DRIVR

Kort Getest: Ford Focus RS500

UPDATE: Fifth Gear-videotest van de motorisch identieke Mountune-RS toegevoegd!

SPECIFICATIE

Voor iedereen die het afgelopen jaar op Mars gezeten heeft: de RS500 is de op 500 exemplaren beperkte eindejaarsspecial van de ‘gewone’ Focus RS met 45 extra paarden dankzij een grotere intercooler, sportievere luchtfilter en professionele remap. Ook de benzinepomp en uitlaatlijn zijn gewijzigd, net als de kleurenkaart die alles van zwart tot zwart aanbiedt – zolang het maar matzwart met rode accenten is.

kortgetestfordfocusrs500

RIJGEDRAG

Aangezien Ford de ophanging ongemoeid laat, is de wegligging identiek aan die van de standaard-RS. En dat (vooraleer hier iemand moord en doodslag scandeert) is allesbehalve een straf; het stuur blijft heerlijk direct en communicatief, de kont speels maar betrouwbaar en de ophanging hard maar te doen. Kortom: veruit de heftigste hatch van het moment, zeker nu accelleratietijd van 5,9 naar 5,6s getuimeld is. Zolang het wegdek droog en de banden vers zijn, krijgt de vooras die paarden trouwens wonderwel aan de grond – met een flard wielspin en trekje koppelstuur dat eerder karaktervol dan hinderlijk is. De twintig extra Newtons voel je onderin waar de RS500 (nog) beter oppikt om aan 5.000t/m (nog) harder naar de begrenzer te gaan. Subtiel spul, maar desalniettemin merkbaar en geaccentueerd door het extra geblaas en geknal van de in- en uitlaat. Hoe ze dit geweld voorbij de ecomaffia krijgen, is ons alvast een raadsel. Maar het promoveert elke rit wel tot een evenement, ook al staan de (optioneel) rode Recaro’s nog altijd te hoog gemonteerd.

kortgetestfordfocusrs500akortgetestfordfocusrs500b

VERLEIDINGSKRACHT

Aan de RS500 weerstaan is eenvoudig aangezien de 50 Belux-exemplaren al lang besproken zijn. Straffer nog: de hele oplage van 500 stuks was op zes uur uitverkocht, ondanks de meerprijs van 10.000€ over de (ik blijf het een vreemd adjectief vinden) gewone RS. En daar zijn we niet rouwig om; 10.000€ is gewoon teveel voor een modekleur als matzwart, zeker als het om een folie gaat beter dan echte lak. Bovendien verdeelt Ford identiek dezelfde motorkit via zijn tuningsarm Mountune die er geen tien maar pakweg 2.800€ voor vraagt – zonder aan de garantie te raken. Enige probleem: de standaard-RS is ondertussen ook uitverkocht. Maar gelukkig genieten occasies dezelfde Future Classic-status.

FORD FOCUS RS500

Plus Min
+ (Uitverkocht) Collector’s Item – Identieke Mountune-kit kost 7.000€ minder

Weggecijferd

Motor 2.5 5-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 350 pk
Koppel 460 Nm
Gewicht 1468 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,6 s
Topsnelheid 263 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Prijs (uitverkocht)
Fiscale PK 13
Verdict 10 op 10
Share Button

7 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ziehier een webtest van Vicky met de Mountune-RS:

  2. Benny Herdewyn says:

    Fantastische wagens, maar bijzonder opzichtig. Ik zou eerder voor de standaard ST gaan (zelfs met 5 deuren), dunne Recaro’s erin én eventueel de Mountune upgrade naar 260pk met fijnere uitlaat. En met 40pk minder op de vooras is er geen revo-hokus-pokus nodig…

    http://www.mountuneperformance.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=139&Itemid=71

    • fantaflesdopke says:

      Kan u in elk geval garanderen dat een ‘standaard’ ST met wat aanpassingen (in mijn geval cat-back en andere ECU) meer dan genoeg plezier kan bieden, voor een serieus pak minder geld dan de RS …

      En als ik daar zin in heb kan ik met een RS rijden (neef heeft eentje in de garage staan). Zonder overdrijven, een ST is NIETS in vergelijking met een RS als het op wegligging aankomt, maar je rijdt geen rally op de openbare weg en als daily car verkies ik toch mijn “dikke” recaro’s om lange afstanden mee af te leggen.

      Benieuwd naar de Focus Mk3 ST & RS!
      Tegen dat die gelanceerd worden is de mijne 4 jaar …
      De verleiding zal groot zijn 🙂
      (al moet ik dan de 5-pot sound missen)

      • Benny Herdewyn says:

        Dat lijkt me inderdaad een luxe situatie: een ST voor elke dag en een RS voor de fun.
        Blijkbaar ervaar jij het verschil in wegligging toch als enorm. Dat had ik niet verwacht, maar zoals je zegt, je exploiteert niet overal het potentieel van een RS.
        Geniet van uw vijfkoppig orkest, want volgende keer zal er inderdaad een musikant minder zijn…

        • fantaflesdopke says:

          De ophanging en overbrenging van al die kracht is op een RS toch iets bijzonders, nooit gedacht (zoals de meesten) dat dit zo moeiteloos ging gaan …

  3. Ken Divjak says:

    Heel vreemd, maar de matzwarte RS500 trekt bijna geen aandacht in de stadskern.
    (tot je weet waar het uitlaatplofje zich op commando bevindt;)

    Dat is bij de groene BP-RS’en wel anders.

    Of begint er stilaan een RS(500)-vermoeidheid te heersen?

  4. Duckie 'RS says:

    Daarstraks nog een ‘500’ in ‘t wild gespot…

Leave a Reply