DRIVR

De Waarheid achter de Nuova Lancia Stratos?

Die ochtend op het internet: ophef alom. Aan de basis van de buzz die gisteren ontstond lagen spionagefoto’s die niets minder toonden dan een moderne interpretatie van de legendarische Lancia Stratos. In een schijnbaar productieklaar stadium, en wel op Fiats eigen testcircuit in Balocco. Zouden de Italianen het dan echt aangedurfd hebben?

Nuova Lancia Stratos

Als we alle geruchten en roddels bij elkaar leggen, moeten we helaas anders concluderen. Op het autosalon van Genève werd in 2005 immers al eens een Stratos Concept voorgesteld door het designhuis Fenomenon. Naar verluidt is het team van Chris Hrabalek nog steeds bezig met dit project. Het in Italië gespotte prototype zou een evolutie zijn van het oorspronkelijke concept, dat momenteel in de testfase zit.

Nuova Lancia Stratos

Toch goed nieuws, dus? Niet helemaal, want ondanks Fiats facilitaire steun zou het – alweer volgens de geruchten – slechts om een one-off gaan. Een coachbuild meer bepaald, gebouwd op het capabele chassis van de Ferrari 430 Scuderia en eveneens voorzien van een V8 centraal achterin. Als dat klopt, dan zal er iemand zeer diep in zijn zakken moeten tasten, want het project zou al meer dan een miljoen euro gekost hebben…

Nuova Lancia Stratos

Helaas pk’s, maar toch hopen we dat Fiat een eigen herinterpretatie overweegt – zij het dan onder een andere naam, want ‘Stratos’ schijnt tegenwoordig de exclusieve eigendom te zijn van Hrabalek. En dan brainstormen we graag even mee. Onze tip: vergeet Ferrari-DNA en bijhorende astronomische prijzen, denk eerder richting Lotus Exige. Die heeft als spartaanse tweezitscoupé de markt voor zich, en leunt (nog) dichter aan bij de racegenen van de klassieke Stratos. Bovendien zou Lotus binnenkort wel eens richting luxesegment kunnen opschuiven, zodat er plaats vrijkomt voor een gelijkaardig concept. Waarom niet met een atmosferische V6 met zo’n 280 pk, net als het origineel? Toeval wil dat er in de Alfarekken nog een 3.2 met gelijkaardige specs ligt te verkommeren… Here’s hopin’.

Share Button

3 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    De versie op de spionagefoto’s wijkt ook nogal sterk af van de pure concept en heeft blijkbaar veel koeling nodig, getuige de forse spleet tussen passagierscompartiment en motorkap…
    Ik zou mijn bonen eerder te week leggen op de heropstanding van de Smart Roadster Pieter…

  2. Pieter Fret says:

    Volgens Car and Driver is er toch meer aan de hand: zij menen dat Fiat, zoals ik hoopte, van plan is de nieuwe Stratos beperkt in productie te nemen. De reden zijn onderstaande afbeeldingen (de wereld in gestuurd door Fiatblog.nl). Die werden algemeen beschouwd als Photoshop-mockups, maar C&D zegt nagenoeg zeker te zijn dat het om echte foto’s gaat, omdat het dak van Fiat’s fabriek in Turijn erop te herkennen is. Dat betekent dat de Stratos geen one-off kan zijn zoals eerst gedacht, want er zouden dus al minstens twee exemplaren bestaan (deze zilveren versie en de zwarte die in Balocco gespot werd). Het design zou trouwens komen van Jason Castriota (ex-Bertone, nu Saab).

    nuova_lancia_stratos_01

    nuova_lancia_stratos_02

    Helaas bevestigt Car and Driver ook mijn grootste vrees: “One thing is for sure—if it does go into production, we’ll be looking at Maserati money, not Subaru WRX competition”

  3. Hilbert says:

    Er zijn er toch 5 van gebouwd, laten ze op z’n minst 555 gaan bouwen Lancia HF van weleer..

Leave a Reply