veel minder ‘schakelfouten’ en kan je voor de lol nog altijd zelf het commando nemen.
    Hoe dan ook, een straffe stoot van BMW. Waarom blijf ik toch volharden in de benzinegeur… En is die ‘sound’ nu zoveel waard…

  5. Johnnyboy says:

    Respec man

    Vorsprung durch technik noemt men dat 🙂

    Als mijn financiën het toelaten wordt dat mijn volgende…

    Hij heeft misschien niet de looks en tierlantijntjes om de echte drivrs te doen glunderen maar hey, Ill get over that!

Leave a Reply