DRIVR

Salon van Parijs 2010: Alle DRIVRs op een Rij

UPDATE: Ferrari SA Aperta, Porsche 911 Speedster & Audi A1 1.4 TFSI toegevoegd!

Nog zo’n twee weken voor we ons mogen opmaken voor de 112e editie van het salon Mondial de l’Automobile Paris. Naast Frankfurt en Genève is Parijs het belangrijkste salon op de Europese kalander en kan het dus rekenen op een behoorlijk aantal nieuwe modellen en (wereld)premières. Net omdat het aanbod zo groot is, gooien we de modellen die in de kaart van de DRIVR spelen in een praktisch overzicht.

Ferrari SA Aperta

ferrari_sa_apertaHoewel ik het algemeen gezien meer voor gesloten auto’s heb, is dit er eentje waar ik wel enthousiast van kan worden. Zie de SA Aperta (over de naam later meer) als een open variant van de extreme 599 GT0, doch minder gefocust op circuitgebruik. Naast de gebruikelijke chassisversterkingen en de verlaagde ophanging kreeg de open 599 een klassiek stoffen dakje dat Boxster-Spyder-gewijs enkel dient om in extreme situaties gemonteerd te worden. Open rijden is dus de boodschap. De fikse vraagprijs van om en bij 400.000 euro bleek geen probleem te zijn want alle 80 exemplaren hebben reeds een koper gevonden. Volgens Ferrari wordt er op toegezien dat elk exemplaar onderling van elkaar verschilt, de mogelijkheden zijn vrijwel ongelimiteerd. De naam van de open roadster refereert naar vader en zoon Pininfarina (Sergio & Andrea), Aperta is dan weer fraai Italiaans voor ‘geopend’.

Porsche 911 Speedster

porsche-911-speedster

Er lijkt geen einde te komen aan de resem reïncarnaties van Porsches uit het verleden. Eerder dit jaar zagen we al de 911 Sport Classic met iconische ducktail en ook de Boxster Spyder met knipoog naar de 550 Spyder. Nu krijgt ook de (1953) 356 Speedster een vervolgverhaal met de 997 Speedster. Technisch is de auto gelijk aan de eerder voorgestelde Carrera GTS. De Speedster krijgt dus de 44mm bredere body van de Carrera 4 en dezelfde tot 408pk afgestelde 3.8 flat six, enkel het frame van de voorruit zakte met 60mm t.o.v. de Carrera 4. De twee gewelfde heupen achterop doen uiteraard het meest terugdenken aan het origineel. PDK is standaard in elk van de 356 exemplaren en wordt de enige optie voor wie schakelen wil. Net zoals de Sport Classic is de Speedster een creatie van de afdeling ‘Porsche Exclusive’ en dat kan ook van het prijskaartje gezegd worden. Ongeveer 170.000€ zal hij moeten kosten, een dikke 60.000€ meer dan wat Porsche voor de technisch identieke GTS vraagt. Gewoon omdat het kan.

Audi A1 1.4 TFSI

audi_a1_sline

Ook de A1 krijgt nu een topmotorisatie onder de kap die de naam waardig is. De kleine 1.4 met zowel supercharger als turbo doet net iets beter dan in de Polo GTI, Fabia RS en Ibiza Cupra, en klokt af op 185pk en 250Nm. De 7-traps DSG is standaard en moet de auto in minder dan 7 seconden naar de 100 zien te brengen en op een topsnelheid van 227 km/h. Of dat voldoende is om enigszins aan de bak te komen in een segment met bijzonder competente tegenstanders zal nog moeten blijken. Dat Audi niet voor de S1-badge gekozen heeft zou wel eens geen toeval kunnen zijn.

Maserati GranTurismo MC Stradale

maserati_granturismo_mc_stradale

Ook bij Maserati willen ze een graantje van de aandacht meepikken en dat kan geen probleem zijn met deze MC Stradale. Gebaseerd op de ervaringen uit de verschillende GranTurismo-raceklassen en het GT4-kampioenschap hebben de ingenieurs de standaard GranTurismo S verder aangescherpt waar nodig. Het recept is ondertussen zo klassiek als Ons Kookboek in de Vlaamse keuken en optimaliseert zowel onderstel, vermogen als aërodynamica. De 4,7 liter V8 wint slechts 10pk wat het totaal op 450 stuks brengt. Waar de MC Stradale echter het verschil moet maken is in zijn rijgedrag. Gelukkig (of net niet) kreeg de auto ook een aero-pakket die dit alles wat meer in de verf moet zetten. Meer info en specificaties volgen op de beursvloer in Parijs.

