DRIVR

Collezione Mario Righini: Italiës geheime Museum …

… opent uitzonderlijk zijn deuren gedurende twee (!) uur op zondag 12 september!

In de buurt van Modena vind je niet alleen de thuisbasis van Lamborghini, Pagani, Ferrari, De Tomaso en Spada. Er huist ook de meest ravissante autocollectie die Italië rijk is. Onbekend is onbemind, want de verzameling van voornamelijk auto’s maar ook motoren en tractoren is niet altijd open voor het grote publiek. Komend weekend komt daar echter verandering in en kan je op zondag 12 september tussen 10 en 12 een blik werpen op wat beschouwd wordt als Italiës automobiele erfenis.

mario-righini-collection-05

Niet alleen de collectie maakt indruk, maar ook de setting in het 15e eeuws kasteel dat omringd is door oprijlanen met cypressen en Lumbresco-wijngaarden. De manier waarop de Righini-familie hun indrukwekkende verzameling tot stand bracht is op zijn minst opmerkelijk; in tegenstelling tot de meeste collectioneurs verzamelden de Righini’s het merendeel van hun auto’s niet door de aankoop ervan, maar door ze te redden van de sloop. Righini S.p.A. was namelijk een sloopbedrijf en werkte nauw samen met de Italiaanse overheid. Toen de Tweede Wereldoorlog op zijn hoogtepunt was, ontbrak het Italië aan ruwe grondstoffen om de oorlogsmachine draaiende te houden. Daarom kregen verschillende sloperijen de opdracht om verouderde en ‘overbodige’ voertuigen te ontmantelen van hun (edel)metalen en dus te vernietigen. Gelukkig zag niet iedereen die ‘overbodigheid’ van bepaalde vierwielers in, waardoor vader Righini bepaalde pareltjes vakkundig achter de hand begon te houden.

mario-righini-collection-03

Na de oorlog nam Mario Righini het succesvolle familiebedrijf over om de verzameling vakkundig aan te vullen. Onder de collectie van meer dan 350 voertuigen bevindt zich de unieke Auto Avio Construzioni Type 815, ofwel de eerste auto die Enzo Ferrari bouwde na zijn vertrek bij Alfa Romeo en waarvan er maar een enkel exemplaar is overgebleven. Verder kan je er een Ferrari 500 Mondial Pinin Farina Spyder, Alfa 8C 2300, BMW 328, Ferrari 312 T4, Alfa 6C 1750 GS Zagato, Lancia Stratos, Alfa 6C 2500 Villa d’Este, Lamborghini 350 GT, Maserati Mistral en Fiat Chiribiri terugvinden. Die laatste haalde in 1912 meermaals het land-snelheidsrecord op de kilometer met vliegende start en is eveneens uniek in de wereld. Ook minder bekende merken huizen in de collectie zoals Cisitalia, Salmson, Stanguellini of Officine Meccaniche. Wie hoopt veel recente bolides te kunnen zien is er aan voor de moeite; op een 8C Competizione en Ferrari 328 na, is er weinig post jaren ’80-materiaal terug te vinden.

collezionerighini1

De man verzamelt niet alleen graag, hij houdt zijn voertuigen ook levende door ze af en toe nog de sporen te geven. Daardoor kan je wel eens wat lakschade terugvinden, maar dat maakt de gedachte van deze rijdende collectie des te aantrekkelijker. Wie zondag een kijkje gaat nemen, hoeft daar zelfs niet eens voor in zijn portefeuille te tasten, want de toegang is gratis.

mario-righini-collection-01

[Foto’s: SCD]

Info: Castello di Panzano – via Nino Bixio, 12 – 41012 Panzano di Castelfranco Emilia (MO)

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Goed: zaterdagochtend vertrekken, zondagnacht terug!?;)

    Anyways: welkom op DRIVR Pieter Ameye!!

  2. Pieter Fret says:

    Motoring heaven… Jij hebt duidelijk het DRIVR-hart op de juiste plaats, kersverse collega-annex-naamgenoot 😉

    Welkom, en heel graag meer van dat!

  3. Benny Herdewyn says:

    Goed gezegd Fret!
    idem dito

  4. Pieter Ameye says:

    De collega’s van Petrolicious zijn ook eens langs geweest:

Leave a Reply