DRIVR

Rijtest: Honda CR-Z 1.5 i-VTEC IMA GT

Vermeld de woorden sportief, ecologisch en rijden in één zin en je praat exact zoals menig autoconstructeur dat anno 2010 pleegt te doen. De vraag is alleen: wie maakt die claim effectief hard? BMW’s CO2-verantwoorde bedrijfswagen wist ons in ieder geval te overtuigen, terwijl Honda een reputatie hoog te houden heeft als het om kleine coupés gaat. De CR-Z vertoont immers veel gelijkenissen met de iconische CRX, maar doet tegenwoordig beroep op een hybride aandrijflijn en laat de dyno al bij een magere 120 paarden aftikken. Kortom: eentje voor de doofpot of een tweede ecoschot in de roos?

rijtesthondacrz1

Uiterlijk houdt de CR-Z het bij een sportief gekneed 2+2-koetswerk met een kleine neerklapbare achterbank. Die kennen we nog van wijlen de Civic Renaissance eXperimental en gaat steevast gepaard met een laaggestoelde zitpositie voorin. Zo ver, zo goed. Neem plaats achter het driespakige stuurwiel, bekijk de reeks gizmoknoppen en beland finaal bij de rode startknop die eveneens voorbehouden is aan sportieve Honda’s. Opnieuw veelbelovend. Alleen valt de motorklank tegen; een lauwe brom die bij 6.000 toeren uitmondt in een sisser en alles behalve herinneringen aan de zoetgevooisde S2000 oproept.

rijtesthondacrz4rijtesthondacrz2

De CR-Z ziet er dus behoorlijk sexy uit – het trendy witte jasje, de LED-dagrijverlichting en zijn gestuikte wielbasis doen best veel hoofden draaien. Bedenk daarbij dat de lage zitpositie en goede zetels een ideale rijhouding dicteren, en de basis belooft alvast opwinding. Zolang je vooraan zit tenminste, want de achterbank is eerder een pijnbank waar zelfs Japanse peuters over zullen klagen. Maar niet getreurd: neergeklapt ontstaat er een riante opbergruimte die naar de Porsche 944 terugmijmert en anno 2010 nog altijd een zeker cool uitstraalt.

rijtesthondacrz6

Je bekijkt de CR-Z trouwens best door een bifocale bril. Beschouw hem als hippe stadswagen genre MINI, A1 of Scirocco en hij voldoet grotendeels. De kleine 14pk-elektromotor zorgt onmiddellijk voor een riant koppel bij het aanzetten, waardoor hij onder 2.000 toeren nooit adem tekort komt en tegelijk vlot en stil door de stad sjeest. Verwacht echter geen dieselhernemingen; een Cooper D zal altijd vlotter aanvoelen, op voorwaarde dat je het turbogat verschalkt tenminste.

rijtesthondacrz5rijtesthondacrz7

Ga een stap verder en zet hem naast de even dure Cooper S of MiTo QV, dan lijden de elektropony’s een heuse haverschaarste. Een spurtje tot honderd onder de tien tellen krijg je er niet uit, terwijl de ecologische ambities evenzeer beperkt blijven wanneer de kleine atmosferische 1.5 i-Vtec alles moet geven. De afweging die je dan als bestuurder maakt, is onvermijdelijk en terecht. Bovendien kent de CR-Z drie rijmodi: ‘Eco’, ‘Normaal’ en ‘Sport’ waarbij de laatste overduidelijk verschilt van de eerste en de normale positie bijna nutteloos maakt. Wij verkiezen dan ook luidkeels de sportmodus die de volledige power output benut, het gaspedaal responsiever maakt en de tellerpartij sportief rood doet oplichten.

rijtesthondacrz12

Maar ondanks die ingetogen sportiviteit voelt de Compact Renaissance Zero zich wel degelijk in zijn sas op een bochtig traject, vooral dankzij het gezonde samenspel van de verschillende onderdeelgroepen: de zestienduims Bridgestones genereren vrij veel grip, terwijl het comfortabele chassis voor een 2+2 dan weer bovengemiddeld veel duikbewegingen vertoont maar gelukkig geen ESP-interferenties uitlokt. Het geheel mikt op de limiet dan ook op veilig onderstuur, zonder daarbij de geneugten van een zich lichtjes zettende achteras te vergeten – iets waar de laatste generatie Civic Type-R (raar maar waar) meer moeite mee heeft ondanks dezelfde set-up. Het elektrisch bekrachtigde stuur voelt in sportstand zwaar aan en keert mooi terug naar de middenstand, maar biedt op zich weinig feedback. De versnellingsbak is naar goede Honda-gewoonte van schitterend allooi en het metalen pookje danst in uptempo door de zes verzetten, zonder het minste gemor. Applaus.

