DRIVR

Ayrton Senna en de Mercedes W201 Cosworth (1984)

190D op de kofferbak, een dikke rookpluim, een gehaakt hoesje over de WC-rol op de hoedenplank en een nummerplaat met te weinig tekens, allemaal weggevers voor het startschot van een welgemikt inhaalmanoeuvre. Toch zijn niet alle telgen van Mercedes’ eerste Compact zo sloom. Er bestond namelijk ook een uiterst hitsige variant en die smeekte om een gelijkaardige aanpak. Geen probleem voor een schare F1-piloten, zo blijkt…

190d

De W201 werd gelanceerd in 1982 en bleef twaalf jaar in productie – een eeuwigheid naar huidige normen. Dat er vandaag nog een pak rondrijden, is te wijten aan de superieure bouwkwaliteit en de eenvoudige mechaniek. Een 190 dieselstoof met een half miljoen kilometers achter de Ster is dan ook geen uitzondering. Toch zat er meer in de compacte layout met achterwielaandrijving dan alleen marathonlopen. Een paar jaar na de lancering kon je ook kiezen voor een snerpende viercilinder met 16 kleppen ontwikkeld door Cosworth. Dat smaakt al meer naar DRIVR-kost.

mercedes-190e-23-16v-1

Om het nieuwe topmodel te promoten hield Mercedes in 1984 een bijzondere race op de vernieuwde Nürburgring. Das Haus voorzag twintig identieke wagens en vroeg even veel F1-piloten vriendelijk om enkele promorondjes te rijden. De opzet was ludiek, maar met dit soort competitiebeesten zou een race nooit zomaar een gezellig onderonsje worden. Wat te zeggen van een starting grid met volgend rijtje wereldkampioenen: Sir Jack Brabham (1959, 1960 en 1966), Phil Hill (1961), John Surtees (1964), Denny Hulme (1967), Niki Lauda (1975 en 1977), Alan Jones (1980), Keke Rosberg (1982) en Stirling Moss himself (‘the best F1 driver never to become world champion’). De anderen waren hoegenaamd ook geen doetjes, zoals Carlos Reutemann, John Watson, Klaus Ludwig, Jacques Laffite, Elio de Angelis en Alain Prost – die later nog vier wereldtitels zou buit maken.

mercedes-190-senna-1

En dan was er nog een zekere Ayrton Senna. De jonge Braziliaan had nog maar twee maanden eerder zijn debuut gemaakt bij de Grote Jongens en zag in dit onderonsje zijn kans om zich te bewijzen tegenover de gevestigde waarden. Senna nam de race bloedserieus en ging resoluut voor de eerste stek. Het zou ook de eerste keer worden dat hij Prost tegen de neus liep – en we weten allemaal dat die rivaliteit nadien niet bepaald verzwakt is. Maar schitterende beelden; dat leverde het beslist op:

Share Button

8 Responses

  1. Stijn says:

    Altijd een zwak gehad voor de 190, is inderdaad samen met de W124 het toonbeeld van hoe degelijk een Mercedes moet zijn. Tevens is de 190 in mijn ogen altijd het vierdeursmodel bij uitstek geweest. Met de drie duidelijk onderscheidbare volumes in perfecte verhouding tot elkaar. En natuurlijk liefst als 2.3-16 of 2.5-16. De Evo’s (zeker de tweede) waren een beetje over the top. Maar de 2,5 turbodiesel was ook niet te versmaden, in die tijd had BMW hierop geen antwoord (een beetje zoals met de C250 CDI nu). Een teken dat Mercedes (soms) toch ook héél straffe motoren kan bouwen.

  2. Benny Herdewyn says:

    Die 2.5 turbodiesel uit de grote W124 (later E klasse) was inderdaad een best pittige versie Stijn, zeker toen: te herkennen aan enkele sleufjes in het rechtervoorspatbord dacht ik en eerder zeldzaam.
    Ik herinner mij nog dat mijn ouders begin jaren 90 een 190 overwogen, maar de piepkleine achterbank en koffer met hoge laaddrempel deden hen anders beslissen. Het is een E34 5 reeks geworden en die bolt nog steeds (maar dat was met de Mercedes zeker niet anders geweest).
    Hoe dan ook,’the one to have’ blijft de hitsige zestienklepper. Een eeuwigheid geleden dat ik er nog eentje gezien heb, bedenk ik mij nu.

  3. Stijn says:

    @ Benny Herdewyn
    Een E34 is natuurlijk ook verre van een slechte wagen! Was een tijd dat BMW wel het mooiste/beste gamma had, denk ook maar aan de E30 en de E31 (8-reeks).

    Ik denk dat de 2.5 turbodiesel inderdaad te herkennen was aan het roostertje rechts vooraan. Logisch ook, gezien de prijs (zou het nog eens moeten opzoeken in de Autogids maar gok dat deze 1,3 miljoen BEF basis was :)), dat deze versie zeldzaam was. Een kennis van mij heeft lang met zo’n wagen gereden, heb er zelf goede herinneringen aan en soms wel spijt dat ik deze wagen niet heb overgekocht. Maarja, wat ben ik (doe weinig kilometers) met een diesel. Als er ooit een 190 komt zal het inderdaad waarschijnlijk een schitterende zestienklepper zijn. Waarschijnlijk nog de 2.3, waar de liefhebbers het meest over te spreken zijn.

  4. saab 9000 turbo says:

    mijn grootvader heeft een 190 2.3 16v, reed er verleden jaar de volle 500 km mee :), de rest doet hij met tractoren
    heb er al een paar keer mee gereden maar hij is toch niet echt snel hoor, denk ongeveer even snel als mijn ford fiesta 1.8 xr2i van een paar jaar geleden, tegen de 225 pk van men saab kan hij al helemaal niet meer op, maar de merc heeft wel iets en hij blijft mooi met dat spoilerpakket. 200 + pk zou beter geweest zijn maar dan moet je een evo hebben

    • Benny Herdewyn says:

      Straffe Opa heb jij!
      Of zou het ‘rustige’ karakter van zijn auto ingegeven zijn door ritjes aan tractortempo?
      Het zou ook perceptie kunnen zijn: als je van een koppelrijke Saab komt, lijkt een hoogtoerige sportmotor misschien wat mak onderin omdat het vuurwerk pas hoog op de berg afgestoken wordt…

      • saab 9000 turbo says:

        hij is van plan hem te verkopen, hij heeft al een paar keer op punt gestaan maar nooit gedurft, ja dat gaat idd aan tractortempo boven de 50 km/u is hij al mss 2 jaar niet meer geweest.
        wat zou hij nog opbrengen? de lak is wel niet prima meer

  5. gerard says:

    ik heb echter wel zeer veel intresse in deze auto
    heb zelf al eerder deze versie gehad
    maar moest hem verkopen wegens omstandigheden.
    het moet dan ook echt wel gaan om de merc 2.3 16v uit 1984
    als je fotos kunt sturen kan ik je zeggen wat ik er voor wil geven.

    hoop dat je wat kunt met deze informatie. heb zeer veel belang

  6. Duckie 'RS says:

    Nog zo eentje, just for fun:

Leave a Reply