DRIVR

F1 Review: Singapore (Race 15 – 2010)

Voor de derde keer raasden de F1-bolides dit weekend door Singapore, op een onvergeeflijk stratencircuit verlicht door niets dan het schijnsel van de maan – en enkele honderden industriële spots. Tegen het fabelachtige decor van de moderne architectuur in de Aziatische havenstad mocht Alonso als eerste starten in een – naar F1-normen – ware marathonrace van de volle twee uur.

Singapore

Zijn teamgenoot Massa had minder reden tot juichen: door een defect tijdens de kwalificaties kon de Braziliaan geen chrono neerzetten en moest hij dus als hekkensluiter de baan op. Al na de eerste ronde stuurde hij zijn Ferrari de pits in voor de verplichte stop, in de hoop zo toch even vrije baan te hebben in plaats van een moeilijke inhaalrace. Maar dat was buiten Liuzzi gerekend: die parkeerde in de derde ronde al zijn Force India op de baan na een contact met Heidfeld, zodat de safety car het tempo moest komen aangeven. Meteen volgde zowat het hele achterveld Massa’s voorbeeld – bye bye strategie. Van de leiders kwam alleen Webber (P5) binnen voor vers rubber; verder bleef de kopgroep een precieze kopie van de starting grid: Alonso voor Vettel, Hamilton en Button.

Singapore

Bij de restart dook een ambitieuze Webber meteen weer de top 10 binnen ten koste van Glock, om enkele rondjes later ook Kobayashi en Schumacher te grazen te nemen. Toch leek Webbers strategie de foute: hij verloor per ronde twee à drie seconden op snelste man Alonso vanwege de inferieure grip van de hardere bandensoort en keek zo al snel tegen een halve minuut achterstand aan. Red Bull-collega Vettel slaagde er wel in aan te klampen bij de ontketende Spanjaard, maar kreeg van zijn ingenieur de opdracht de remmen te sparen. “Don’t worry, I’m not pushing at all”, klonk het laconiek via de teamradio, terwijl de jonge Duitser de snelste ronde tot dan toe klokte…

6685

Halfweg koers maakten de pitcrews zich op voor de stops van de top 10-rijders, maar voor McLaren was het al te laat. Met tot op de velg versleten achterbanden hadden Hamilton en Button de laatste vijf ronden tot vier seconden seconden per ronde (!) moeten prijsgeven, zodat ze een eind achter Mark Webber (inmiddels P3) terug op de baan verschenen. Kort daarna mocht de Mercedes SLS-safety car zich een tweede keer op het circuit wagen, wanneer Kobayashi en Senna hun wagens in een innige omhelzing met de vangrail achterlieten op het smalste deel van de onverbiddelijke omloop.

Singapore

Nog meer drama bij de herstart: Webber werd opgehouden door een gedubbelde, waarvan Hamilton dankbaar gebruik maakte om hem langs de buitenkant van de bocht te passeren. De Australiër wilde echter niet wijken en tikte het achterwiel van de McLaren aan, die met een lekke achterband de strijd moest staken. Twee ronden later herhaalde Schumacher exact hetzelfde incident op dezelfde locatie; deze keer moest Heidfeld het ontgelden.

Singapore

In het slot van de wedstrijd leek Kubica zijn punten voor de zesde plaats nog te moeten opgeven wegens een lekke achterband. Na een extra pitstop keerde de Pool echter nog terug van de 13de naar een verdienstelijke 7de plek, dankzij een spectaculair maar vooral efficiënt staaltje inhalen – op een smalle stratenomloop waar elk foutje fataal is… Geef die man snel een winnende wagen, want wat ons betreft kan hij zich gerust meten met de absolute toppers.

Singapore

Waaronder Alonso en Vettel, die voorin een klasse apart vormden en wegstormden van hun achtervolgers. Tien minuten voor de maximaal toegelaten twee uur vol waren, leek de Duitser een extra versnelling gevonden te hebben en voerde hij de druk op Alonso nog wat op. Die gaf echter geen krimp, zelfs niet wanneer hij aan 250 km/h Kovalainen passeerde, die op de pit straight doodkalm een uitslaande brand op zijn Lotus stond te blussen. Uiteindelijk zegevierde Alonso na  nét geen twee uur racen met amper 0,2 seconden voorsprong op Vettel. Een halve minuut later volgde Webber, met Button in zijn kielzog. En dus bestrijkt de top 5 in de WK-stand, met nog maar vier GP’s te gaan, nog steeds maar 25 punten – het equivalent van één gewonnen race…

Singapore

TOP
+ Net als in Monza reed Alonso een foutloos weekend – op een circuit dat Red Bull veel beter ligt.
+ Vettel was er vandaag érg dichtbij, en overklaste in ieder geval WK-leider en teamgenoot Webber; een belangrijke opsteker voor de komende races…
+ Kubica toonde alweer zijn enorme racetalent. Hij staat nu bijna 100 punten voor op zijn teammaat – ’nuff said.