rijtesthondacrz3

Aan boord heerst er een op en top Japans technosfeertje. De lay-out van de drukke tellerpartij kennen we al van de laatste Civic en wordt hier nog aangevuld met een nieuwe econometer: kleine boompjes die je verzamelt door in ecomodus zo weinig mogelijk CO2 de lucht in te jagen. Allesbehalve Subzero… En ook de tellerverlichting varieert van standaardblauw over groen bij ecologisch verantwoord gebruik tot rood bij het indrukken van de sporttoets. En toch kan de algemene indruk of de harde materiaalkeuze van de boordplank zich moeilijk meten met alternatieve hippe wagentjes van 25k euro, en dat is best een bittere pil.

rijtesthondacrz9

Eindigen doen we aan de pomp waar we een totaal testgemiddelde van 6,7 liter Euro 95 per honderd kilometer kunnen berekenen – een net resultaat voor een benzinecoupé met een aanvaardbare dosis sportiviteit. Alleen zullen dieselrijders dat in ons land opnieuw bekritiseren; rij bijvoorbeeld een BMW 118d op dezelfde manier en je bent niet alleen eerst, maar je bespaart er ook nog eens een liter brandstof mee. En na 800 km bewijst onze CR-Zen eens te meer wat we in het begin vreesden: klein, geen sportwagen en slechts even snel als een doordeweekse leasebak. Gelukkig ziet hij er aantrekkelijk uit, rijdt hij erg leuk en is hij ondanks alle kritiek zeker DRIVR-waardig. Met onverwachte vier R‘en op een emotioneel moment, maar nauwelijks drie op rationeel verantwoorde basis.

Honda CR-Z 1.5 i-VTEC IMA GT

Plus Min
+ Een fijn sturende en zuinige DRIVR – Met de T van te traag

Weggecijferd

Motor 1.5 4-in-lijn + elekromotor
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 124 pk
Maximaal Koppel 171 Nm
Gewicht 1190 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,0 s
Topsnelheid 200 km/h
Gem. testverbruik 6,7 l/100 km
Prijs 21.990 – 24.990 euro
Fiscale PK 8

Verdict

7 op 10

Share Button

8 Responses

  1. Frexy says:

    Mja, uit de vele reviews af te leiden heeft Honda hier niet op de roos geschoten. Jammer, er zat meer in. Ze hadden misschien wat meer tijd moeten nemen bij het aanleggen en mikken.

    Nuja, de meeste reviewers bekijken zulke auto’s uit een sportieve hoek. Ik denk dat jan-modaal wel te vinden kan zijn voor zo’n type wagen: sportief en ecologisch.

    Al is het in een Dieselland als dit natuurlijk moeilijk om zoiets aan de man te brengen..

  2. Benny Herdewyn says:

    Als je een compacte 2+2 bouwt die refereert naar de CR-X, dan moet je ook zorgen dat je gewapend bent als het publiek de vergelijking maakt. En met dit vermogen, maar vooral door het gebrek aan motorkarakter, laat je de liefhebber toch wat op z’n honger zitten.
    Jammer, want het scheelt allemaal niet veel en het is een kwestie van waar de centen te besteden: ik had liever 1 setting gezien, met een simpele start/stop (en een paar gram CO2 minder om een overheidspremie mee te pikken); een minimalistisch dashboard zonder planten; 25pk meer en een fijne motorklank en tot slot een achterbank waarop 2 (kleine) volwassenen het even uithouden.
    Maar voorlopig geniet hij het voordeel van de twijfel, tot ik ook eens achter het stuur heb kunnen kruipen…

    • car-nut says:

      Minder CO2 en toch 25 pk meer? Zo kan je alle auto’s aantrekkelijker maken natuurlijk…

      • Benny Herdewyn says:

        Een Prius haalt 99 pk enkel uit de verbrandingsmotor en 136 pk gecombineerd met de elektromotor, terwijl hij slechts 89 gram C02 uitstoot ‘volgens het boekje’.
        Het hybridesysteem is wel een stuk complexer en duurder dan bij de Honda, waar de elektromotor enkel assisteert. Maar met de Auris Hybrid heeft Toyota nu ook de prijs een pak omlaag gebracht.
        Mijn punt met de CR-Z is dat ik liever iets meer ontwikkeling had gezien in de dingen die echt tellen dan in gadgets…

  3. PieterA says:

    De enkele keren dat ik een CR-Z in het straatbeeld zag draaide ik toch mijn hoofd… om quasi direct tot de constatering te komen dat het een half product geworden is. Erg jammer van de gemiste kans.

  4. Tom says:

    dat ze hier bij Drivr eerst eens leren rijden…10 sec 0-100km/h is niet kunnen rijden met deze wagen! Ik heb zelf deze wagen gekocht en ik doe het gemakkelijk in 9 sec!

  5. koen says:

    ik ben eigenaar van een cr-z
    wat je koopt bij een ander merk krijg je bij honda
    qua uitrusting geslaagd , pk’s mss mocht hij wat
    pittiger maar dat betaal je dan weer aan de pomp
    echt minpunt het dashboard laat je denken dat je als
    chauffeur in een veel grotere wagen zit
    voor de rest honda kwaliteit zoals altijd

Leave a Reply