DRIVR

Rijtest: BMW X6 ActiveHybrid

In de reeks ‘Auto’s met een Imagoprobleem’ bezetten de SUV’s de plaatsen één, twee, drie en ga zo nog maar een top-20 door. Geen hond die ze nog mooi vindt, geen kat die ze nog cool vindt en geen haan die nog om verborgen DRIVR-kwaliteiten kraait (met uitzondering van ondergetekend kieken, nvdr.). Toch volhardt BMW in de missie om zijn Sports Activity Vehicle van de nodige cojones te voorzien met eerst een M en nu zelfs een potente hybridevariant…

rijtestbmwx6f

Over de toegevoegde waarde van de X6 werd al veel geschreven en nog meer geluld: anti-garageproporties gecombineerd met slechts vier zitplaatsen zijn inderdaad niet superefficiënt – maar de hoogte, de status en het dynamisch design maken dat deficit voor velen ruimschoots goed. Bovendien biedt BMW de claustrofoben onder ons de immer succesvolle X5 als alternatief, met zeven zitplaatsen en zowaar familiale trekjes. Ook de klim- en moddercapaciteiten van wagen (en bestuurder) zijn beperkt, al is dat in de eerste plaats een gevolg van de prestatiegerichte sportbanden met ultralage profielhoogte – noodzakelijk om het geheel wat directer en scherper te maken in het bochtenwerk.

rijtestbmwx6n

Interessanter wordt het wanneer we het over de motorisaties hebben. Want naast BMW’s populaire drieliter turbodiesel met gewone of dubbele turbo (respectievelijk 30d en 35d) en de brullende zes- of achtpitter benzineversies (35i en 50i), staat hier de nieuwste ActiveHybrid-variant in de schijnwerpers. Anders dan bij Lexus waar de nieuwe RX-hybride de lichtgroene kaart trekt, richt BMW zijn pijlen op puur vermogen en mikt het resoluut op donkerrood; de X6 ActiveHybrid is immers de krachtigste hybride ter wereld wat DRIVRs alleen maar kunnen toejuichen, toch?

rijtestbmwx6hrijtestbmwx6i

De funderingen van al dat geweld worden gelegd door de uit de X6 50i geleende 4.4 liter V8 bi-turbomotor. Op zich al een garantie voor 407 PK en 600Nm, maar hier nog eens geassisteerd door twee 90pk sterke elektromotoren om een indrukwekkend totaalpakket van 480 paarden af te leveren. De eerste elektromotor richt zich op inbreng bij lage snelheden, terwijl de tweede voor extra punch zorgt bij hogere toerentallen. Die overvloed aan paardenkracht wordt permanent via een planetair tandwielstelsel (met zeven geprogrammeerde versnellingen) op de vier wielen overgebracht en braakt overal waanzin uit, verpakt als leuke V8-grom voor wie zich buiten de wagen bevindt.

rijtestbmwx6j

Dat BMW het milieuvriendelijke trekje van de hybride X6 niet op de eerste plaats zet, is nauwelijks verwonderlijk. In Europa is het gros van de klanten immers beter af met een 30 of 35d-variant die aanzienlijk goedkoper is en hoe dan ook een stuk minder verbruikt. De samen met GM en Mercedes ontwikkelde aandrijving mag dan misschien wel een staaltje toptechnologie zijn, de extra massa die zo’n onderdelengroep met zich meebrengt is gigantisch. Daar waar een gewone X6 50i minimaal 2,3 ton op de weegschaal zet, doet het full-hybrid pakket daar nog eens 250kg bovenop. Geen wonder dat de accelleratietijd tot 100 niet verder komt dan 5,6 seconden (net iets trager dan bij de 50i) en dat de CO2-uitstoot nauwelijks twintig procent lager aftikt op 231g/km. Ter vergelijking: een best snelle en 340 pk sterke Lexus RX450h komt toe met 148g/km. De X6 Active Hybrid richt zich dan ook op de hybridegekke Amerikanen en wordt al standaard voorzien van een hoop extra’s die je bij de gewone X6 uit de dure optielijst mag plukken.

De X6 staat gelukkig wel bekend als de best sturende SUV: een redelijk stugge ophanging zorgt ervoor dat de koets geen overmatige rolneigingen vertoont, terwijl een set sportieve lagerolweerstandsbanden voor de nodige adhesie zorgt. Die gigantische sloffen leveren wel degelijk grip, maar anders dan bij de gewone X6’en vergeet de volledig elektrische stuurinrichting terug te koppelen hoever de limiet precies ligt. In de plaats krijg je een artificieel opgebouwde weerstand die voldoende zwaar aanvoelt, maar weinig zegt over het onbenutte potentieel van deze monster truck. Ook het rempedaal boezemt minder vertrouwen in; de (bijt)kracht is er wel, maar de manier waarop de elektromotoren in eerste instantie de vertraging induceren kan best als de antipool van feedback omschreven worden. Tot 0,3G zorgen de elektromotoren immers zelf voor decelleratie, waarna de traditionele remmen de taak overnemen om voor het betere stopwerk te zorgen.

rijtestbmwx6mrijtestbmwx6l

Cruisen kent daarentegen geen betere metgezel, want met deze riante berg aan koppel (780Nm) zijn hernemingen kinderspel. Ook het discrete geluidsniveau imponeert; aanzetten doet deze X6 puur op elektriciteit, waardoor de V8 pas aan een bepaalde snelheid discreet in actie schiet. Mede dankzij de gelamineerde zijruiten draagt dit binnenin bij tot een doodse stilte die in ons diesellandje best wel cool is. De stand van het gaspedaal bepaalt in de stad dus de activatie van de benzinemotor, al moeten we eerlijk zeggen dat het rijbereik op elektriciteit beperkt is tot 2,5 kilometer en maximaal 55km/u. De schakelflippers aan het stuur zijn nog altijd even eigenwijs: opschakelen kan zowel links als rechts met de wijs- of middelvinger, terwijl terugschakelen via de duimen passeert. Best aannemelijk eens je de korte gewenningsperiode doorworsteld hebt, maar hier vooral een detail aangezien de volautomatische stand toch de way to go is.

rijtestbmwx6k

Het eindverdict is dan ook unaniem: een pijlsnelle X6 die minder scherp stuurt dan de rest van het X6-gamma en toch nog makkelijk 16 à 17 liter eurosuper verbruikt, daar zitten vooral Amerikanen op te wachten. De M-versie figureert trouwens in dezelfde prijsklasse en levert toch dat tikkeltje extra waar de speelvogel naar op zoek is, gesteld dat het per se een X6 moet zijn. Rationeel gezien is een 35d dus nog steeds de beste keuze, al levert die bijlange niet de kicks van deze semi-elektrische patser.

[Foto’s: Jeroen Peeters]

BMW X6 ActiveHybrid

Plus Min
+ Hybdride met Ballen – Maar waarom?

Weggecijferd

Motor 4.4 V8 Bi-Turbo + elekromotor
Aandrijving 4×4
Vermogen 485 pk
Maximaal Koppel 780 Nm
Gewicht 2525 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,6 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 16,5 l/100 km
Prijs 107.000 euro
Fiscale PK 22

Verdict

6 op 10

Share Button

4 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Zelden een grotere contradictie op wielen gezien. En dan te bedenken dat de M-devisie de laatste tijd de wind van voren krijgt.

    Geld en tijdverspilling in de R&D afdeling wat mij betreft.

  2. w0ut says:

    Dat “hybride” is gewoon een dure optie om te beletten dat groene jongens ‘s nachts je banden prikken. 😉

Leave a Reply