DRIVR

DRIVR licht Artikel toe op Radio KINK FM !

thumb_kinkfmOf ik geen toelichting kon geven bij het artikel ‘Waarom wij aan de verkeerde kant van de weg rijden’ op het Nederlandse radiostation KINK FM? Waarom niet, eigenlijk? Uiteindelijk heb ik me ook ooit afgevraagd waarom de Britten links en wij rechts rijden, en er pardoes Google voor opgestart. Toegegeven, ik was een tikkeltje nerveus voor mijn radiodoop – maar toch blij om zulk complexe materie min of meer verstaanbaar te hebben toegelicht. Volledig interview én oorspronkelijk artikel na de sprong!

[audio:kinkfmrechtsrijden.mp3]

linksrijden

Waarom wij aan de verkeerde kant van de weg rijden

Heel eenvoudig: omdat het merendeel van de bevolking rechtshandig is. Historisch gezien sturen de Britten, Japanners en nog 75 andere naties aan de juistere kant van de weg terwijl wij rechtsrijders – vandaag 164 landen – over de eeuwen heen alle logica lieten varen en de constructeurs met dubbele productielijnen opzadelden. Ik verklaar mij nader.

Bij de proliferatie van verharde wegen stonden paardrijders en koetsmenners voor een dilemma, namelijk langs welke kant tegemoetkomend verkeer te kruisen. Logica dicteerde dat links de beste optie was. Zo bleef de rechterhand vrij om tegenliggers te begroeten, te helpen en – in het merendeel van de gevallen – een kopje kleiner te maken. Getuige daarvan mantels en hemden met de knopen rechts en de flap links erover om rechtshandigen gemakkelijk naar een verbogen wapen te laten grijpen. Ook de weinige paardenkoetsen die vandaag nog circuleren plaatsen de menner resoluut rechts op de bok met de teugels in de linkerhand en de zweep in de andere.

Waarom de meeste landen dit aloude principe lieten varen, is minder duidelijk. Sommige historici zoeken de oorzaak in Amerika waar zogenaamde teamsters treinachtige koetsen met verschillende paren ossen of paarden gebruikten. Aangezien die koetsen geen bok hadden, nam de teamster plaats op het paard linksachter en dirigeerde de rest met zijn zweep in de rechterhand. Om een beter overzicht te hebben op tegemoetkomend verkeer reden ze resoluut rechts wat andere verkeersdeelnemers tot hetzelfde dwong.

Andere bronnen houden het bij de heerschappij van Napoleon die overwonnen gebieden pardoes naar rechts bekeerde om aartsvijand Engeland te jennen. Maar die verklaring berust eerder op speculatie dan op feiten, net als de assumptie dat links rijden veiliger zou zijn omdat het merendeel van de wereldbevolking een vorm van rechteroogdominantie zou vertonen. De enige Europese landen die vandaag nog links rijden – en dat zijn meestal ex-kolonies van Groot-Brittanië – zijn Malta, Cyprus en Ierland.

[Radiofragment: KINK FM (hier live te streamen) – Foto: jpconstantineau]

Share Button

7 Responses

  1. Ben says:

    Smooth 🙂

  2. Lieven says:

    Ja, goed gedaan. vlotjes!

  3. Ken Divjak says:

    Merci Heren!

    Enorm moeilijk om zoiets voor jezelf te quoteren, dus alle kritiek (+/-) meer dan welkom!

  4. Pieter Fret says:

    Haha, nog ff een steekje naar het openbaar vervoer erin geflanst, love it 🙂

  5. Bart Nicolaï says:

    Ik had toch graag da nummerke van the Gossip nog gehoord;)

  6. Milly says:

    Gelukkig blijft in de verte nog een Haspengouwse tongval intact. En dat hoort zo.

  7. Onze Man says:

    Links… rechts… Kattemestès! Goed gedoan! Just Jos Geysen!

Leave a Reply