DRIVR

Citroën C4 en DS4: Zoektocht naar Identiteit ?

Citroën zet zijn koers verder met de DS-lijn en voegt zo wat panache toe aan de bravere leden van de familie. Na de goede ontvangst van de DS3, is het nu immers de beurt aan een nummer hoger; de nieuwe DS4 moet de knappe zus worden van de volgende C4 die onlangs werd voorgesteld. Terwijl deze laatste eerder conservatief wordt bevonden, zou de luxevariant soelaas moeten brengen. Aan jullie het laatste woord.

Laat ons eerst even terugblikken op de huidige C4: apart gelijnd, bijzonder interieur,  stuurwiel met vaste naaf… allemaal zaken die het model onderscheiden van de concurrentie. Dat is meestal een goede zaak en zeker als het over Citroën gaat – een merk met (vooral) een verleden van non-conformisme. Wil dat dan zeggen dat al de minpunten ook een schot in de roos waren? Euhm, neen. Niet iedereen was wild van het aparte stuur of het slechte zicht door de ‘CR-X achterruit’. En toch vond ik de C4 iets hebben, alsof de ontwerpers er stiekem in geslaagd waren om de PSA-bonzen even af te leiden bij de goedkeuring van het prototype. Alsof ze tussen de regels van het lastenboek toch een (hele) lichte afdruk van de grote gloriedagen hadden gelezen.

citroen-c4-2005-1

Fast forward naar 2010 en de nieuwe C4. Het is nog even wachten op de driedeurs die vermoedelijk pittiger zal zijn dan de vijfdeurs, en dat is maar goed ook. Want de variant met vijf deuren ziet er (voor mij althans) niet bepaald inspirerend uit. Hij springt er gewoon niet uit zoals we dat van Citroëns verwachten. Een Golf mag door velen dan als saai bestempeld worden, de kracht ervan zit net in de terughoudendheid en het durven weglaten waar anderen enkel toevoegen – voorwaar niet simpel. Ook de Astra heeft een onmiskenbaar eigen look en ziet er duurder uit dan het segment laat vermoeden. Ik heb trouwens een boon voor de Lancia Delta en Alfa lijkt met de nieuwe Giulietta nog altijd te weten hoe eenvoud en sensualiteit te verenigen. Waar blijft de C4 dan in dit verhaal? Eenzaam in een verloren hoekje als je het mij vraagt – noch vis noch vlees. Een hard oordeel dat misschien wordt bijgesteld ‘in the flesh’, maar ik vrees ervoor…

citroen-c4-2011-voor
citroen-c4-2011-achter
citroen-c4-2011-interieur

Dan maar meteen over naar de DS4. De ontwerpers hebben alleszins speelruimte gekregen om nog wat lijnen toe te voegen – maar of dat een zegen dan wel een vloek is, moet je zelf maar uitmaken. Ik begrijp de gehanteerde strategie van het parallelle universum trouwens niet; waarom zou je een C4 en een DS4 met allebei vijf deuren naast elkaar aanbieden? Akkoord: de DS4 is 4cm hoger, iets korter en wat breder waardoor hij comfortabeler zou moeten zijn om in te stappen en meer overzicht zou moeten bieden. Het is dus geen tweelingszus maar het antwoord op een vraag (tenminste een vraag die de marketing in de mond van de klant legt). De extra lading chroom, de grote bek en de heupswing kunnen mij alvast niet over de streep trekken. Het interieur lijkt chiquer, met meer chroom, meer leder en meer gadgets, maar het stuur draait weer net zoals bij een ordinaire middenklasser in zijn geheel mee. Afwachten hoe de prijszetting zal zijn en hoe diep je dus in de buidel zal moeten tasten voor een premium look; de marketeers zullen alles wel netjes uitgepluisd hebben en de cijfertjes zullen aan het eind van de rit wel kloppen. Men hoopt een publiek aan te spreken dat een duit extra over heeft voor meer emotie en luxe, maar ik zie er geen Citroën DNA in.
citroen-ds4-2
citroen-ds4-3
citroen-ds4-4

Persoonlijk had ik liever een Citroën gezien die aanknoopt bij de futuristische lijnen en ideeën van de GS, de CX en de SM: een gamma met een ziel en een duidelijke identiteit zonder daarvoor beroep te doen op kitscherige addenda. Toen Peugeot destijds Citroën opslokte, smoorde het ook langzaam de nonconformistische stem van het merk met als resultaat dat er vandaag twee gamma’s zijn die niet duidelijk genoeg van mekaar verschillen. De economische realiteit dicteert (helaas) dat beide merken platformen moeten delen, wat onvermijdelijk compromissen met zich meebrengt en laat dat nu net iets zijn waar de Double Chevron vroeger een hekel aan had.