FLOP
– Twee DNF’s op rij voor Hamilton: een zware klap in de beslissende fase van het kampioenschap.
– Schumacher maakte een machteloze indruk en werd slechts 13de – acht plaatsen achter ploegmakker Rosberg.
– Een rampweekend voor Massa: als laatste vertrokken na pech in kwali, en slechts 10de van de 15 finishers omdat de SC zijn strategie verknoeide.

Singapore

RESULTAAT RACE 15:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 8 Fernando Alonso Ferrari 61 1:57:53.579 1 25
2 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 61 +0.2 secs 2 18
3 6 Mark Webber RBR-Renault 61 +29.1 secs 5 15
4 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 61 +30.3 secs 4 12
5 4 Nico Rosberg Mercedes GP 61 +49.3 secs 7 10
6 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 61 +56.1 secs 6 8
7 11 Robert Kubica Renault 61 +86.5 secs 8 6
8 7 Felipe Massa Ferrari 61 +113.3 secs 24 4
9 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 61 +122.4 secs 15 2
10 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 61 +132.8 secs 17 1
11 12 Vitaly Petrov Renault 60 +1 Lap 12
12 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 60 +1 Lap 11
13 3 Michael Schumacher Mercedes GP 60 +1 Lap 9
14 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 60 +1 Lap 13
15 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 59 +2 Laps 20
16 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 58 +3 Laps 19
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 49 Hydraulics 18
Ret 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 36 Accident 14
Ret 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 35 Accident 3
Ret 20 Christian Klien HRT-Cosworth 31 Hydraulics 22
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 30 Accident 10
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 29 Accident 23
Ret 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 27 Hydraulics 21
Ret 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1 Accident damage 16

Opmerking: Sutil en Hulkenberg kregen 20 seconden straftijd voor inhalen naast het circuit, zodat Massa opschuift naar de achtste plaats.

WK-STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Mark Webber Australian RBR-Renault 202
2 Fernando Alonso Spanish Ferrari 191
3 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 182
4 Sebastian Vettel German RBR-Renault 181
5 Jenson Button British McLaren-Mercedes 177
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 128
7 Nico Rosberg German Mercedes GP 122
8 Robert Kubica Polish Renault 114
9 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 47
10 Michael Schumacher German Mercedes GP 46
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 39
12 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 21
13 Vitaly Petrov Russian Renault 19
14 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 17
15 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 13
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 7
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 6
18 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
25 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0
26 Nick Heidfeld German BMW Sauber-Ferrari 0

[Foto’s: Sutton – Getty Images]

Share Button

4 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Massa 8, Sutil 9, Hulk 10 na tijdstraffen voor het inhalen achter de kerbs in één van de eerste ronden.

    Nice van Alonso. Klasse klasse klasse. Niets op aan te merken.

    Vettel kon niet racen omdat de helft van de race zijn remmen kritiek waren (is meermaals te horen geweest via boordcomputer). Dus heeft zijn uiterste best gedaan. Meer zat er in de wagen niet in. Ben compleet niet akkoord met stageline dat RBR hier in de fout is.

    Hamilton, mja. Hij is een overtaker tot en met. Vorige race in Monza was het wat knullig en ging hij er uit als hij halverwege de ferrari aan de binnenkant van de bocht zat. Vandaag was hij aan de buitenkant van de bocht, had hij een dikke halve wagenlengte voor Webber, maar nam zijn bocht iets te kort (geen space gegeven eh ) en heeft hij pech dat hij door de lucht gekatpulteerd werd. Pechpechpech en een heel eerlijke en volwassen reactie achteraf.

    Kubica had een snellere wagen en liet zijn absolute klasse zien. Geen hem volgend jaar een 1ste klasse wagen aub! Beetje meer geluk gehad dan Hamilton in zijn inhaalmanoevres maar hij was gewoon pakken sneller als de anderen dankzij verse banden.

    Kovaleinen de held. Ik zou in mijn broek schijten als ik zo’n vlammenzee in mijn spiegels zie!

    Webber heeft aan damage control moeten doen. Missie geslaagd wat hem betreft. Doet een goede zaak na zijn ‘aanvaring’ met Hamilton

  2. Pieter Fret says:

    Het meest memorabele moment van de wedstrijd in (bewegend) beeld:

Leave a Reply