DRIVR

F1 Review: Francorchamps, België (Race 13 2010)

De Belgische Grand Prix in Spa staat bekend onder tal van superlatieven: de mooiste omloop ter wereld, de langste van het seizoen, de onvoorspelbaarste en grilligste op weerkundig vlak. Die reputatie werd het afgelopen weekend meer dan waargemaakt, met een continue opeenvolging van zon, regen en alles er tussenin tijdens een typisch Belgische nazomer. En dat staat meestal garant voor spektakel op het circuit…

Dat was ook anno 2010 niet anders: na een bewogen openingsronde, waarin pole sitter Mark Webber bij het vertrekken meteen vijf plaatsen verloor, sloegen de weergoden al toe. Iedereen verrast, met als gevolg dat zowat het hele veld in de busstopchicane de uitloopstrook moest opzoeken. Behalve Alonso, die voor zijn anticipatie ‘bedankt’ werd met een knoert van een tik door een schuivende Barrichello. Als bij wonder bleef de Ferrari intact, zodat hij – mits een extra pitstop – zijn weg kon verderzetten.

spa-race21

De restanten van Barrichello’s Williams maanden echter de safety car het circuit op. Robert Kubica, die net vóór de neutralisatie nog zijn tweede plek verloren was aan Button, moest bij de herstart ook Vettel laten voorgaan. Michael Schumacher was ondertussen al van zijn 21ste startpositie opgerukt naar de twaalfde plek, terwijl het voor Alonso de andere kant opging. De Spanjaard moest al voor de tweede keer de pits in om zijn overhaast gemonteerde intermediates terug in te wisselen voor slicks terwijl de hemel opklaarde.

De race stabiliseerde zich nu stilaan: leider Hamilton reed eenzaam weg van de concurrentie, terwijl ploegmaat Button worstelde met de gevolgen van zijn beschadigde voorvleugel en zo de locomotief werd van het treintje Vettel-Kubica-Webber-Massa. In ronde 17, bijna halfweg wedstrijd, kwam hieraan abrupt een einde in de busstopchicane. Sebastian Vettel verkeek zich op zijn remmanoeuvre in Buttons slipstream, verloor de controle over het stuur en boorde de neus van zijn Red Bull in de flank van de McLaren. Einde race voor Button, en de facto ook voor Vettel. Want hoewel de Duitser wél verder kon, kwam hij na een pitstop voor een nieuwe voorvleugel én een drive-through wegens het veroorzaken van een onnodig ongeval terug de baan op in 14de positie. Goed nieuws voor WK-leider Webber, die de derde plek in de schoot geworpen kreeg en ondertussen drie van zijn concurrenten in de titelstrijd (Alonso, Button en Vettel) puntenloos zag. Door dit incident kon een zekere Michael Schumacher trouwens opschuiven naar de vijfde plaats.

spa-race31

En de miserie was nog niet voorbij voor Vettel. Amper negen ronden na zijn aanrijding met Button maakte hij – alweer in de busstop – contact met Liuzzi tijdens een inhaalmanoeuvre. Resultaat: de Force India verliest zijn voorvleugel, Vettel rijdt lek net na de pitingang. Een lange ronde op drie wielen volgde, waarin veel tijd en een stuk van zijn diffuser verloren ging. Vettel kon nu definitief een kruis maken over zijn race – én over het kampioenschap?

Opnieuw drama from the skies tien ronden voor het einde. De hemelsluizen openden zich, met een hele reeks slippers tot gevolg. Leider Hamilton beleefde even een bang moment wanneer hij in Rivage de grindbak ging opzoeken en daarbij even de bandenmuur aantikte met zijn linkervoorwiel. De Brit slaagde er nog net in vóór Kubica terug de baan op te rijden, waarna de top drie simultaan de pits in dook voor intermediates. Robert Kubica verloor even zijn concentratie en slipte met blokkerende remmen bijna zijn pitbox voorbij – naar eigen zeggen omdat hij met de knopjes op het stuur de regensettings aan het instellen was. “Thank you, mate”, dacht Mark Webber terwijl hij de tweede plaats voor de ogen van de Pool weggraaide.

spa-race41

Kort daarna spinde een teruggevallen en – alweer – gefrustreerde Alonso zijn Ferrari nadat hij te ver over de natte curbstones was gereden. Met een afgebroken voorophanging bleef zijn bolide achter op de rijlijn, zodat de Mercedes SLS aan zijn bisnummer mocht beginnen. Drie ronden voor het einde mocht er opnieuw geracet worden, maar de podiumplaatsen bleven ongewijzigd – en vreemd genoeg voor zo’n natte en incidentrijke Grand Prix werd die bevolkt door de drie eersten op de starting grid. Toch nog één opmerkelijk inhaalmanoeuvre tijdens de herstart: Nico Rosberg maakte zijn voordien verloren plaats terug goed op teammaat Schumacher – de enige smet op een vlekkeloze wedstrijd van de oude kampioen die zijn eerste F1-wedstrijd, eerste overwinning én laatste wereldtitel op het Ardense circuit mocht vieren.

