DRIVR

Duel: BMW M3 GTS of Porsche 911 GT3 RS?

Less is more: voor enkelen een vaak gehanteerde formule om de laatste stuivers uit de zakken van de consument te schudden, voor anderen een uitgelezen manier om een heerlijke sportwagen in een hardcore racemonster te transformeren en rechtstreeks de stempel future classic mee te geven. Voorbeelden zijn legio: Renault Mégane R26.R, de ClubSport-reeks van Porsche of de populaire BMW M3 CSL

Porsche 911 GT3 RS vs. BMW M3 GTS

Het receptenboek is betrekkelijk eenvoudig: puur die laatste paardjes uit het motorblok, verfijn het uitlaatgeluid (lees: maak luider), bespaar op isolatiemateriaal en luxe, vervang de glazen achterruiten door perspex exemplaren, maak dat de tanden van de inzittenden er al bij de eerste kasseistrook uitgeschud worden en plaats tenslotte beenharde recaro’s, al dan niet vergezeld van een speciale brandblusser of (halve) rolkooi.

BMW M3 GTS

De koning van deze straatlegale circuitspeeltjes en tevens mijn persoonlijke favoriet blijft de Porsche 997 GT3 RS: de tijdloze 911-lijn, de onverstoorbare tractie en het luid ratelende boxergeluid maken de GT3 RS uniek in zijn klasse. Bovendien slagen de heren uit Zuffenhausen erin om van een al circuitgeoriënteerde variant nóg eens 25 kg af te pitsen om een nóg hetere versie voor te schotelen. Zonder twijfel een van de beste DRIVR’s cars aller tijden en een machine die verder weinig uitleg behoeft.

Porsche 911 GT3 RS

Een ander icoon inzake sportief speelgoed is BMW’s M3. In Montignac-racepak luistert die anno 2010 naar het achtervoegstel ‘GTS‘ en kentert het prijskaartje van 74.000 euro al gauw richting een exuberante 120.000. De pro’s: een tot 4,4 liter opgeboorde V8 die nu 450 pk uitbraakt en sowieso gekoppeld wordt aan de zeventraps Getrag DKG-bak, een stel aangepaste remmen, een setje Pirelli P Zero Corsa’s, een halve rolkooi, Recarokuipen én een exclusieve stempel – de oplage blijft tot 150 exemplaren beperkt. De contra’s blijven dan weer een toegeving op het vlak van comfort, aangezien een aircocompressor en radio in de fabrieksrekken bijven liggen om bij te dragen aan een totale gewichtsbesparing van 75 kg ten opzichte van een gewone M3.

Porsche 911 GT3 RS vs. BMW M3 GTS

Met een betere gewichtsverdeling blijkt de BMW tevens ook de minst weerbarstige om in een kanontijd rond het circuit te jagen, terwijl het geluid van de V8 door velen als meer volwassen wordt beschouwd. Maar zeg nu zelf: een M3 van minstens 120.000 euro die het moet afleggen tegen een superding als de GT3 RS, die naar goede Porsche-traditie toch nog een dikke 30.000 euro duurder is, en uiteindelijk minder exclusief. Bovendien kan je ook een dertien in een dozijn-M3 kopen, de DKG-optie niet aanvinken en voor minder centen laten upgraden tot een lichter en even snel alternatief. Voor ieder wat wils dus, maar wat kiezen jullie? Een peperdure en exclusieve M3, of die goeie oude GT3 RS?

[Foto’s: Autobild.de]

Share Button

13 Responses

  1. Benoît Blancquaert says:

    GT3 RS, no doubt !

  2. Duckie 'RS says:

    Geen van beide.
    Voor mij graag een gewone GT3 in CS versie met de juiste opties (PADM, front lift, …).
    O ja, een M3 zonder DKG benut niet het volle potentieel van het concept.
    Wil je een manuele M? Koop dan een E46 op 18-duims velgen.
    To each his own.

