DRIVR

Inside Info: De Vijf Pikantste Roddels van Parijs

Met het weekend voor de deur en de toog in het verschiet is het hoog tijd voor? Roddels natuurlijk. Beurzen staan niet alleen bekend voor hun arsenaal nieuw metaal, maar ook voor de achterklap die er onvermijdelijk bij hoort. Een onderwerp dat we al onrechtstreeks aangeraakt hebben met onze Twitter-feed, maar hier nog eens expliciteren met de vijf pikantste weetjes van de Mondial de l’Automobile 2010!

1. Toyota steunt Lotus’ expansiebeleid, behalve…

lotusesprit20xx

Volgens de Franse Seismografische Dienst heeft de aarde omstreeks 16u45 gebeefd in Parijs. Toevallig net toen Lotus aankondigde dat het Ferrari achterna gaat (!) met zes (!!) nieuwe modellen die allemaal een stuk duurder zullen zijn dan de huidige line-up. De motoren en hybrideonderdelen blijven daarbij van Toyota komen dat achteraf een pikante opmerking de wereld in stuurde via zijn Twitter-account: “Somebody mentioned something about a few Lotus concepts sporting Lexus engines and hybrid technology; not the V10 though, that’s bespoke for the LFA”. Een eerste streep door de rekening van Lotus die volgens sommigen sowieso onhaalbaar is?

2. Porsche’s nieuwe CEO is het eens met DRIVR

porsche918rsspyder

Op vrijdag 1 oktober neemt Matthias Muller de CEO-touwtjes bij Porsche over van Wendelin Wiedeking. De oude staat bekend als cijferman, de nieuwe als octaanliefhebber – en dat uit zich meteen in de wens om nog meer aan motorsport te gaan doen. Le Mans, Dakar en misschien zelfs F1 – Muller schuwt zijn enthousiasme niet in gesprek met Car Magazine en laat tussen de lijnen zelfs verstaan dat er – jaja – teveel varianten van de 911 in omloop zijn. Daartegen verbleekt het nieuws bijna dat de 918 RS Spyder vanaf 2011 te koop is en tegen 2013 bij de klanten staat.

3. Vergeet de Saab 9-1 (voorlopig)

saab91

Liep Victor Muller op het Salon van Genève nog te pronken met de eerste ontwerpschetsen van de Saab 9-1 (waar de CEO trouwens als ’92’ naar blijft verwijzen), dan heeft hij die boodschap in Parijs danig gedimd. Muller en bestuurder Ake Jonsson geven nu toe dat de Mini-concurrent momenteel niet (meer) in het businessplan zit. En als je weet dat zo’n plan de volgende vijf jaar omvat, is de 9-1 nog ver weg van huis. Of de motordeal met BMW daar voor iets tussenzit? München levert voortaan immers de 1.6 turbo uit zijn eigen Mini en voorziet weldra ook een 225pk sterke turbodiesel voor de volgende 9-3 (eind 2012) en 9-5.

4. (Nog) Geen Audi RS3, maar wel een Quattro Concept

audisportquattroconcept

Ik had wel kunnen zweren dat de Audi RS3 in Parijs zou staan, maar dat blijkt dus niet het geval. In de plaats daarvan staat er de Quattro Concept die grosso modo overeenkomt met onze voorspellingen van midden vorig jaar. Alleen is de gestripte RS5-carrosserie (zoals wij dachten) een volledig nieuw model geworden met een tot 410pk gekietelde versie van de TT-RS vijfcilinder. En toch geloven we niet dat de RS3 volledig van tafel is; daarvoor is er al teveel testwerk verricht en heeft het A3-gamma teveel nood aan een injectie vampierenbloed. Bouwen in plaats van te teasen, Audi!

5. Hyundai’s DinoCopter

hyundai

De grootste verrassing op het Salon van Parijs kwam evenwel uit onverwachte hoek. Tijdens een ongeplande persconferentie stelde Hyundai dat het zijn activiteiten uitbreidt naar de militaire sector en voortaan geheim wapentuig voor het Pentagon gaat ontwikkelen. Bovenstaande DinoCopter zou daar een eerste voorbeeld van zijn, ook al mocht de Hyundai-top er verder geen details over prijsgeven. Insiders beweren evenwel dat CEO Chung Mong-Koo er rechtstreeks van Seoul naar Parijs mee gevlogen is, en er nu nog altijd in zit…

Share Button

2 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Nog een mooie analyse van CAR:

  2. Ken Divjak says:

    Onderschat vooral ‘de lange’ in het midden niet, Georg Kacher.

    Die staat te boek als één van de invloedrijkste autojournalisten van Europa, en spreekt/schrijft bovendien in zijn tweede taal beter dan zijn aangeboren Duits.

    ‘k Las er recent trouwens een amusante anekdote van:

    Blijkbaar heeft hij Ferdinand Piëch (in 1980 nog geen VAG-topman maar bedenker van het Quattro-systeem) op de lancering van de Audi UrQuattro zo lang getreiterd tot die laatste er genoeg van had en Kacher stiekem naar buiten beval voor een race.

    Volgens de journalist zorgde vierwielaandrijving in een straatwagen enkel voor onnodig gewicht en complexiteit, wat Piëch motiveerde om Kacher in de praktijk te tonen wat Quattro betekent op een bergpas. Dus: Kacher in een tweewielaangedreven turbo, Piëch in de spliksplinternieuwe Quattro – op en af de pas.

    Kacher vertelt:

    Within a few hundred metres, his tail-lamps had blended into darkness. Before I’d even got to the turn-point, a Quattro suddenly appeared in my head-lamps, charging the other way. Point well and truly proven.

    En dat die schitterende slotzin:

    Car-launches aren’t quite so dramatic anymore…

Leave a Reply