DRIVR

Duel: Ariel Atom V8 of Spartan V?

Dacht je dat de Bugatti Veyron de ultieme sportwagen was? Guess again. De Teutoon mag dan wel (opnieuw) de snelste zijn, maar op een circuit wordt hij zonder pardon zoek gereden door de nieuwste schare trackday specials. Zowel de Britten als de Aussies doen een gooi naar de titel; de één met V8 power, de ander met een ongezien laag gewicht…

Ariel Atom V8

Ariel Atom V8Ariel Atom V8

Met zijn 300 pk voor amper 620 kg is de Ariel Atom Supercharged al een tijdje de ongekroonde koning van het circuitspeelgoed. Maar grenzen zijn er om verlegd te worden, dus werd recent het vermogen verhoogd tot een slordige 500 pk. Daarvoor bouwde Ariel zelf een 3 liter-V8 die 10.600 atmosferische toeren per minuut draait. Dankzij de 922 pk per ton (bijna dubbel zo veel als een Veyron) en een nieuwe, gerobotiseerde versnellingsbak die in 40 ms een hoger tandwiel kan opzoeken accelereert de Atom V8 in een recordtijd van 2,3 s vanuit stilstand tot 100 km/h. Wie het lef heeft om op het gaspedaal te blijven staan, kan doorgaan tot 322 km/h. Drie-honderd-tweeëntwintig kilometer per uur! In een buizenframe op wielen! Dat kan haast niet anders dan spectaculair mis lopen, zou je denken. Misschien wel de grootste verwezenlijking van de Ariel-ingenieurs is dat die veronderstelling fout blijkt. Als we Autocar mogen geloven, dan is de Atom V8 niet alleen ongelooflijk snel, maar ook behoorlijk bestuurbaar:

Over naar de andere kant van de wereld. In Australië hebben twee broers besloten dat zíj de ultieme track car zullen bouwen. De specs zijn haast even indrukwekkend als die van de Atom: 0-100 in 3 s, 280 km/h voluit. Toch verschilt de aanpak radicaal. In plaats van op zoek te gaan naar supercar-vermogens, hebben ze geprobeerd het gewicht te drukken. En dankzij veelvuldig gebruik van koolstofvezel is dat gelukt ook: de toepasselijk ‘Spartan’ gedoopte bolide weegt amper 300 kg! Daardoor heeft hij genoeg aan een 1198cc Ducati V-Twin met 170 pk. Een filosofie waar zeker iets voor te zeggen valt…

Spartan V

Spartan VSpartan V

Te meer omdat de prijs van de Spartan V met 65.000 euro weliswaar hoog is, maar toch nog lichtjaren verwijderd van de op 25 exemplaren gelimiteerde Atom V8. Die moet immers 182.750 euro per stuk opbrengen. Voor die 117.750 euro extra kan je nog een Range Rover TDV8 plus aanhangwagen kopen om de niet-straatlegale Spartan van het ene naar het andere circuit te vervoeren.

Exclusiviteit en rauwe kracht of Ducatisensaties voor een derde van de prijs?
Aan jullie de (wellicht puur hypothetische) keuze.

Share Button

6 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    Mijn keuze gaat naar een “gewone” Atom (of een Radical)…

    • car-nut says:

      Groot gelijk, met lichte voorkeur voor de straatlegale Atom (op de Radical wel te verstaan). Trouwens, 300 kilo? Dat gelooft toch geen mens. Een beetje uit de kluiten gewassen motorfiets weegt even veel.

  2. AnthonyG says:

    Ik vind die vleugeltjes op de Atom wat knullig lijken.
    De Spartan doet me dan weer denken aan de maserati tipo61, dus de Spartan it will be.

  3. Benny Herdewyn says:

    Ik heb sterke twijfels bij de gewichtsopgave van de Spartan en ik vermoed dat het koolstofvezel koetswerk niks meer is dan een dun laken dat over de mechaniek is gedrapeerd.
    Over veiligheid denk je beter niet te veel na vrees ik. ‘Carbonfibre body’ klinkt velen misschien mooi in de oren maar de vezels op zich bieden geen sterkte, het gaat er om hoe ze gebruikt worden in het ontwerp (ribben, kokers, gelamineerde lagen etc). Verkijk je ook niet op de schaal van de Spartan (ik denk spontaan aan Ken…).

  4. Pieter Ameye says:

    Aangezien de (wel erg fraaie) Spartan niet straatlegaal is, kies ik voor de Atom. Hoeft niet eens dit monster te zijn. Liever eentje met manuele schakeldoos.

  5. Stijn Sioen says:

    Die Spartan ziet er wel zéér knap uit !
    Heeft inderdaad iets weg de 60’s maserati’s.

    Waarom komen niet meer zo’n knap ogende wagens uit.

    Heb ook wel een beetje m’n twijfels over die 300kg…

Leave a Reply