Lotus Elite (2014)

lotus_elite_2014

Lotus wil up-market en dat zullen we geweten hebben. De gereïncarneerde Elite heeft weinig tot niets met zijn voorgangers te maken en wordt een rechtstreekse concurrent van auto’s zoals de Aston Martin DB9, Ferrari California en Mercedes SL 63 en 65 AMG. Lotus heeft de 2+2 met middenmotor (voorin) doen barsten van de technologie en het resultaat is dankzij de gesuperchargde 5.0 V8 van Lexus een heftige 650pk op de achterwielen. Om het verbruik en de uitstoot redelijk te houden kan de Elite rekenen op KERS- en hybride technologie. Lotus mikt op een C02 uitstoot van 215 g/km maar betaalt – mede door het stalen klapdak – daardoor wel de prijs wat betreft het gewicht. Meer dan 1650kg weegt deze rakker en dat zijn bijna twee(!) Elises. Hoewel de auto al in Parijs te zien zal zijn mogen we de productieversie pas in 2014 verwachten.

BMW 6 Concept

bmw-6-series-concept-paris-2010

bmw-6-series-concept-paris-2010-interior

Nogal flauw van BMW om deze ‘6 Concept’ niet als definitief te bestempelen. Want we zien hier wel degelijk de definitieve looks van de volgende 6-serie. De auto staat op onderstel en techniek van de huidige (F10) 5-serie en is sterk geïnspireerd op het Concept Gran Coupé uit Beijing, zij het met iets minder geslaagde proporties en misplaatste LED-strip. Het tijdperk van het Bangle-design lijkt hiermee definitief afgelopen te zijn. Ook het interieur is terug traditioneler met een middenconsole die (licht) richting bestuurder gedraaid is en een speelsere vormgeving. Dashboard en middenconsole lopen nu vloeiend in elkaar over en het infotainmentdisplay kreeg een herontwerp. Al bij al aardig voorspelbaar.

Fisker Karma

fisker-karma

De DRIVR met groene credenties zal eveneens naar Parijs kunnen afzakken voor het fraaiere werk. Fisker Automotive zal er op de beursvloer tentoon staan met de productievariant van de vierdeurs Karma. De door Henrik Fisker (tekende o.a. de BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage & DB9)  ontworpen plug-in hybride moet jaarlijks(!) goed zijn voor een gemiddeld verbruik van 2,4l/100km en een uitstoot van 83g/km CO2. De motor is goed voor omgerekend 403pk, 0 tot 100 in 5,9 seconden en een top van 200km/h. Om het zaakje rendabel te houden moet Fisker op termijn 100.000 auto’s per jaar aan de man zien te brengen, en dat lijkt wel erg ambitieus voor een kleine speler.

Porsche Carrera GTS

Porsche 911 GTS

Porsche wou ook de allerlaatste millimeter speling in het 911-gamma opvullen en brengt daarom de GTS mee naar Parijs. De GTS komt meteen beschikbaar in coupé en cabriovorm en past met zijn 408pk perfect tussen de Carrera S (385pk) en hardcore GT3 (435pk). Hoewel tweewielaangedreven krijgt de auto de 44mm bredere spoorbreedte van de Carrera 4. De zwarte RS-Spyder velgen met centrale wielmoer zijn standaard en uniek voor de GTS. De 3,8 liter boxermotor werd verder geoptimaliseerd met een gewijzigde ladingswissel tot gevolg. In het speciale resonantie-inlaatspruitstuk zorgen voortaan zes onderdrukgestuurde kleppen voor de omschakeling tussen een geometrie geoptimaliseerd op het vlak van het vermogen enerzijds en op het vlak van het koppel anderzijds. Zo wordt het ongewijzigde maximumkoppel van 420 Nm al bij 4.200 t/min. bereikt, of 200 t/min. vroeger dan bij de Carrera S. Het opgegeven gebruik van 10,2 liter bleef door de aanpassing gelijk aan dat van de Carrera S. De topsnelheid in combinatie met de manuele versnellingsbak nam toe tot 306km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verbeterde algemeen met 0,1s en is met PDK en Sport Chrono Plus-pack in de Sport Plus-modus mogelijk in 4,2s. De Coupé moet 107.932€ kosten, de Cabriolet 118.217€.

Ford Focus ST

ford_focus_st

Hoewel Ford spreekt over een ‘design study’ mogen we toch zeker zijn dat hier de nieuwe Focus ST voor onze neus staat. Het brave broertje van de ondertussen iconische RS ruilt zijn 2.5 vijfcilinder in voor een 2.0 viercilinder met turbo en braakt er nu 250pk uit. Dat zijn er 25 meer dan het uitgaande model. De ST wordt net zoals de gewone Focus een wereldwijd product en werd ontwikkeld door Ford Global Performace Vehicle. Daarmee rijst de vraag of de set-up hiermee niet (licht) aangepast zal zijn naar Amerikaanse maatstaven. Toch benadrukken ze bij Ford dat de ST in de lijn van de andere sportieve producten zal presteren. De design study werd voor de gelegenheid in ‘Tangerine Scream’-oranje gespoten en wordt ongetwijfeld de blikvanger op de Ford-stand in Parijs. Het productiemodel van de ST is gepland voor 2012.