    • Ik denk te begrijpen wat je bedoelt met de M3+DKG must-combo… alleen rijd ik nog altijd niet grag met die bak(soort): onbetrokken kent geen betere metgezel, alleen is ie wel verduiveld snel!

      In jouw keuze kan ik me perfect vinden 😉

  3. PieterA says:

    Lijkt mij evident, de Porsche natuurlijk. Hoeft niet eens in opzichtige RS-livrei te zijn.

    Wat betreft de DKG vanop de BMW. Ik vermoed dat ze die er wel (noodgedwongen) moesten inlepelen. Zonder had de GTS hoogst waarschijnlijk maar net de ‘Ring-tijd van de CSL geëvenaard.

    • Duckie 'RS says:

      Erger nog. Mét heeft hij maar net de rondetijd van de CSL overtroffen…

      • AnthonyG says:

        Als je bedenkt dat er enkele hele lange rechte stukken op de ring zijn, dan is de link snel gelegd naar het extra vermogen (90 paarden) en niet daar de versnellingsbak imo.

  4. Anthony says:

    7’48” on the ring is a shame for a 2010 13,5 000 EUR (orange) track car 🙁

    (from an ex-BMW enthusiast)

    P.S. HDR :/

    • Ken Divjak says:

      Absoluut Anthony – die HDR-beelden trekken op geen fluit, maar het zijn zowat de enige waarop dit duo samen afgebeeld staat.

      Mbt dit duel schaar ik mij trouwens graag achter Chris Harris:

      On price, the M3 GTS struggles. A standard GT3 Clubsport is a better, more rounded machine – but only just. It is £20k cheaper though, and the 911 GT3 RS is better still. But for those who love BMW and the M3, this is the ultimate, limited edition expression of that passion. And as we all know, scarcity is as important as ability for future values.

      The GTS is a great drive, but in pure, objective terms, it just doesn’t justify the price. It should have been £75k and they should have made 1000 of them. Then Porsche would have had one hell of a fright.

  5. AnthonyG says:

    Ik vind het toch een moeilijke keuze. De gt3 RS is obvious (veel) sneller, maar op elk ander gebied kan de M3 GTS me meer charmeren. De M3 GTS moet het voor mij vooral hebben van zijn looks, de huidige (gewone) m3 is sowieso en blijft een razend knappe auto, één van de weinige coupe’s met deftige en fijne proporties. Er is niemand die naar een 3 serie coupe (pre facelift) kijkt en zegt “hmm, das een lelijke auto”.Dit neemt toch niet weg dat ik porsche ook een mooie auto vindt, gewoon niet zo mooi als de M3.

    De GTS dus voor mij uit deze 2, V8 voorin, aandrijving naar achter en dan nog die looks.

    Of wacht, je moet eigenaar zijn van eerdere M-producten om een M3 GTS te bekomen. Dan settlen for second met de porsche. Zal ook wel gaan zeker?

  6. car-nut says:

    Voor die prijzen zou ik mijn ‘beleggingsportefeuille’ spreiden: een jong tweedehands pluimgewicht à la Lotus 2 Eleven of plezante Caterham voor als het hard mag gaan (het mag ook een TVR Tuscan Challenge zijn of een Radical, al mis ik zeker voor die laatste allicht het talent en de “cohones”, vrees ik), een collectie slicks en een dikke 535d met oplegger om het speelgoed rond te sleuren. En dan schiet er verdorie nog over om “circuittijd” te kopen.

  7. w0ut says:

    Een auto dat over 4 jaar weer een verouderd model is en over 6 jaar masaal wordt opgekocht door jongeren in sportbroeken die thuis nog ergens een teveel aan stickers hebben liggen.

    Of een echte sportwagen waarvan het model ondertussen al 20 jaar meegaat en nog min 10 jaar verder kan.

    🙂

    • Levi says:

      De GTS zal sowieso wel een collectors item worden, dus daarvoor zou ik geen schrik hebben. Dat soort jongeren koopt ook eerder 318’tjes en plakt daar M badges op. 🙂

      Maar voor mij sowieso ook de GT3.

Leave a Reply