DRIVR

VRAAG: Overdrijft Porsche met 20 911-Varianten?

UPDATE: De enquête gaat min of meer gelijk op, met 40% ja’s en 60% nee’s!

Veel tumult deze week omtrent twee ‘nieuwe’ 911 varianten die de uitgebreide serie van Elfjes verder vervolledigen. Met de weinig inspiratieloze naam ‘Carrera GTS’ dicht Porsche de kloof tussen de Carrera S en de 50pk sterkere GT3, terwijl de gelimiteerde 911 Speedster meer weg heeft van een nostalgische gimmick, dan rasechte toevoeging. En daarom deze vraag:

20varianten911

Share Button

19 Responses

  1. Martijn says:

    De keuze is er reuze! Zolang de consumenten hun knip blijven trekken is er niks aan de hand toch? Levert Porsche weer extra ontwikkelingsgeld op voor nieuwe sappige modellen.

  2. Stijn says:

    Vind de twee stellingen nogal scherp. Langs de ene kant wil ik varianten die werkelijk iets substantieels aan het gamma toevoegen langs de andere kant is het bij Porsche vaak zo geweest. Begin jaren ’90 was het nog zelfs erger, van de 964 Carrera RS alleen al had je de (gewone) RS Lightweight, de comfortabelere Touring (M002), de radicale N-GT (M003), de 3.8 RS en dan nog de racewagen (Cup). En dan spreek ik nog niet over Amerikaanse RS America, die eigenlijk geen echte RS was. Zo zie je maar, dit is van alle tijden.

  3. Niels says:

    Komt de ‘reguliere’ GT2 eigenlijk nog terug? Of is die vervangen door de GT2 RS?

    • Duckie 'RS says:

      Ten vroegste z’n opvolger in de 991.

    • Pieter Ameye says:

      Ik vermoed dat de productie gewoon gestopt is. Op de site van Porsche (zowel BE als DE) staat de gewone GT2 er toch niet meer tussen. Al maakt een zoektocht op het net mij niet meteen veel wijzer.

      • Stijn says:

        Klopt, was op basis van de 997 voor de facelift (check o.a. de achterlichten). De productie ligt dus al eventjes stil. Logisch ook, de Turbo S heeft vandaag de dag al 530 pk (evenveel als de ‘oude’ GT2) en is met PDK wat sneller.

  4. Ben says:

    Berichtje van Autoblog gestolen ?

    • Pieter Ameye says:

      Nee, eerder toeval. Op Autoblog neemt men een standpunt in, dit is een open vraag over het zelfde onderwerp naar de lezers van Drivr toe. Dat de plaatjes gelijk zijn is min of meer evident.

  5. Ken Divjak says:

    Persoonlijk vind ik dat Porsche – net als alle constructeurs – de 911-lijn zwaar aan het uitmelken is. Ik vraag me dan ook af wie er überhaupt nog een standaard elfer ambieert met al dat chiquere geweld in de catalogus.

    Daarom is deze afbeelding ook zo funny:

    porsche911uitmelking

    Maar toch heb ik ‘nee’ gestemd, want alles is beter dan de -err- esthetisch gehandicapte Cayenne, Panamera en binnenkort ook Cajun…

    • Stijn says:

      Zeker wel, dat “chique geweld” staat niet steeds in de catalogus en nogal wat echte straat-Porsche’s (dus geen GT3, GT2, RS,…) zijn wagens van de zaak. Dus binnenkort komt de nieuwe 991 uit en bestellen tal van bedrijfsleiders een Carrera of Carrera S (want dit gaan de enige beschikbare modellen zijn) een twee jaar later is de Turbo er en moet er ook net een wagen worden ingeruild…
      In het begin verkopen de basismodellen goed, want ze zijn de enige van de nieuwe generatie die beschikbaar zijn. En enige tijd later spoort Porsche zelfs aan op inruilen door een krachtigere variant aan te bieden. Met die gigantisch aantal versies hopen ze klanten te overtuigen regelmatig van 911 te wisselen.

  6. chris says:

    Even nagekeken of sniffpetrol.com hier niets over te zeggen had… en met succes!

  7. Pieter Fret says:

    Akkoord, ze melken het concept uit. Maar als het werkt, waarom ook niet? Als MINI-rijder ben ik een grote voorstander van personalisering, een à la carte-benadering van automodellen. Dat hoeft niet per se telkens onder een aparte modelnaam zoals Porsche het doet – that’s marketing for you – maar ik hou wel van het idee dat er voor ieder wat wils is.

