DRIVR

F1 Review: Boedapest, Hongarije (Race 12 2010)

“Deze smalle omloop in een glooiende Hongaarse vallei staat vooral bekend om zijn gebrek aan inhaalmogelijkheden”, weet onze F1-kalender over de Hungaroring te vertellen. We verwachtten vanmiddag dus al een processie en een resultaat dat de kwalificatiestand zou reflecteren. Toch wisten een vroege safety car en (alweer) een drive-through voor een van de hoofdrolspelers de kaarten nog enigszins te herschudden.

Hungaroring

Beide Red Bulls, die de volledige eerste startrij bevolkten, kwamen slecht weg en Alonso wist te profiteren. Bijna sloeg hij twee vliegen in één klap, maar Vettel kon nipt de leiding behouden door zijn lijn in bocht 1 met hand en tand te verdedigen. Gelukkig voor hem, want meteen bleek hij per ronde een seconde sneller dan de Ferrari’s die vanop plaats 2 en 4 Webber in de tang hielden.

Hungaroring

Vijftien ronden lang veranderde er vrijwel niets, tot een voorvleugel op de rijlijn de safety car op het circuit dwong. Precies rond het voorziene pitstopvenster, zodat vrijwel iedereen meteen de box opzocht. Chaos was onvermijdelijk, en zo ook de twee incidenten die daaruit volgden. De Renault-pitcrew liet Kubica los in het spoor van een aanstormende Force India, waardoor beiden meteen een kruis over hun wedstrijd konden zetten. Nóg spectaculairder: Rosbergs nieuwe rechterachterwiel was niet vastgeschroefd en koos midden in de drukke pitstraat het luchtruim. Als bij wonder raakte niemand ernstig gewond, al betekende het wel einde race voor de Duitser.

Hungaroring

Webber, die niet gepit had, leidde het pak bij de herstart maar had wel een pitstop in te halen. Vettel was vanop zijn tweede plek dus al virtueel de winnaar, tot hij tot zijn grote verbazing een drive-through penalty kreeg omdat hij achter de safety car meer dan tien wagenlengtes afstand had gehouden tot leider Mark Webber. Wanneer in de 25ste ronde dan ook nog Hamilton uitviel met versnellingsbakproblemen, leek de race helemaal in het voordeel van Alonso te keren.

Hungaroring

Dat was echter buiten Webber gerekend. De Australiër draaide twintig kwalificatierondjes op rij om de benodigde marge van 20 seconden uit te bouwen voor een pitstop. Ook na zijn bandenwissel bleef de Red Bull dus eerste, gevolgd door de veel tragere Alonso en een gefrustreerde Vettel, die de Ferrari ondanks zijn snelheidsvoordeel niet kon inhalen op het smalle en bochtige circuit.

Hungaroring

Race gereden dus, al zorgde Michael Schumacher op het einde nog voor spektakel. De Duitser kon het blijkbaar niet verkroppen dat ex-teamslaafje Barrichello hem uit de top tien kwam kegelen na diens late stop voor vers rubber. Hij plakte de Braziliaan dan nog liever tegen de pitmuur, al kwam het gelukkig nét niet zover. “Het gevaarlijkste manoeuvre uit mijn carrière”, zou Barrichello het achteraf noemen, terwijl Herr Schumacher zoals gewoonlijk geen graten zag in zijn (on)machtsvertoon. De FIA wel: een sanctie van tien plaatsen in de volgende Grote Prijs – die van België – is hun vonnis.

Hungaroring

TOP
+ Red Bull was vandaag niet minder dan een seconde per ronde sneller dan de rest van het veld.
+ Outsiders Petrov (P5), Hulkenberg(P6), de la Rosa (P7), Kobayashi (P9) en Barrichello (P10) knokten zichzelf verdienstelijk in de punten.
+ Voor het eerst haalden álle wagens van de drie nieuwe teams de finish van een GP.

FLOP
McLaren verspeelde zijn leiderspositie in het WK met een achtste plaats voor Button en een DNF voor Hamilton.
– Geen punten voor Mercedes GP, dat steeds verder wegzakt in de ranking.
Schumacher deed zijn reputatie als onfaire piloot alle eer aan met een gevaarlijk blokkeringsmanoeuvre.

RESULTAAT RACE 12:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 6 Mark Webber RBR-Renault 70 1:41:05.571 2 25
2 8 Fernando Alonso Ferrari 70 +17.8 secs 3 18
3 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 70 +19.2 secs 1 15
4 7 Felipe Massa Ferrari 70 +27.4 secs 4 12
5 12 Vitaly Petrov Renault 70 +73.1 secs 7 10
6 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 70 +76.7 secs 10 8
7 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 69 +1 Lap 9 6
8 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 69 +1 Lap 11 4
9 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 69 +1 Lap 23 2
10 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 69 +1 Lap 12 1
11 3 Michael Schumacher Mercedes GP 69 +1 Lap 14
12 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 69 +1 Lap 15
13 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 69 +1 Lap 16
14 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 67 +3 Laps 19
15 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 67 +3 Laps 20
16 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 67 +3 Laps 18
17 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 67 +3 Laps 22
18 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 66 +4 Laps 21
19 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 66 +4 Laps 24
Ret 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 23 +47 Laps 5
Ret 11 Robert Kubica Renault 23 +47 Laps 8
Ret 4 Nico Rosberg Mercedes GP 15 +55 Laps 6
Ret 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 15 Accident 13
Ret 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1 +69 Laps 17

WK-STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Mark Webber Australian RBR-Renault 161
2 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 157
3 Sebastian Vettel German RBR-Renault 151
4 Jenson Button British McLaren-Mercedes 147
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 141
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 97
7 Nico Rosberg German Mercedes GP 94
8 Robert Kubica Polish Renault 89
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 38
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 35
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 30
12 Vitaly Petrov Russian Renault 17
13 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 17
14 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 12
15 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 10
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 7
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 6
18 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
25 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0
Share Button

3 Responses

  1. Kijkend naar de foto waarbij RB bijna in de muur geduwd wordt, denk ik: Een onsportief manoeuvre van een slechte verliezer. Toegegeven, er moet geracet worden en cadeau’s krijg je in de lagere klassen, maar dit ging toch wel over de schreef. Wanneer hangt hij z’n helm aan de haak?

  2. Pieter Fret says:

    Schumacher geeft nu trouwens toe – in tegenstelling tot meteen na de race – dat zijn manoeuvre over de schreef ging:

    “Yesterday right after the race I was still in the heat of the moment, but after I watched the scene with Rubens again, I must say that the stewards were right in their assessment – the manoeuvre against him was too hard.”

    “Of course I wanted to make it difficult for him to overtake and I showed him clearly that I didn’t want to let him down the inside, but I wasn’t trying to endanger him with my manoeuvre. If he felt that way, then sorry, that was not my intention.”

    Laten we hopen dat hij het meent; al is het natuurlijk gemakkelijk praten na de feiten…

    (Zie F1.com)

  3. Benny Herdewyn says:

    Ik heb de race op vakantie niet kunnen zien, maar alleen al die foto zegt genoeg. De deur dichtgooien in een scherpe linkse is iets anders dan iemand de muur induwen aan 300 per uur en de risico’s eveneens. Niet mooi.

Leave a Reply