DRIVR

Jorge Sordelli – Schaalmodellen Par Extraordinaire

thumb_jorgesordelliTussen geniaal en krankzinnig, daar moet ingenieur en modelbouwer Jorge Sordelli zich zowat bevinden. Geheel op bestelling bouwt de Argentijn met Italiaanse roots je op schaal de perfecte replica. Het begon met een Ferrari D50 Formule 1 wagen en zijn laatste realisatie is een Alfa Romeo 8C 2900B Touring uit 1938. Op ware grootte een ongekend meesterwerk en ook onder het verkleinglas niet of nauwelijks van zijn origineel te onderscheiden. En dat heeft zo zijn redenen.

Artisanaal Sordelli gaat niet bepaald over een nacht ijs om zijn schaalmodellen te realiseren. Het proces verloopt parallel aan dat van een hedendaagse auto en start in de vorm van een uitgebreide Computer-Aided-Design-tekening. Wanneer zowel chassis, motor, interieur als carrosserie virtueel (her)ontworpen zijn begint de bouw van een kleimodel dat als basis moet dienen van het uiteindelijke schaalmodel op schaal 1:5. Dan pas toont de ambachtsman zijn uitzonderlijk talent (en engelengeduld). Honderden unieke onderdelen en 2500 werkuren later is het kleine kunstwerk af. Net zoals het origineel – afkomstig uit de pen van legende Vittorio Jano – heeft het model een stalen frame met aluminium carrosserie en Superleggera chassisconstructie.

alfa_romeo_8c_2900b_touring_01

alfa_romeo_8c_2900b_touring_02

alfa_romeo_8c_2900b_touring_03

alfa_romeo_8c_2900b_touring_06

De 2.9 liter aluminium acht-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen en roots-supercharger was in der tijd goed voor 220pk en stuurde zijn kracht naar een 4-bak transaxle. Ter vergelijking; een gemiddelde auto moest het in die tijd met tussen de 40 en 85pk stellen. Vooraan had de 8C dubbele wishbones en achteraan reeds een onafhankelijke achterophanging. Ongekend gesofisticeerd voor de periode en subliem gedetailleerd overgezet naar het schaalmodel. Wat trouwens ook van het interieur gezegd kan worden. Het levensechte exemplaar herinner je je misschien nog van op de Concours van Pebble Beach en Villa d’Este, alwaar de auto in 2008 tot ‘Best of Show’ werd verkozen.

alfa_romeo_8c_2900b_touring_07

alfa_romeo_8c_2900b_touring_08

alfa_romeo_8c_2900b_touring_09

alfa_romeo_8c_2900b_touring_10

Benieuwd of huidig eigenaar Jon Shirley evenveel plezier aan zijn schaalmodel zal beleven als aan the real deal. Te zijner verdediging moet wel gezegd worden dat hij de auto – in tegenstelling tot vele anderen – wél tot zijn recht laat komen in tal van races, rally’s en regelmatigheidswedstrijden. Nu dus ook op schaal.

[Meer info op: jorgesordelli.com]

Share Button

4 Responses

  1. Milly says:

    Misschien dient die wagen om zijn dwerg in te laten racen.

  2. Ken Divjak says:

    Net als deze:

    Toch straf dat deze miniatuurtjes zouden werken mits een even kleine piloot…

  3. Benny Herdewyn says:

    Als dat downsizing is, doe ik direct mee!

Leave a Reply