DRIVR

Rijtest: FIAT 500 Twin-Air

Dit is bizar. Zuid-Europeanen horen immers luidruchtig en praatziek te zijn, maar nieuwbakken FIAT-capo Herrera blijft ijskoud wanneer hij het enige punt op de agenda aankondigt: “Onze nieuwe tweecilinder is de groenste benzinemotor ter wereld”. Geen hybride, geen energierecuperatie en nog minder batterijen; de Twin-Air vertrouwt enkel op de MultiAir-technologie om 95g CO2 bij een normverbruik van 4,1l uit te stoten (de automaat doet nog 2g en 0,1l beter). Maar hoe presteert de kalimero der verbrandingsmotoren in het pluimgewicht dat de 500 niet meer is?

rijtestfiat500twinair1

FIAT Powertrain Technologies (FPT) mag fier zijn; een blok vanaf nul ontwikkelen kost niet alleen handenvol geld, maar bovenal tijd. En toch zijn de Fiatisti erin geslaagd om de klus in 24 maanden te klaren. Het resultaat is een compacte tweecilinder die integraal rond de revolutionaire MultiAir-kleppentechniek bedacht is. Voor de freaks: MultiAir laat een variabele controle van individuele kleppen toe via een elektrohydraulisch systeem beter dan via een gasklep. Daardoor wordt het 875cc’tje – althans op papier – zo groen dat een simpele turbo van Mitsubishi volstaat om 85pk en 145Nm bij 1.900t/m te genereren. En dan moet de 105pk-versie nog onthuld worden, waarschijnlijk in de Punto Evo begin volgend jaar. Er zou zelfs een hybridevariant van de 500 in de stijgers staan, aangezien het blokje zowat verloren draait onder de blauwe motorkap. Extreme downsizing klinkt het tussen de carpaccio en tiramisu door, extreme downsizing.

rijtestfiat500twinair2

Maar wat het autojournaille over de lunch vooral bezighoudt, is het geluid dat de kleine buzz-box produceert. FIAT heeft naar verluidt oude werknemers ingezet om de motorklank op punt te krijgen, waardoor de tweecilinder niet als die van een eendje of een NSU klinkt – maar als een moderne interpretatie van de originele Cinquecento uit 1957. Quasi onbeschrijflijk met letters, maar ik probeer het toch even: zet je lippen los op mekaar en zoem er door alsof je met de Matchbox-verzameling aan het spelen bent. Zo klinkt de nieuwe Twin-Air. En da’s zeker apart, maar misschien te uitgesproken om lang te entertainen. Bovendien is het geluid erg diep waardoor op het oor schakelen een continu gevecht met de begrenzer wordt. Een kwestie van gewenning, maar wel een indicatie dat dit kleintje zich meer turbodiesel dan benzine voelt – ondanks het feit dat er aan de groene pomp getankt moet worden.

rijtestfiat500twinair3

Dezelfde indruk houdt aan wanneer de motor aanslaat en het linkerpedaal omhoog mag. Want het maximumkoppel mag dan wel bij 1.900 toeren klaarstaan, de Twin-Air lust een gezonde dot gas om fluks uit de startblokken te schieten. Eens die horde gepasseerd voelt de elfsecondensprint zeker realistisch, net als de top van 170km/h. En daarmee doet deze ecobox meteen beter dan de 1.2 viercilinder die binnenkort uit het gamma verdwijnt. Met alle kortingen en acties komen beide basisversies trouwens rond de 11.000€ uit, terwijl de 1.2 een seconde trager en een liter dorstiger is dan de nieuweling. Niet twijfelen dus, ook al hebben we (weeral) onze bedenkingen bij het opgegeven verbruik; ligt het aan de lage kilometerstand of de drukke lanceringslocatie in hartje Brussel – Dante Giacosa mag het weten – maar feit is dat er na 20km een gemiddeld verbruik van 9,3l op de teller prijkt… Verbazing alom in de cockpit, tot (e)corijder Ferre Beyens zijn groene sokken optrekt en uiteindelijk 6,3l aan constante snelheid in vijfde klokt. Beter, maar nog lang geen 4,1…

rijtestfiat500twinair4

Terug in de pits blijken de meeste collega’s nog op zoek naar de menuknop voor de boordcomputer, wat een discussie over verbruik meteen van tafel veegt. Wel zeker is dat FIAT de ecostand gebruikt wanneer ze de Twin-Air op de EU-rollen zetten; die knijpt het vermogen dicht en verlicht de servo tot een alarmerende niveau terwijl de gewone stand al niet overloopt van de feedback. Maar niet getreurd: de 500 heeft nog altijd de looks en de pit om een frivole stadswagen te zijn. Het pogoënde karakter dat vroegere exemplaren tot persone non grate bij de keuring promoveerde, is er gelukkig ook uit – ongetwijfeld omdat FIAT de setup van de mechanisch identiek Ford Ka op de achteras toepast. Blijft er enkel nog de beperkte hoofdruimte met het optionele schuifdak, en het gebrek aan een telescopische verstelling van de stuurkolom. Details, maar toch vermeldenswaardig bij onze Italiaanse full-option sportmodellen van dik 18.000€. Net als het standaard start-stop dat vrij laat reageert en niet uitschakelbaar is. Of hebben wij die knop dan weer over het hoofd gezien?

