DRIVR

“M-Producten moeten Wilder worden” dixit BMW

In ons 1-Reeks M Coupé-artikel schatten wij het gewicht van BMW’s kleinste M op 1.350kg, en dat is zomaar even 100kg minder dan het optieloze drooggewicht van de huidige 135i. “Onmogelijk” oordelen de meeste concullega’s die geen gewichtsbesparing voor de volgende Motorsport-variant voorzien, maar nu officieel tegengesproken worden door een woordvoerder uit München: “M-producten moeten een wilder karakter krijgen om ze  van niet-M’s te distantiëren, en dat doen we door het wagengewicht te verlagen”.

bmwm3gtsring

Wie de internetactualiteit volgt, weet dat er vorig weekend een hetze is uitgebroken omtrent de peperdure M3 GTS. Die zou volgens het toonaangevende tijdschrift Sport Auto nauwelijks twee seconden sneller rond de ‘Ring gaan als de oude CSL die 50.000€ goedkoper was in 2003. Nu zijn wij hier bij DRIVR de eersten om te zeggen dat rondetijden an sich niets vertellen over de genietbaarheid van een wagen, maar ook om toe te geven dat zeven jaar ontwikkeling en twee miljoen Belgische franken extra teveel zijn voor een winst van amper twee seconden over 20,8km circuitafstand – hoe oorstrelend die ook mogen zijn.

In dat opzicht arriveren de uitspraken van de (door Autovisie niet bij naam genoemde) BMW-zegsman een tikje ongelukkig, maar M heeft het dan ook niet meer zo gemakkelijk als pakweg tien jaar geleden. Toen waren er immers oneindige fondsen die de ontwikkeling van parels als de V10 van de M5 en V8 van de M3 toelieten, terwijl ze vandaag gedwongen worden om bestaande blokken te gebruiken. En dat zorgt voor een verwatering van het M-embleem zoals BMW nu zelf toegeeft: “De topmodellen uit het standaard-aanbod benaderen de M-modellen te dicht inzake vermogen”. De oplossing ligt volgens München dus in het lichter maken van de M-versies, en daar wordt de 1-Reeks M Coupé hoegenaamd het eerste exponent van. Nu alleen maar hopen dat gechipte 135i’s de ‘Ring niet sneller omzomen voor beduidend minder geld…

[Bron: Autovisie.nl]

Share Button

5 Responses

  1. Joep says:

    Ze hebben het natuurlijk ook een beetje over zichzelf af geroepen door met modellen als de X5 M en X6 M te komen.

    • Ken Divjak says:

      Of je bekijkt het anders:

      De verkoop van die twee in Moskou alleen heeft de M3GTS gefaciliteerd;)

      • Joep says:

        Oh, ik snap wel dat er geld mee verdient kan worden. En ik heb daar ook geen enkel probleem mee, maar dan moet je vervolgens als BMW M zijnde niet gaan zeuren dat je huidige productlijn niet spannend genoeg is.

        Had dan door BMW een snelle X6siBiTurboSuperFast ofzo laten maken, en laat BMW M zich lekker bezig houden met echt leuke auto’s, zoals (ongetwijfeld) de aanstaande 1 serie.

  2. Benny Herdewyn says:

    Bestaande blokken upgraden hoeft niet zozeer een probleem te zijn als deze op zich al voldoende blauw(-wit) bloed hebben. En dat kan in Beieren geen probleem zijn.
    Nu BMW Motorsport stilaan overschakelt op drukvoeding, is het volgens mij ook verstandiger te focussen op de ontwikkeling van lichtgewicht onderdelen, specifieke chassis afstellingen etc en zich op die manier niet te mengen in de (after)markt van de tuners. Zij zullen nl met alle geweld de druk van de blokken opvoeren, maar slechts weinigen zullen een homogeen totaalpakket kunnen aanbieden.
    Hopelijk hebben ze bij ‘M’ echt het ‘Licht’ gezien…

  3. Mee says:

    Wat ik mij afvraag:
    Rijdt de CSL niet standaard op halve slicks? Is dat ook zo bij de GTS? Weet iemand hoe dat zit, want daar zit toch wel een redelijk groot verschil qua tijden tussen zou ik zo denken…

Leave a Reply