DRIVR

Roadtrip: Audi A3 1.6TDIe naar Le Mans Classic

TIP: Uitgebreide Le Mans Classic-gallery onderaan dit artikel!

Nog geen maand na de 24 Uren van Le Mans is het tijd voor Le Mans Classic. En omdat Audi het Franse podium in juni met een trio R15’s heeft gevuld, leek het ons verstandig om met hetzelfde merk naar de klassiekerrace af te zakken. Toegegeven: ‘onze’ A3 deelt alleen zijn brandstof met de R15, maar toch is het een mooie gelegenheid om na te gaan of de 1.6 TDIe – da’s de nieuwe 99g-versie – de concurrentie met evenveel overtuiging vermorzelt als de racers op de omloop van de Sarthe.

raodtripaudia3lemans

Het bouwverlof staat traditiegetrouw garant voor overvolle wegen naar het zuiden. Als verwittigde mannen mijden we de Franse hoofdstad en rijden via Gent, Calais en Rouen naar Le Mans. Dat traject is zo’n honderd kilometer langer dan via Parijs, maar de snelwegen zijn godverlaten en de kilometers tikken ongemerkt weg. We zijn trouwens nog in die fase van de zomer waarin het weer deugt; de voorspellingen doen hopen op 30° en een gezonde slok airconditioning. Maar de weercomputers moeten Frank toch even in de steek hebben gelaten, want ter hoogte van Calais doen de weersomstandigheden terugdenken aan de apocalyptische shoot van de Lexus IS-F aan Cap Blanc Nez. Donkergrijze wolken pakken samen en houden het kwik diep in de thermometer bij pakweg de helft van het aantal beloofde Celsii. Geen behoefte aan een ristretto op een verwaaid terrasje dus, en evenmin aan diesel voor onze 1.6 TDIe; zo vroeg in onze Franse trip zijn er hooguit een paar druppels uit de tank verdwenen. Na zo’n zes uur arriveren we fris en bijzonder monter bij het zonovergoten Welcome Center waar we de felbegeerde toegangspasjes van Le Mans Classic in de handen gestopt krijgen.

roadtripaudia3lemans2

De deelnemerslijst verhaalt in geuren en kleuren over meer dan 460 prijsloze klassiekers. Omdat ze niet allemaal tegelijk het circuit op kunnen, worden ze ingedeeld in zes categorieën of plateaus. Voor de echte oudjes zijn er twee ‘grote’ plateaus met wagens van 1923 tot 1939, en 1939 tot 1956. Dan volgen vier plateaus met smallere leeftijdssnedes. Plateau zes laat zelfs wagens toe tot 1979 –  we voelen ons plots heel oud… Ongeveer om het uur mag een andere leeftijdsklasse de baan op. Uiteindelijk zal elke klassieker zo’n vier uur rijden, waarvan minstens één uur ‘s nachts. Maar met die vier uur tarmactijd is niet ieders racehonger gestild; de cool crowd schrijft dan ook meerdere wagens in op verschillende plateaus om vaker aan de bak te komen. Af en toe is het voor hen dan hollen van pitlane naar paddock om achter het stuur van hun tweede wagen te kruipen. Met pakweg 100.000 toeschouwers lopen er trouwens nog heel wat meer mensen heen en weer in de gigantische paddock; zij slenteren van boetiek naar snackbar en blijken over een onblusbare consumptiedrang te beschikken bij kraampjes die prijzen uit de volgende eeuw lijken te hanteren. Welkom in de wondere wereld van de klassiekerfreaks.

roadtripaudia3lemans3

roadtripaudia3lemans4roadtripaudia3lemans5

Vakkundig kaalgeplukt door de péage hoeven wij gelukkig enkel aan te schuiven aan het buffet dat voorzien is voor de journalisten en fotografen. De inhoud van de glaasjes lijkt afkomstig uit pipetjes van de microbioloog, maar een gegeven druppel kijken wij nooit in de bek. Het assortiment koekjes en sandwiches past beter in het concept hospitality, zodat we toch ietwat kunnen aansterken voor onze fysieke fotoarbeid. Op de tweede verdieping van de paddocktent, die de hele lengte van de pitlane bestrijkt, zijn journalisten druk in de weer met het opstellen van verslagen en gooien collega-fotografen de laatste laagjes Photoshop over hun beelden. Beelden waar onze sensoren van beginnen te kwijlen, dus haasten we ons snel weer naar de piste om beter te doen. We gaan via de paddock tot aan de chicane en de Dunlop-voetgangersbrug. Na een half uurtje hebben we daar voldoende beelden geschoten en lopen we de andere kant op, naar de chicane voor de start/finishlijn. Blij weerzien daar met de Belgische organisatie Brussels to Le Mans Classic; deze vrolijke bende wordt aangevoerd door een medewerker van de rally Liège Rome Liège jaargang 2011. Small world.