Lotus Evora S (IPS)

lotus-evora-s-ips

Met 7 nieuwe modellen is Lotus een van de slokoppen in Parijs. Twee premières zijn voorbehouden voor de Evora die er met Intelligent Precision Shift (IPS) komt en in gepeperde S-variant. IPS is tot wat het doet vermoeden geen automaat met dubbele koppeling maar een exemplaar met koppelomvormer. Gelukkig voorziet Lotus de bak van peddelbediening aan het stuur zodat het idee van de rijmachine niet helemaal verloren gaat. Interessanter wordt de nieuwe Evora S die er dankzij een supercharger een kleine 350pk uitperst. Ook kreeg de Evora S enkele chassiswijzigingen, een uit de kluiten gewassen diffuser, centrale uitlaat en verbeterde besturing. Met de S introduceert Lotus ook de Sportknop die de elektronica desgewenst nog wat scherper doet reageren op de input van de bestuurder.

Lotus Exos T125

lotus-exos-type-125

Voor die ietwat meer gefortuneerde DRIVR brengt Lotus de Exos mee. Met de Exos mikt Lotus op de persoon die op zoek is naar het ultieme track day-wapen. In ruil krijgt de koper van dit 1 miljoen dollar kostende projectiel een 650pk sterke bolide die ongekende sensaties moet bieden. De Cosworth V8 die achter de bestuurder ligt gaat ‘slechts’ tot 10.500 toeren, maar moet daarmee tussen onderhoudsbeurten door zo’n 4000 km kunnen afleggen. Ook plant Lotus een eigen wedstrijdreeks en zal elke koper van de gepaste rij-opleiding worden voorzien. Toch doet de auto ook wenkbrauwen fronsen. Volgens velen is de Exos er vooral om onderdelen te testen die door het testverbod in de F1 niet aan bod zouden komen. Lotus zal maximum 25 exemplaren bouwen.

BMW 1 M-Coupé

115270658512110022461
Geruchten over een gepeperde M-variant van BMW’s kleinste deden lange tijd de spreekwoordelijke ronde. Toch verbaast het niet dat BMW zijn M-afdeling ook de 1 van de gepaste upgrades heeft laten voorzien. Een select clubje journalisten mocht eerder al een rondje Ascari op de passagierstzetel ervaren en de eerste indrukken waren eerder genuanceerd. De verwachtingen liggen dan ook hoog. Benieuwd of M-GmbH de criticasters van de recent verschenen M3 GTS hiermee van passend antwoord heeft gediend. Verdere details kan je terugvinden in een eerdere bijdrage.

Share Button

7 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ik heb zo een voorgevoel dat we de Audi RS3 gaan mogen toevoegen…

    http://drivr.be/2010/06/15/faites-vos-jeux-audi-rs3-of-audi-tt-rs/

  2. chris says:

    Bij de concept van Toyota staat de verkeerde naam.
    De auto op de foto, en waarschijnlijk is dat de auto die in het artikel bedoeld wordt, heet FT-86 concept.
    FT-CH is de naam van een hybride concept van enige tijd geleden. (Mogelijk staat die er ook.)

    Welke bron zegt dat we nu een productieversie mogen verwachten?

    • Pieter Fret says:

      Klopt – verbeterd!

    • Pieter Ameye says:

      @Chris: Je comment was me ontgaan, maar je hebt gelijk.

      Er blijken geruchten te zijn omtrent een kleinere variant van de FT-86. Reden is dat Toyota de vooropgestelde prijs van max 20.000 dollar niet zou kunnen halen. Maar dat zijn dus geruchten. Heb het item geschrapt.

  3. Milly says:

    Zou dat de nieuwe Celica kunnen worden?

  4. Ken Divjak says:

    Dat laat ik even uitzoeken door de auteur van deze post, Milly –
    evenals de status van de gelijkaardige Subaru coupé.

    Wat de Porsche Speedster betreft: ik ben geen fan.

    Tipgever Duckie ‘RS stuurde in dat opzicht een rake quote door:

    “A true Speedster would essentially have to be a GT3 cab, lowered and sectioned, shortening it where the rear seats are now, dramatically lightened. It wouldn’t need a hump because the driver would sit lower on lighter racing shell seats and it would be so hard to put the top up that you wouldn’t bother. You’d just drive faster to keep the rain off you.”

    En bekijk ook zeker deze even in dat opzicht;)

    http://twitpic.com/2qkft8/full

Leave a Reply