DRIVR

Audi RS1 Quattro krijgt 270 pk !?

“Dat Audi niet voor de S1-badge gekozen heeft, zou wel eens geen toeval kunnen zijn”, besloot kersverse DRIVR Pieter Ameye zijn stukje over de Audi A1 1.4 TFSI in het kader van het Parijse autosalon. Visionaire woorden, zo blijkt, want als we Auto Motor & Sport mogen geloven, krijgt het voorlopige topmodel van Ingolstadts fonkelnieuwe stadsmus binnenkort gezelschap van de snelste microhatch op de markt…

Audi A1 S-Line
Audi A1 S-Line.

Laat ons duidelijk zijn: de A1 1.4 TFSI wordt al bijzonder straf. Met 185 pk uit VW’s bekende turbo- én compressorgeladen 1400cc-blokje moet die zijn grote voorbeeld en concurrent – de recent tot 182 pk opgewaardeerde MINI Cooper S – baas kunnen in de rechte lijn. Audi belooft een klassiek stoplichtsprintje in minder dan zeven seconden; enkele tienden sneller dan de MINI.

Audi A1 1.4 TFSI
Audi A1 1.4 TFSI.

Oorspronkelijk had dit model – terecht – het suffix ‘S1’ moeten krijgen, in afwachting van een nóg krachtigere RS1. Dat plan zou echter opgeborgen zijn, omdat de naam S1 legendarisch geworden is in Audi’s rallyverleden. Aan de vooravond van Groep B was de S1 Quattro onklopbaar, dus is het niet meer dan logisch dat deze titel alleen door de onbetwiste range topper mag gedragen worden.

Audi A1 Worthersee
Audi A1 Worthersee (in S1 Quattro-livrei).

Geen RS1 dus, maar een S1 die een treetje hoger kruipt. Of zeg maar gerust een hele ladder, want volgens de geruchten zou de snelste A1 270 Teutoonse raspaarden meekrijgen. Én Quattro-vierwielaandrijving natuurlijk – dat spreekt voor zich. Daarmee zou de Duitse uk de snelste sub-C-segmenter op de markt worden… Begint het bij jullie ook al te kriebelen?

Share Button

5 Responses

  1. BART! says:

    In het begin vond ik ‘t een leuk modelletje maar ik begin ‘m meer en meer lelijker te vinden.
    En dan nog maar te zwijgen van dat “opgeleukte” ding op de laatste foto, ook Audi kan te ver gaan!

  2. Svenius says:

    Toch wordt dat gerucht op andere plaatsen ontkracht. Bij een RS1 hoort Quattro, en een A1-chassis zou daar niet op voorzien zijn. Voorlopig heeft geen enkele andere A1 Quattro-aandrijving (ok, de motoren zijn niet echt waanzinnig krachtig om Quattro te verantwoorden, maar toch)

    • Ken Divjak says:

      Daar wordt ondertussen al voor gezorgd:

      Volkswagen Group is engineering its PQ25 platform for all-wheel drive, Audi sources have revealed.[AutoCar]

      Een gelijkaardige Polo R én 4×4 CrossPolo moeten die case ondersteunen.

      • Eric Kok says:

        Op Autoweek.nl beweren ze weer dat Audi heeft gezegd dat ie geen S1 gaat heten. Ach, het gaat er zeker toch om hoe hij rijdt! Vast beter dan een Polo GTI…

      • Sven says:

        Blijkt inderdaad dat ze gewoon de kosten op een groter gamma willen afschrijven. Krijgen we dan ook een skoda en seat-variant, zodat enkel de carrosserie, prijs en bijhorende afwerking verschilt. ‘Kies’ dan maar.

Leave a Reply