DRIVR

Duel: Mercedes SLS vs. Audi R8 5.2 FSi Quattro

Ik pleit schuldig: telkens als de jongste creaties van Das Haus hier thuis aan bod komen, vervaagt de geur in m’n woonkamer van Ambi puur resoluut richting maagzuur. Of we nu discussiëren over de lijnen van de nieuwe E, de achterruiten van de nieuwste coupé of over de subtiele restyling van de budgetvriendelijke Maybach S-klasse, de sfeer blijft bitter. Toch is er één model waarbij iedereen als een bezeten hond door Pavlov op de korrel genomen wordt: de nieuwe SLS.

mercedes-sls-amg-gullwing-91183732mercedes-sls-amg-4

Gullwing doors back for good en een potige V8 met AMG uitlaatgerommel… allemaal netjes verpakt tussen de langwerpige neus en het korte poepje. En met die beruchte widowmaker reputatie al lang verbannen naar het pre-ESP tijdperk en het exuberante prijskaartje van weleer exclusief voorbehouden voor SLR clienteel, zal Mercedes’ nieuwe urban wannahave snel vrienden maken. Zij die hun zoveelste 911 eindelijk willen inruilen voor een meer atypische Duitser en daarbij passen voor een exotische Italiaan of eentje uit de Aston Martin rekken, kunnen eindelijk opnieuw passeren langs het merk met de Ster. En dat is lang geleden…

r8-fsi-21
audi-r8-v10-2010-7r8-fsi-3

Toch ligt er nog minstens één belangrijke opponent op de loer. Nog zo een Duitser waarvan de merknaam niet meteen de meest exotische dagdromen naar boven tovert, tot je de huilende V10 tot leven commandeert, welteverstaan. R8 is de naam, Lamborghini brengt de faam.

Duits precisiewerk met een hart vol Italiaanse passie, verpakt in een bloedmooi koetswerk en voorzien van een mid-engined architectuur en een fijnsturend Quattroconcept, of een 571 paarden sterke supercharged krachtpatser met retro-allures en onhandige deuren. Een moeilijke keuze, of een kleintje? Laat het gerust achter in onze comments…

Share Button

13 Responses

  1. Stijn says:

    Eigenlijk kan geen van beide wagens me echt bekoren. Op Le Mans Classic stond de SLS naast een 300 SL (meerdere zelfs) en dan valt toch op dat de nieuwe een slecht afkooksel is. Waar zijn die vloeiende lijnen, die snedige details? Allemaal weg. Wat overblijft is een klomp bestaande uit drie volumes met vleugeldeuren. Percies alsof je de oude hebt laten smelten. Mercedes had iets nieuws moeten bedenken in plaats van wanhopig vast te houden aan het verleden, en dit nu zelfs te kort doen.

    Van de R8 V8 was ik onder de indruk, het verbruik lag wel hoog zeker in vergelijking met een 911 Carrera S. Maar de R8 V10 biedt in mijn ogen te weinig extra’s, ziet er zelfs minder aantrekkelijk uit. Tevens ben ik het niet helemaal eens met de uitspraak “met een hart vol Italiaanse passie”, want de motor van de Gallardo (en dus ook deze) wordt gewoon bij Audi gemaakt…

    • (een andere) stijn says:

      Het verbruik, daar ben ik ook op afgeknapt, anders stond er een R8 voor de deur… :p

    • Stijn: absoluut akkoord met je stellingname over de eigenheid van de 5.2 motor, waarvan veel ‘Audi’ onderdelen door Lamborghini overgenomen werden… Maar het geluid en de hoogtoerigheid van de V10 doen me wel meteen aan Italiaanse volbloed denken, eerder dan aan vier gekleefde ringen op een supercar 😉

  2. Milly says:

    Allez nu dacht ik WAW die mannen hebben ferme auto’s kunnen losweken voor een test 🙂

    Allebei please. Maar nog liever een R8 V10.