    Sommigen houden van de veiligheid van 4WD, anderen willen liever een wildere RWD; sommigen kiezen voor meer comfort, anderen voor een lager gewicht en strakkere ophanging. Sommigen willen met hun wagen ook het circuit op – met alle bijkomende eisen van dien. En zo houden sommigen ook van cabrio’s, van veel vermogen, van flashy kleurtjes, van een turbomotor (of net niet), …

    Keuze is altijd goed. Dus als het voor Porsche financieel kan (of zelfs extra inkomsten oplevert): why not?

  8. dieter says:

    Als Porsche toch zo “à la carte” hun clienten wil bedienen, waarom bieden ze dan geen een configurator aan waarbij je gewoon volledig en compleet vanaf naked-body de keuze hebt tot alles wat ze in hun magazijn-schappen hebben liggen om zo tot dié bepaalde wagen te komen waarop jij pakweg 150d € wil afdokken?

    Lijkt met véél makkelijker dan de wildgroei van uitvoeringen die ze nu aanbieden…

    • Stijn says:

      Omdat dit productiegewijs niet interessant is. Speciale varianten à la Sport Classic van 2009 worden allemaal op enkele weken tijd gemaakt. Anders zou de productielijn te vaak gewijzigd moeten worden. Deze is wel zéér flexibel (zelfs de GT3 en RS lopen tegenwoordig van de reguliere 911-band) maar aan alles zijn er grenzen.

  9. Benny Herdewyn says:

    Een standaard 911 Carrera 2 kost 88209€, de GT2RS kost 242847€: een verschil van 154638€, dat moet een record zijn binnen 1 gamma!
    + als het dan toch een 911 moet zijn, heb je keuze te over.
    – kan een sporticoon hierdoor mainstream worden?
    Persoonlijk heb ik een voorkeur voor het understatement van de basisversies, bv een Carrera 2S met een aantal sportieve opties.
    Weet er trouwens iemand waarom dezelfde opties duurder zijn op de zwaardere modellen (bv navigatie, schuifdak etc)?

    • Stijn says:

      Bekijk het verschil procentueel tussen een basis 3-reeks en de M3 GTS…

      Ik zou zelfs nog verder gaan, waarom geen Carrera (2)? Heeft tegenwoordig ook al 345 pk (de S van voor de facelift heeft slechts 10 pk meer) en kost toch flink minder (12.000 euro) dan een S. En indien je af en toe op circuit gaat kies je voor de GT3. Clarkson gaf het onlangs ook aan voor grosso modo de helft van een 458 Italia (125.114 euro) heb je een wagen die je minstens even hard zal verbazen.
      Voor mij blijft de keuze, ondanks tientalle modellen, nog steeds zéér eenvoudig. Nu hopen dat ik snel met deze last mag bezwaard worden 🙂

  10. Milly says:

    Hoe meer 911’s hoe beter. En ik zou met een basis 911 al heel blij zijn. En me niet minderwaardig voelen. Het is en blijft een 911. 😉

  11. Vincent Allaerts says:

    Als ik me een 911 kon veroorloven, zou ik ronduit gek worden. En dit zou niet per se zijn omdat er zoveel modellen zijn, maar omdat ik ze niet van elkaar kan onderscheiden.
    Op de Top Gear- website kon je vroeger een spelletje spelen waarbij je aan de hand van steeds meer verschijnende stukjes van foto’s zo snel mogelijk de auto moest raden. En ondanks dat ik regelmatig “Great, but you need to get out more” als eindresultaat behaalde, heb ik de grootste moeite om de huidige Porsche-lijn van GT’s, RS’en, GTS’en en GT3’s uit elkaar te houden.
    Elke keer als ik de moeite wil doen om dit te begrijpen, herinneren stuiptrekkingen me aan de gruwelijke uren die ik in de les chemie moest slijten aan het ontcijferen van de tabel van Mendeljev. Gooi daar dan nog eens de ellenlange optielijsten bij en ik ben klaar voor een straight jacket.
    Veel keuze is ok, maar duidelijkere uitvoeringsbenamingen en uitsluitend specials volgens Henry Fords principe van vastgelegde specificaties ( “Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black”) zouden mijn – louter hypothetische – leven als Porsche-klant een stuk vergemakkelijken.

  12. w0ut says:

    De laatste jaren brengen ze inderdaad wel heel veel varianten uit.

    Ik vraag me zelfs af of ze niet bewust wat tijd aan het kopen zijn om met een fatsoenlijke geupdate hybrid te komen.

Leave a Reply