rijtestfiat500twinair5

Je zou dus kunnen stellen dat de Twin-Air een lovenswaardige evolutie is die nog niet helemaal tot zijn recht komt. Net als de meeste constructeurs belooft FIAT immers cijfers die enkel in een lab te realiseren zijn. En bovendien doet het gerucht de ronde dat deze tweecilinder eigenlijk bedacht is voor de Topolino die volgend jaar op het programma staat; een drie meter korte stadsmus naar Giacosa’s origineel die het tegen de gedownsizede concurrentie moet opnemen. Zoals het er nu bijstaat, is de 500 Twin-Air zeker de leukste keuze van zijn segment – maar niet de zuinigste zoals Emilio Herrera doet uitschijnen. Tenminste niet al je er op zijn Italiaans mee rijdt.

FIAT 500 Twin-Air

Plus Min
+ Pick of the Range - Theoretische verbruikscijfers?

Weggecijferd

Motor 0.9 tweecilinder
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 85 pk
Maximaal Koppel 145 Nm
Gewicht 1030 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,0 s
Topsnelheid 173 km/h
Gem. testverbruik 6,3 l/100 km
Prijs 13.170 euro
Fiscale PK 5

Verdict

7 op 10

Share Button

8 Responses

  1. w0ut says:

    Waarom ben ik niet onder de indruk van die CO2? Bij mijn weten zitten de meeste constructeurs toch al onder de 100g CO2 bij de 1.6l diesels.

    En hoeveel kilometer garantie geven ze op de motor?

  2. Ken Divjak says:

    “Waarom ben ik niet onder de indruk van die CO2?”

    Omdat je benzines op dat (cijfer)vlak niet met diesels mag vergelijken.
    Daarom even een benzinelijstje op basis van CO2 (dus geen hybrides):

    • FIAT 500 Twin-Air: 95g
    • Toyota IQ: 99g
    • Nissan Pixo/Suzuki Alto: 103g
    • Peugeot 107/Citroën C1/Toyota Aygo: 106g

    “Bij mijn weten zitten de meeste constructeurs toch al onder de 100g CO2 bij 1.6 diesels.”

    Absoluut, maar hoeveel (echt schadelijk) fijn stof stoten die uit?
    En hoelang houdt de Belgische overheid diesel nog artificieel goedkoop?
    En hoeveel mensen krijgen daardoor onterecht een ecodiesel aangesmeerd?
    (En ja, ik ben absoluut pro-benzine;)

    “En hoeveel kilometer garantie geven ze op de motor?”

    Twee jaar zoals verplicht door onze wetgeving, net als de rest.
    Bovendien is dit blokje (op de MultiAir-sturing na) vrij basic qua opbouw.
    Quasi trillingsvrij ook (op de leegloop na), ondanks de beurt-om-beurt slag van de 2cil.

    • w0ut says:

      Bij de tweede keer lezen merkte ik pas dat het over een naft ging. My bad, sorry.

      Ik deel 100% je mening over eco-diesels en de ongegronde voorliefde voor roetblazers hier in Belgie.

      Neemt niet weg dat ik twijfelachtig sta over de (extreme) downsizing trend bij motoren in auto’s zowel bij diesels als benzine.

    • Stijn says:

      Leuke tekst en goede opmerkingen correcties, deze website begint echt wel een valabel alternatief voor de meer serieuzere automagazines gaan te worden.

      Wel grappig dat België inderdaad (ten onrechte) mensen in de richting van diesel blijft sturen en dit in Duitsland net omgekeerd is. Kijk maar naar de Umweltplakette, daarbij scoren (ook zware en oude) benzines goed en modernere diesels slecht :)

  3. Benny Herdewyn says:

    De theorie en de praktijk ligt blijkbaar ver uit mekaar, afwachten hoe deze kleine presteert in een langere test.
    Hoe dan ook, het zal hopelijk sommigen opnieuw aanzetten tot benzine voor korte tripjes en weinig kilometers in plaats van diesel. Nu de Overheid nog…

  4. Peter S says:

    Het feit dat er in deze test gereden werd met een full-option sportversie – dikke bandjes, groot glazen dak, vele extra accessoires – zal ook wel zijn invloed gehad hebben op het hogere verbruik.

    • Ken Divjak says:

      Eveneens terecht opgemerkt, Peter.

      De lanceringslocatie aan de rand van Brussel hielp evenming,
      maar het is en blijft natuurlijk een stadswagentje.

      We doen de verbruiksproef binnenkort over in betere omstandigheden.

Leave a Reply