Veel erger is dat PSA geen standvastige visie lijkt te hebben op de waarden van beide merken, want hoe verklaar je een periode met legendarische sportieve Pugs zoals de 205 GTI, 309 GTI, 306 GTI of 106 Rally terwijl die markt nu zonder slag of stoot aan Renault Sport wordt gelaten? Waarom kies je voor een hoge zitpositie en meer comfort bij de 307/308, per definitie minder sportief dan de lage C4? Waarom val je het WRC kampioenschap aan met een merk dat haar lauweren heeft verdiend met comfort, terwijl je een sportieve broer in de familie hebt? Als je het geweer een aantal keer van schouder verandert, wordt het voor de klant wel erg moeilijk om de identiteit van een merk te begrijpen. Toch?

Share Button

7 Responses

  1. Frexy says:

    Mm, ik kan me wel vinden in de redenering, maar ik vind de nieuwe designs er toch nog beter uitzien dan de vorige generatie. Die modellen zagen er van het begin al ‘oud’ en te conservatief uit. Ok, de nieuwe modellen hebben wel veel kenmerken van wat nu ‘in’ is (veel astra-, mitsubishi- en renaultachtige trekjes), ze zijn wel wat frisser voor het oog.

    Buiten het stuurgedeelte dan. Zalig. Jammer dat dat helemaal verdwenen is. De DS4 is ook minder gedurfd dan de DS3, die met zijn ‘haaienvin’ stijl toch iets nieuws bracht. Hier is dat nieuwe zoek. Ze lijkt ook teveel op de C4. Jammer, het had wat harder moeten doorgedreven worden.

    Wel zalig zijn de zetels van de DS4, ze hebben het motief van een rolex horloge 🙂

  2. frédéric says:

    ‘t Is een regelrechte schande om aan de doorsnee-ontwerpjes het legendarische DS label toe te kennen. Bij de C6 zou ‘t nog een béétje gekund hebben, bij de rest van het gamma is het blasfemie.
    Een dubbele chevron waar de zon niet schijnt voor de marketingknul die daarvoor verantwoordelijk is. En dan blijf ik nog beleefd.

  3. Pieter Fret says:

    De nagel op de kop, collega. De C4 ziet er – in vergelijking met pakweg de C3 – behoorlijk slaapverwekkend uit, en de DS4 verandert daar – alweer in bitter contrast met de DS3 – te weinig aan.

    Maar zoals je aangeeft: best eerst beiden eens “in’t echt” aanschouwen alvorens definitief te oordelen.

    Van de vorige generatie was ik (designmatig) in ieder geval een grotere fan.

  4. PieterA says:

    De DS3 was min of meer verfrissend om zien, al ben ik geen fan van de haaienvin. (Die eigenlijk in de verkeerde richting staat)

    De DS4 ziet er op het eerste zicht best stoer uit maar lijkt last te hebben van ‘over design’ hier en daar en de smoel mankeert karakter. Het interieur is dan weer wel erg netjes, vooral de stoelen zijn top. Ze doen me terugdenken aan de maffe zetels uit de CX. Eindelijk nog eens een mainstream autobouwer (naast Alfa) die daar werk van maakt.

  5. Ken Divjak says:

    Over de gewone C4 ga ik kort en instemmend zijn:

    die mist (op foto) zelfs de charme van de huidige, en dat is al geen schoonheidswonder.

    De DS4 van haar kant heeft een ander probleem; vroeger was er namelijk één koningin, en zoals het er nu aan toegaat weldra een heleboel. Kan ook moeilijk anders dat de ene (DS3) al wat beter regeert dan de andere (DS4). Maar toch ben ik – mede door de verrassende prestatie van de 3 als lauwwarme hatch – benieuwd naar de DS4, temeer daar die het 200pk sterke THP-blok uit de Peugeot RCZ en 307GTI krijgt.

    Nog niet meteen afschieten dus, althans niet rijdynamisch.

  6. Benny Herdewyn says:

    Rijdynamisch kunnen de zaken er inderdaad anders uit zien. Maar Citroën rijdt zichzelf hier sowieso vast: als de DS4 fantastisch rijdt (lees snoeihard en met veel gevoel door de bocht te jagen), dan zal het comfortgevoel voor vele adepten niet aan de merkverwachtingen voldoen. Als de nieuwe anderzijds net zeer comfortabel rijdt (lees met minder gevoel en meer zweverigheid), dan zullen de dynamische suggesties van het design en de marketing door de mand vallen. Het komt dus altijd terug op een duidelijke definitie van de identiteit en het verwachtingspatroon dat hiermee samenhangt. Ik ben er van overtuigd dat er een hele grote markt is die graag meer comfort wil, met wat overhellen in de bocht erbij. De gemiddelde snelheid, files en de toestand van het wegennet ‘lenen’ zich uitermate goed tot deze aanpak. En PSA heeft nog altijd Peugeot om de anderen te plezieren…

  7. Pieter Fret says:

    Als AutoExpress gelijk heeft, wordt de hete DS4 Racing (2013) een hybride! De bekende 1.6 THP met 200 pk zou de voorwielen aandrijven, terwijl een elektromotor met 95 pk de achterwielen voor zijn rekening neemt. Daardoor zou het gemiddeld (norm)verbruik onder de 5 l/100km blijven…

    ds4r

Leave a Reply