DRIVR

Een Volvo S60 op Spa-Francorchamps: Hot or Not?

Are you a lucky bastard? Tenminste, zo luidt de wedstrijd rond de nagelnieuwe S60 waarbij enkele gelukkige internauten via een online spel een circuitdoop op de omloop van Francorchamps konden winnen. Wij mochten samen met enkele concullega’s mee proeven van het leven als lucky bastard en vroegen ons of hoe een contemporaine Volvo zich op één van ‘s werelds mooiste omlopen gedraagt. Hot or not…?

nbbdo_volvo_lb_0091

Eigenlijk kan je op die vraag alleen maar het eerste antwoorden, als je weet dat de heren “BTCS” Van De Poele en Radermecker allebei aanwezig waren om wat demoruns met hun gloednieuwe S60 BTCS wagen te presenteren. Nòg heter is het in het tijdelijke duozitje van deze touring car. De brullende 3.5 liter V6-motor ligt immers in het midden van de cockpit, vlak achter de piloot en diens kortstondige compagnon. Dat de pas bijgevulde benzinetank vlak achter de copiloot zit, brengt ook niet meteen verfrissing, want bij het bijvullen staat er steevast een mannetje met brandblusser in de aanslag.

nbbdo_volvo_lb_1101

Genoeg gezeverd, want Vince geeft aan dat het tijd is om ‘mijn’ twee rondjes Spa af te werken en mijn lichaam na een huzarenstukje gymnastiek stante pede in de veel te kleine rechter cockpithelft vast te gespen. GAZ! En terwijl de piloot niet zonder horten of stoten de pitsstraat uitpruttelt, blijft het wolkendek boven La Source donkergrijs en een drache nationale almaar meer imminent. De witte lijn dicteert dat de begrenzer uit moet en dat het tijd is om volgas richting Eau Rouge te stuiven. Derde, vierde, vijfde… de acceleratie van de 410 pk sterke buizenwagen is enorm; de adhesie van de ultrabrede Michelinslicks eindeloos, zelfs voor iemand die al menig uitstapje in een circuitbolide mocht meemaken. Pas wanneer de piepkleine snelheidsaanduiding op het LED-scherm 230km/u aantikt, zorgt de vertanding van de versnellingsbak voor een einde aan het G-festijn, want veel meer dan 240km/u zit er niet in met deze setup. Ik zag dat het goed was…

nbbdo_volvo_lb_0551

Maar er mochten ook échte Volvo’s aan de tand gevoeld worden: in mijn geval een gloednieuwe witte S60 T6 AWD. Een model dat we enkele maanden geleden al rond Lissabon konden testrijden en nog altijd gekoppeld wordt aan een automatische Geartronic-zesbak. In tegenstelling tot wat de droge massa van 1,8 ton laat vermoeden, laat de S60 zich erg scherp insturen en bewijst hij eens te meer hoe moeiteloos je relatief snel – en zonder kleerscheuren – over het circuit kan razen. Een setje brede achttienduimers, vier aangedreven wielen en een zeer riante power band, gecombineerd met een arsenaal aan immer waakzame veiligheidselectronica laten er geen twijfel over bestaan: met een oude auto even snel rijden vereist het dubbele aan lef en het driedubbele aan stuurmanskunst.

nbbdo_volvo_lb_0871

Samengevat kunnen we stellen dat circuitrijden zelfs in een doordeweekse luxewagen en ondanks een gemis aan betrokkenheid een zegen is. Toegegeven, de S60 T6 beschikt over het meest aangename chassis om de klus te klaren, terwijl de 300 paarden en de all-wheel drive toch net dat tikje extra bieden om zich te onderscheiden van een (nochtans ook niet onaangename) V50 T5, die een beetje verder rondrijdt. Smet op de pret is onvermijdelijk die automatische schakeldoos, plus het feit dat we vlak ervoor hetzelfde circuit met een monsterlijke machine en een doorwinterd racetalent enkele minuten sneller hadden gerond. Terug met beide voeten op de grond, zeg ik u!

Share Button

Leave a Reply