roadtripaudia3lemans6

roadtripaudia3lemans8roadtripaudia3lemans9

Kort na middernacht gooien we de handdoek in de ring en zoeken de geborgenheid van onze Audi op om enkele uren uit te rusten. Maar dat blijkt buiten de ongedempte klassiekers gerekend, want die produceren misschien nog meer kabaal dan overdag. Gelukkig blijkt de cabine goed geïsoleerd en is de temperatuur draaglijk. We kunnen zelfs met een gerust gemoed een dutje doen, aangezien een bewakingsagent vlak achter ons post heeft gevat om een oogje in het zeil te houden. Sterker nog: dezelfde man is nog altijd paraat als we om zes uur ‘s ochtends opnieuw beginnen fotograferen. Zo vroeg is het heerlijk om ‘op het gemak’ te kunnen werken zonder de duizenden bezoekers. Nog voor de grote drukte nemen we een van de navettes (een chauvinistische Citroën C8) naar de bocht ‘Indianapolis’. Op weg daar naartoe offreert de chauffeur ons des pains au chocolat en al even schitterende croissants, nog warm van bij de bakker achter de hoek.

roadtripaudia3lemans7roadtripaudia3lemans10roadtripaudia3lemans11roadtripaudia3lemans12

De hoogst aimabele chauffeur annex warme bakker raadt ons de ‘Playstation-bocht’ aan als goede fotolocatie, maar we kunnen er net niet dicht genoeg bij de baan om de beelden te maken die we willen. We opteren dan maar voor een ritje terug naar paddock en pitlane. Zelfs rond een uur of 11 liggen nog een boel mecaniciens en piloten te slapen tussen de auto’s, als levend bewijs van wat deze uithoudingsrace vergt van lichaam en geest van de piloten, hun wagens en de technische crew. Behoorlijk wat bolides, waaronder een Porsche 550 Spyder, bollen gehavend over het circuit en door de paddock. De hoeveelheid toeschouwers overschrijdt het aantal van de vorige dag en ook de hitte valt nog zwaarder op onze schouders dan voordien. Om aan beide te ontsnappen – al is het maar voor even – banen we ons opnieuw een weg naar het Centre Presse. Sanctuaire!

roadtripaudia3lemans13

Na een vlugge hap checken we uit bij het circuit. We kiezen dezelfde langere maar caravanvrije route via Calais voor onze terugreis en profiteren van het mooie weer aan Cap Gris-Nez om de laatste foto’s van de A3 te schieten. De kronkelende D-wegen geven ons bovendien de mogelijkheid om de Audi wat uitgebreider aan de tand te voelen. Maar na meer dan 1000 zorgeloze snelwegkilometers blijkt de A3 in het bochtenwerk toch minder communicatief dan gehoopt – vooral qua stuurfeedback. Hinderlijk is dat zeker niet, en door de neutrale wegligging kan je snel genoeg de bocht om. Al blijft het toch een beetje blind vertrouwen, zoals elk goed huwelijk. De 1.6 doet met zijn 105 pk genoeg frieten bij de mayonaise, klinkt voor een VAG-diesel bijzonder sereen en hapt nooit naar adem, zolang je genoeg roert in de correcte handbak. Daarom durven we de A3 met 1.6 TDIe een geslaagd voorbeeld van downsizing noemen – maar downsizing nonetheless. Het verbruik over de hele rit komt op 5,5 l/100 km, wat keurig is aangezien de airco op volle toeren draaide en we niet als ecoridders reden. Het normverbruik van 4,6 l/100 km lijkt dus een haalbare kaart. Maar een echte DRIVR is dit spaarwonder dus niet; daarvoor mist hij het chassis van de Ford Focus Econetic en de charme van de Volvo C30 DRIVe. Toch doen we er graag een beroep op om zorgeloos en spaarzaam Europa mee af te schuimen. En dat is uiteindelijk waar deze CO2-flirters voor dienen.

roadtripaudia3lemans14roadtripaudia3lemans15

[Foto’s: Jeroen Peeters]

Audi A3 1.6TDIe 99g

Plus Min
+ De stille van de bende… – …heeft weinig nieuws te vertellen

Weggecijferd

Motor 1.6 TDI
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 105 pk
Maximaal Koppel 250 Nm
Gewicht 1205 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,4 s
Topsnelheid 194 km/h
Gem. testverbruik 5,5 l/100 km
Prijs 22.200 euro
Fiscale PK 9

Verdict

6 op 10

roadtripaudia3lemans16roadtripaudia3lemans17

roadtripaudia3lemans18roadtripaudia3lemans19

roadtripaudia3lemans20roadtripaudia3lemans21

roadtripaudia3lemans22roadtripaudia3lemans23

roadtripaudia3lemans24roadtripaudia3lemans26

roadtripaudia3lemans25

Share Button

3 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Na al die heerlijke klassieke octaandampen instappen in zo’n steriele Bauhaus omgeving moet een stevige Cold Turkey geweest zijn…

  2. PieterA says:

    Mooi verslag, dito evenement. Foto 20 mag zeker in de wallpaper-sectie terechtkomen.

Leave a Reply