  3. PieterA says:

    Ik ben geneigd om voor de Audi te gaan. Puur en alleen omdat je er die heerlijke open manuele schakeldoos kan inlepelen. Maar de looks van de V10 kunnen mij minder bekoren dan die van de V8. En eigenlijk wil ik helemaal geen Audi.

    De Mercedes vind ik dan weer gewoon niet mooi genoeg. Van het interieur is net iets te weinig werk gemaakt en de algehele proporties doen in het echt toch maar vreemd aan. Van de oude SL300 kan ik watertanden, maar hier is dat gewoon niet of minder het geval.

    Als het dan toch Duits en degelijk moet zijn, dan maar een GT3 (RS) van bij de buren.

  4. Thomas says:

    Meteen de SLS. Lange motorkap mit V8, je kont op de achteras, en dan die deurtjes erbij… De Audi vind ik te cocky en mist heritage.

  5. LeviV says:

    Ik zou zeker voor de SLS kiezen. Ziet er veel beter uit, en ik ben Audi serieus beu. Als je aan gelijk wie met weinig verstand van auto’s vraagt welk merk auto ze zouden willen, ze zeggen bijna allemaal Audi. Als je het aan een autoliefhebber vraagt, is het antwoord meestal wel anders…

    Het voordeel van de R8 is natuurlijk wel dat alle meisjes ervoor vallen 😉

  6. W0ut says:

    R8! De ster is voor als ik op pensioen ben… 🙂

  7. Voor alle duidelijkheid. Ik ga voor de R8, omwille van het motorkarakter en de rijbeleving/dynamiek (mid engined, atmosferisch, een goed te pruimen ‘Lambo’ Quattrosysteem en een manuele keuze) die meer bij mijn wensen aansluiten. De “cocky person behind the wheel”, neem ik er dan maar bij…

    De SLS krijgt mijn keuze inzake design, want aan de R8 miszie ik toch ‘iets’…

  8. Pieter Fret says:

    Voor mij de R8 aub, eventueel zelfs als Roadster. Waarom? Het middenmotorconcept, de hoogtoerigheid, de dagelijkse bruikbaarheid, de veiligheid en tractie van het Quattrosysteem, …

    Én het design, want hoewel geen van beiden een missverkiezing zouden winnen, is de SLS in mijn ogen echt een mislukte remake van een klassieke schoonheid. Wie mijn huidige wagen kent, weet nochtans dat ik een (geslaagd) zweempje retro wel weet te appreciëren 😉

  9. AnthonyG says:

    Voor mij is het zo;

    *Mercedes SLS*
    Plus:Motor vooraan, achter vooras met RWD
    Twijfels:Interieur is niet 100% m’n ding maar kan ermee leven.
    Min:Design, kan me maar niet van de Viper-met-Mercedes-opsmuk-indruk ontdoen.

    *Audi R8 V10*
    Plus: Interieur is echt mooi
    Twijfels: Minder mooi dan de R8 V8, zou ik daarmee vrede kunnen nemen?
    Min:Waarom een R8 als je een Lambo kan hebben?

    Een moeilijke keuze voor mij, geen van beide auto’s springt er bovenuit voor mij, toch ben ik eerder geneigd naar de sls amg vanwege zijn motor en aandrijving configuratie, die volgens mij meer fun zal geven dan de audi. Ook kwa herverkoopwaarde zit de merc beter volgens mij.

  10. Pieter Fret says:

    Waarom vinden velen de R8 V8 eigenlijk mooier dan de R8 V10? Zo groot zijn de verschillen toch niet?

    • AnthonyG says:

      Door de chroom grillomlijstingen lijkt de neus plots hoger dan bij de V8. De grill leent er zich ook niet toe IMO, want ze staat te laag en te ver vooruit.(Ik kan trouwens geen enkele auto bedenken met vooruitschietende grill die echt mooi is.

Leave a Reply