DRIVR

Space Efficient Vehicle: 3 Wielen voor 3 Mensen

Je moet geen kernfysicus zijn om in te zien dat een slurpende SUV met zeven zitplaatsen en de stroomlijn van een kleerkast niet de meest ecologische manier is om drie personen te vervoeren. Dat kan net zo goed in lichter en fijner materiaal. Maar sommigen gaan nog een stap verder en schrappen zelfs een wiel: is drie niet een te weinig (of een te veel) voor rijplezier? Ralph Panhuysen, een Nederlander, vindt van niet.

Toegegeven; het zijn niet de tweezitters of hete hatches die ons normaal doen watertanden, maar iedereen kent waarschijnlijk wel de BMW Isetta of de gelijkaardige Messerschmitt. Beide moeten zich vandaag voelen zoals wij bij de doortocht van de Duiker en de Kleine Reuzin onlangs in de Metropool. En feit is dat in die kleine luizen wel twee, drie of zelfs meer mensen pasten – letterlijk dan. Over veiligheid willen we het niet eens hebben, en over comfort natuurlijk evenmin.

bmw-isetta-1

Toch ziet Ralph Panhuysen heil in een nieuwe fase voor de microcar. Net zoals besnord genie Gordon Murray denkt Panhuysen klein om iets groots te bereiken. Zijn Space Efficient Vehicle (SEV, eat that SUV) doet letterlijk wat de naam al weggeeft: de ingenomen ruimte zo efficiënt mogelijk benutten. Zo zit je met z’n drieën in V-formatie met de schouders geschrankt naast elkaar waardoor de SEV nog wat smaller kon. Zo smal zelfs dat er twee naast elkaar kunnen parkeren zoals een paar schoenen in de doos: kop tegen tenen dus. Net zoals de T25 van Murray zouden er in theorie ook twee naast mekaar kunnen rijden op een rijstrook.

sev-reconf

Het ontwerp van Panhuysen is echter een stuk lager en meer gestroomlijnd. Wie al eens met een plaat isolatie twee hoog op een ladder heeft gestaan, weet dat wind en een recht vlak een slechte combinatie vormen. Net zoals de legendarische Robert Opron (van de Citroën SM, GS & CX) zag de Nederlander in dat de strijd tegen de lucht veel vermogen en brandstof vergt. De SEV is dan ook aalglad, met een cx-waarde van 0,16. De stroomlijn van een goudvis in combinatie met een laag gewicht vormen een ideale basis voor eender welke aandrijving, of het nu gaat om een elektromotor en een resem batterijen of om een simpele tweecilinder.

sev_mcd-02

Rest de vraag hoe levensvatbaar al deze hersenspinsels zijn. Wel, dat hangt er maar vanaf wie erachter zit. Studenten zijn doorgaans nog onbevangen (of naïef), met frisse ideeën tot gevolg. Eenmaal werkzaam in een bedrijf zijn de kansen om nog zo vrij te kunnen denken een pak kleiner, wat niet noodzakelijk negatief hoeft te zijn omdat beperkingen het creatieve brein stimuleren. Ik heb zo’n idee dat er door hele klimaatproblematiek inspirerende tijden zitten aan te komen, ook voor DRIVRs (al hoeft dat voor mij niet persé op drie wielen).

Share Button

7 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Nog een interessant weetje over de Isetta (die trouwens prachtig gepresenteerd staat in het BMW Museum van München temidden een fototentoonstelling van Isetta-familiekiekjes):

    When casually looking at the average BMW Isetta, it would appear to have only a single wheel at the rear, but in fact there were Two wheels at the rear in the standard configuration, they were just spaced closer together due to the lack of a differential.

    Once the BMW Isetta began to be sold to markets outside Germany, tax and licensing laws in different countries sometimes made a 3-wheel vehicle more attractive to a buyer due to lower fees and so BMW made the “Three Wheel Special” available directly from BMW to markets that were not served by Isetta of Great Britain.

    Met dank aan het fijne Microcar-Museum: http://microcarmuseum.com/info.html

  2. Pietel says:

    Ik ben voor. Ik wil een auto met 3 zitplaatsen. Het merendeel van de tijd rijd ik alleen of met 1 collega. Een tweezit zou dus kunnen. Maar ik moet (op termijn) 2 koters naar de crèche/school kunnen brengen. Dus drie zitplaatsen zijn het minumum. Aan vier geen nood, want de vrouw heeft een gezinswagen met ook veel kofferruimte.

    En als ik gewicht en omvang kan afbouwen ten voordele van verbruik, wegligging en vooral power, dan doe ik dat met veel plezier. Als de belastingen meeëvolueren natuurlijk.

  3. dieter says:

    Let op met de Isetta:
    Deze was destijds zowel met 3 als met 4 wielen te koop.
    Voor deze met 4 wielen (de meesten…) had je een auto-rijbewijs nodig ; voor die met 3 wielen een motor-rijbewijs.
    In ons land kon je natuurlijk destijds zonder veel poespas een rijbewijs scoren. ;o)

    Volgens mij heeft Panhuysen tijdens een nogal vrij moment te veel gedroomd over de Bean-films (de Reliant Robin) ofwel was ie fan van Robbie Williams (in de “Millenium”-clip reed hij op het einde weg met een Bond Bug)…

    Behalve de nogal koppige UK-markt heeft een driewieler nooit potten kunnen breken.

  4. AnthonyG says:

    Dit is toch wel het eerste futuristisch ontwerp dat ik kan smaken.
    Alleen, stuurt dat ding met z’n achterwiel? Lijkt me niet ideaal en aangenaam in een auto.

  5. Beste zuiderburen,

    De SEV (“Hee suvvie”) heeft twee achterwielen, net zoals de Isetta. Er wordt niet met de achterwielen gestuurd. Gewoon de sturende wielen voor. Voor meer stabiliteit zijn fractioneel meesturende achterwielen waarschijnlijk wel gewenst bij zeg snelheden hoger dan 40 km/u. De SEV is natuuurlijk bedoeld voor de markt van ‘eco cars’ die er onbescheiden gezegd nogal ‘bejaard’ uit kunnen zien. Denk aan Mitsubishi MiEV, de Th!nk e.d. Maar kan ook gezien worden als een alternatief voor trendy auto’s als de New Mini en Audi A1. Waarom met z’n vieren krap zitten als je met z’n drieen comfortabel plaats kunt nemen?

  6. Zeg… gaat die Opel fabriek in Antwerpen dicht? Misschien een idee…

Leave a Reply