TOP
+ Hamilton domineerde van start tot finish en leidt opnieuw de WK-stand.
+ Mercedes GP – en vooral Schumacher (van P21 naar P7) – behaalde een mooi resultaat vanuit een uitzichtloze positie.
+ Kubica (P3) bleek eens te meer van goudwaarde voor het Renault-team.

FLOP
Vettel kegelde Button uit de race en eindigde na een race vol fouten zonder punten.
Alonso‘s weekend werd alweer gekenmerkd door pech en frustratie; met dank aan…
Barrichello (DNF), die zich zijn 300ste Grote Prijs wellicht anders had voorgesteld…

spa-race61

RESULTAAT RACE 13:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 44 1:29:04.268 2 25
2 6 Mark Webber RBR-Renault 44 +1.5 secs 1 18
3 11 Robert Kubica Renault 44 +3.4 secs 3 15
4 7 Felipe Massa Ferrari 44 +8.2 secs 6 12
5 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 44 +9.0 secs 8 10
6 4 Nico Rosberg Mercedes GP 44 +12.3 secs 14 8
7 3 Michael Schumacher Mercedes GP 44 +15.5 secs 21 6
8 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 44 +16.6 secs 17 4
9 12 Vitaly Petrov Renault 44 +23.8 secs 23 2
10 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 44 +29.4 secs 11 1
11 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 44 +34.8 secs 12
12 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 44 +36.0 secs 24
13 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 44 +39.8 secs 16
14 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 43 +1 Lap 9
15 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 43 +1 Lap 4
16 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 43 +1 Lap 13
17 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 43 +1 Lap 22
18 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 43 +1 Lap 20
19 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 43 +1 Lap 15
20 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 42 +2 Laps 19
Ret 8 Fernando Alonso Ferrari 37 Accident 10
Ret 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 15 Accident 5
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 5 +39 Laps 18
Ret 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 0 Accident 7

WK-STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 182
2 Mark Webber Australian RBR-Renault 179
3 Sebastian Vettel German RBR-Renault 151
4 Jenson Button British McLaren-Mercedes 147
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 141
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 109
7 Robert Kubica Polish Renault 104
8 Nico Rosberg German Mercedes GP 102
9 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 45
10 Michael Schumacher German Mercedes GP 44
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 30
12 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 21
13 Vitaly Petrov Russian Renault 19
14 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 12
15 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 10
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 7
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 6
18 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 4
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
25 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0
Share Button

4 Responses

  1. AnthonyG says:

    Elke keer Hamilton aan de leiding rijdt (wan)hoop ik dat Jonathan Lethgard geen orgasme krijgt…

    Verder vond ik ook Vitaly Petrov top, van helemaal achteraan tot P9 geraakt na zijn rookie fout in de kwalificatie.Ook Webber heeft wel een goede race gereden imo, een probleem met de koppeling bij de start maar daarna foutloos herstelt. Al zal hij zich wel verweten hebben niet dichter op Hamilton te zitten na diens uitstapje.

    P.S.de uitloopstroken zijn soms echt wel partypoopers voor de race. Mocht dat stukje aan de bus-stop gras zijn ipv asfalt, dan zouden we pas een leuke race gezien hebben.

  2. Ken Divjak says:

    Ik heb de hele wedstrijd op het puntje van mijn zetel genoten,
    en dat zegt veel voor iemand die normaal alleen de voorbeschouwingen bekijkt…

    Op een andere noot: iemand zich recent nog gerealiseerd dat wij op een steenworp van de twee knapste circuits ter wereld wonen!? Francorchamps & de Nordschleife op twee uur, menig motorsportliefhebber zou er groen van jaloezie van worden!;)

  3. Stijn says:

    @ Ken Divjak
    Dat realiseer ik me vaak ja, ben op die plekken toch regelmatig te vinden (misschien moet ik mijn adres maar eens laten veranderen :)). En het wordt enkel beter, want Le Mans is slechts 6u weg, de afstand naar Isle Of Man is ook niet onoverkomelijk en voor een toffe fotoshoot kunnen we altijd naar Reims trekken… We hebben nog geen staatshervorming maar we zitten hier al bij al nog niet slecht (nu nog beter weer).

  4. Kristof says:

    Eén van de beste races van de laatste jaren op Spa,
    om niet te zeggen één van de beste van het seizoen.

    high res gallery’s
    Friday : raceshots.be/2010/F1/20100827_F1_FRI/
    Saturday : raceshots.be/2010/F1/20100828_F1_SAT/
    Sunday : raceshots.be/2010/F1/20100829_F1_SUN/

Leave a Reply