DRIVR

F1 Review: Monza, Italië (Race 14 2010)

Goede vooruitzichten: een zonnige zondagnamiddag, de spannende race op Spa nog vers in het geheugen en opnieuw één van de oude, échte racecircuits op het menu. Monza staat immers garant voor supersnelle inhaalmanoeuvres, een handvol startincidenten en een schare dolgedraaide Tifosi. Temeer daar Alonso zijn bolide op P1 wist de kwalificeren en de grootste titelkandidaten zich niet in de top drie konden knokken. Avanti!

gp2

Atypisch Monza verliep de start zonder noemenswaardige incidenten: Vooraan reageerde Button iets sneller dan beide Ferraristi, waardoor de Brit zich in de eerste chicane voor Alonso wist te wurmen. Hamilton reed zich netjes naar P4 en de beide Red Bulls verloren terrein. En nauwelijks dertig seconden na de propere start drama voor Hamilton, die iets te gretig zij aan zij met Massa door de variante della Roggia wilde geraken. Resulaat: gebroken stuurstang, exit Lewis en zuur puntenverlies.

gp5

Na de tweede ronde viel de race al in zijn plooi. Button opteerde nochtans voor een diametraal tegenovergestelde wagenafstelling dan zijn teamgenoot en ging voor de high downforce setting met F-duct, waardoor hij de traagste topsnelheid van het ganse veld liet optekenen en in de rechte lijn een dikke 15km/u moest toegeven op de rest. Iedereen verwachtte dan ook een spoedig inhaalmanoeuvre van Alonso, maar dat bleef uit. Button kon niet echt wegrijden, terwijl Alonso en Massa geen vuist konden maken. De eerste 30 rondjes hadden dan ook iets weg van een high speed parade zonder enige hoogtepunten.

gp3

Iets voorbij halfweg koers werd het tijd voor de verplichte bandenwissel. De zachte variant presteerde beter dan verwacht, waardoor Alonso bij het binnenkomen van de leider zijn kans zag om de gekende pitstop inhaalbeweging te maken. Eén rondje om even het nog beschikbare rubber professioneel weg te slijten, een perfecte pitstop te maken en net voor de aanstormende Button de eerste bocht in te duiken. Mission accomplished voor Ferrari, te horen aan het geschreeuw van duizenden gekke roodhemden. Button probeerde nog een vuist te maken, maar zijn high downforce setup fnuikte natuurlijk alle mogelijkheden om uit Alonso’s slipstream te geraken. De race tikte af en het podium was bekend.

gp4

Voor de Red Bulls werd Monza een race van damage control: hun aerodynamisch voordeel kan hier immers niet worden uitgespeeld. En dat puntenverlies leek halfweg koers voor Vettel even dramatisch te worden, aangezien de kersverse Renault motor vermogensverlies liet optekenen en zo Webber langszij liet gaan. Gelukkig voor de Duitse titelambities, kregen de ingenieurs de motorelektronica weer op het juiste programma, waardoor Sebastian nauwelijks twee rondjes later alweer met het volle vermogen over het circuit mocht razen. Vettel wist het hoofd koel te houden, controleerde zijn bandenslijtage uitstekend en kon dankzij een zeer late pitstop drie plaatsen goedmaken. Resulaat: een opbeurende vierde plek en een zeer fijne uitslag voor de neutrale toeschouwer. Webber voert door het uitvallen van Hamilton de tussenstand opnieuw aan, terwijl Alonso en Button hun misser van Spa weer hebben rechtgezet. Alles is nog mogelijk…

gp1

TOP:
Ferrari heeft eindelijk nog eens een ijzersterke race gereden. Forza Italia!
Alonso was vandaag duidelijk de snelste en reed een foutloze race.
Button kiest alweer een goede strategie en een gedurfde wagensetup. Zelfs Hamilton gaf toe dat hij de foute keuze had gemaakt.

FLOP:
Hamilton maakt een fatale fout en verliest kostbare punten. Hij plaatst zichzelf opnieuw onder druk. Goed voor het spektakel, slecht voor de tikker van Nicole.
Red Bull was gewoon te traag. Een wedstrijd in de achtergrond, met een nog aanvaardbaar resultaat.
Der Schumi kan nog steeds niet mee. Zal hij zijn retraite aankondigen, of zal hij nog een jaartje uitzingen met een meer op zijn rijstijl ontworpen wagen?
Yamamoto rijdt in betere kamikazestijl een mecanicien van zijn sokken. Gelukkig zonder veel erg, al zag het er spectaculair uit.

RESULTAAT RACE 14:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 8 Fernando Alonso Ferrari 53 1:16:24.572 1 25
2 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 53 +2.9 secs 2 18
3 7 Felipe Massa Ferrari 53 +4.2 secs 3 15
4 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 53 +28.1 secs 6 12
5 4 Nico Rosberg Mercedes GP 53 +29.9 secs 7 10
6 6 Mark Webber RBR-Renault 53 +31.2 secs 4 8
7 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 53 +32.8 secs 8 6
8 11 Robert Kubica Renault 53 +34.0 secs 9 4
9 3 Michael Schumacher Mercedes GP 53 +44.9 secs 12 2
10 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 53 +64.2 secs 10 1
11 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 53 +65.0 secs 14
12 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 53 +66.1 secs 19
13 12 Vitaly Petrov Renault 53 +78.9 secs 20
14 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 52 +1 Lap 16
15 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 52 +1 Lap 15
16 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 52 +1 Lap 11
17 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 51 +2 Laps 24
18 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 51 +2 Laps 18
19 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 51 +2 Laps 23
20 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 50 +3 Laps 21
Ret 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 46 Gearbox 17
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 11 Hydraulics 22
Ret 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 0 Accident 5
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 0 Gearbox 13

WK-STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Mark Webber Australian RBR-Renault 187
2 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 182
3 Fernando Alonso Spanish Ferrari 166
4 Jenson Button British McLaren-Mercedes 165
5 Sebastian Vettel German RBR-Renault 163
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 124
7 Nico Rosberg German Mercedes GP 112
8 Robert Kubica Polish Renault 108
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 46
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 45
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 31
12 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 21
13 Vitaly Petrov Russian Renault 19
14 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 16
15 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 13
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 7
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 6
18 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
25 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0
Share Button

3 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    Hier wat bewegende beelden van dat ongeval tijdens Yamamoto’s pitstop:

  2. Ken Divjak says:

    Pff – was toch weer een -err- race (?) voor de echte freaks zunne…

    Heb afgehaakt toen Button de twee Ferrari’s op sleeptouw nam,
    en blijkbaar maar goed want de rest was weer pitstop-gedoe.

    Waarom rijden ze niet gewoon elke week op Francorchamps?;)

Leave a Reply