DRIVR

Profiteert Alfa’s Giulia van Chrysler’s RWD-Platform ?

Op zich is het nieuws van de Chrysler 200 (opvolger van de verschrikkelijke Sebring) weinig spectaculair. Toch is er meer aan de hand. Wie het perscommuniqué er op naleest, ziet dat de 200 over achterwielaandrijving mét transaxle oftewel een transmissie geplaatst bij de (aangedreven) achteras zal beschikken. En dat is goed nieuws voor Alfa Romeo. De Opvolger van de 159 – Giulia geheten – krijgt daarmee  mogelijk terug de lay-out van de 75, volgens velen de laatste échte Alfa.


Beelden van een Alfa met full opposite lock zijn binnenkort misschien wel terug realiteit.

Bij nader onderzoek blijkt dat ook de 200 op een aangepaste variant van het C-EVO platform staat. Dat chassis deed zijn intrede op de Giulietta en was van meet af aan ontwikkeld voor tal van andere modellen (waaronder de Giulia) uit de Fiat-groep. De transaxle is onderdeel van de cardanas, zit achteraan voor de achteras gemonteerd, combineert het differentieel met de versnellingsbak en biedt een zeer efficiënte overbrenging. Ook helpt het bij een ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achteras. Indien de Giulia met deze lay-out zou worden uitgebracht, heeft Alfa er een ijzersterk argument bij om klanten die voorheen enkel bij BMW of Mercedes langs gingen over de streep te trekken. Fingers crossed voor 2012!

[Foto: David Guimaraez]

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Drie keer raden wie absoluut fan is van de 75:

  2. Pieter Ameye says:

    Zou het een hint zijn?

    “Alfa 159 was a mistake”

    “According to the Morgan Stanley report, Marchionne also admitted that launching the Alfa 159 was a mistake, but he said he is confident that a U.S. built Giulia will be a “true Alfa.”

    A Fiat spokesman said the company has not decided yet whether to build the Alfa Giulia in Italy or in the United States. According to a Fiat strategic plan unveiled in April, the Giulia would replace the 159 sedan and wagon at the end of 2012.”

Leave a Reply