DRIVR

Column: Lotus – De Ambitie Voorbij

Het moet niet veel gekker worden. Lotus, de piepkleine autobouwer uit Norfolk, kondigde deze week vanop de beursvloer in Parijs zes gloednieuwe modellen aan. De kleine constructeur die in de laatste 15 jaar van zijn bestaan (onder het Maleisische Proton) nog nooit winst wist te maken, gooit nu het roer radicaal om in wat enkel beschreven kan worden als een vlaag van ongebreidelde expansiewoede.

Kosten noch moeite werden gespaard bij het onthullen van de volgende generaties Elise, Elan, Esprit, Elite en Eterne, én de door ons al eerder getipte City Car Concept. Zelfs connaisseurs Naomi Campbell, Brian May en Mickey Rourke werden voor de gelegenheid overgevlogen om de nieuwkomers te ontmaskeren. Voor alle duidelijkheid zetten we ze even op een rij.

004lotuselise

Eerst en vooral de nieuwe Elise die in 2015 radicaal zal breken met de huidige baby-Lotus, toch wat betreft styling en concept. Middenmotor lay-out en achterwielaandrijving blijven, maar de kunststofcarrosserie wordt vervangen door een combinatie van composietmateriaal en aluminium. Het chassis wordt een gemodificeerde variant van het huidige Evora-platform, en de 2 liter viercilindermotoren krijgen ofwel turbo of supercharger. Het aantal pk’s gaat met 320 stuks gelijk gevoelig de hoogte in. Net zoals het prijskaartje dat nu pal in het territorium van de Porsche Boxster (S?) komt te liggen. De Elise zal als enige Lotus nog met manuele versnellingsbak besteld kunnen worden, de andere krijgen standaard een geïntegreerde epicyclische 7-trapsrobotbak met dubbele koppeling.

003lotuselan

In 2013 mag ook de huidige Evora inpakken want dan staat zijn opvolger Elan op de agenda. Waarom Lotus nu al met dit nieuws naar buiten komt, is ons alvast een raadsel – want de Evora kan de vertrouwensboost maar al te best gebruiken. Zeker nu de gesuperchargede ‘S’ zich de komende twee jaar nog moet bewijzen. Reden voor de naamsverandering is dat de Elan voor 2013 een rechtstreekse concurrent van de 911 moet worden, en dus een trapje hoger zal staan dan de Evora die mikt op de Cayman. De 2+2 V6 middenmotor constructie van de Evora blijft behouden, maar de vermogens gaan gevoelig de hoogte in met tussen de 400 en 450 pk. In combinatie met een aluminiumkoetswerk moet dat voor acceleraties tussen de 3,5 en 4 seconden naar de 100 zorgen. Een Kinetec Energy Recovery System (KERS) wordt optioneel op de Elan en zou voor boosts van 50 pk gaan zorgen.

002lotusesprit

Lang verwacht en blikvanger van de stand is de gloednieuwe Esprit die in 2013 het daglicht moet zien. Krachtbron wordt de van Lexus afkomstige 5 liter-V8, echter in Lotustrim voorzien van supercharger. In basisafstelling goed voor 550 pk en in de R-versie zelfs voor 620. Het KERS-systeem wordt standaard. Alles samen wordt de – uit aluminium en composiet samengestelde – Esprit niet bepaald een lichtgewicht. Reken op minimum 1500 kg. De Elite kwam in een voorgaande post aan bod en zal er onder de naam Eterne ook als vierdeurs coupé komen met hoofdzakelijk dezelfde techniek. Daarmee mikt Lotus rechtstreeks op de Porsche Panamera en Aston Martin Rapide. Wordt verwacht in 2015.

005lotuseterne

En dan is er nog de vreemde eend in de bijt: de City Car Concept, een hybride hatchback. De elektromotor die de achterwielen aandrijft – het blijft tenslotte een Lotus – wordt bijgestaan door een 1,2 liter-benzinemotor die als range extender fungeert. De cijfers zijn niet verkeerd: 220 pk, 240 Nm, 0-100 in 9 s en 170 km/h voluit. Dat de acceleraties niet nog vlotter verlopen, heeft wellicht te maken met het extra gewicht van het hybride aandrijfgeheel: de City Car Concept weegt maar liefst 1400 kg.

Lotus City Car Concept

Voor zover ik weet is deze verrassingsaanval nog nooit voorgedaan in het autowereldje. Zeker in het huidige klimaat, waarin autobouwers meer dan ooit vasthouden aan merkidentiteit en waar elke euro, dollar of yen twee keer omgedraaid wordt vooraleer te worden uitgegeven, is de stap van het Lotus-management bijzonder ‘ambitieus’ te noemen. Colin’s credo ‘Simplify and add Lightness’ lijkt hiermee trouwens volkomen verleden tijd, want wat opvalt is dat de Lotus van de volgende generatie aardig wat kilo’s op de weegschaal zet.

Ook gaat Lotus met deze nieuwe wending in tegen de algemene trends van het Parijse salon die kleiner, efficiënter en lichter prediken. Het is niet meteen duidelijk hoe Lotus het bijhorende financiële plaatje zal weten rond te krijgen, ook al belooft moederhuis Proton 770 miljoen pond aan investeringen. Hier en daar wordt zelfs gefluisterd dat de productie naar het Oostblok zal verhuizen als de Britse overheid niet met voldoende financiële bankgaranties voor de dag komt. Toch moet benadrukt worden dat de huidige top bij Lotus een pak ervaring telt met mensen die eerder al hun diensten bewezen bij onder andere Ferrari en Mercedes-AMG.

In ieder geval: er breken spannende tijden aan voor zowel werknemers als managers, die voor een immens grote taak staan. Of we het nieuwe Lotus nog kunnen vergelijken met de auto’s van wijlen Anthony Colin Bruce Chapman is nog maar de vraag. Misschien is de tijd wel rijp om zijn initialen van de geel/groene badge te halen…

[Bron: CAR]

Share Button

17 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Sterk van Lotus. Al kan ik niet anders dan teleurgesteld zijn hoe flagrant de spirit van het merk en zijn stichter hier met de voeten getreden worden. Een Elise van meer dan een ton met meer dan 300 pk? Kom nu. Dan hadden ze beter meteen ook die naam van de tafel geveegd.

    Knappe designtaal wel, maar helaas meer commercieel verantwoorde eenheidsworst ten koste van karakter…

  2. Benny Herdewyn says:

    Dit is werkelijk ongezien. Mazda presenteerde enkele jaren geleden een aantal conceptcars met een nieuwe designtaal vlak na mekaar. Lotus doet hetzelfde op 1 dag met bijna productiemodellen.
    Ik vrees dat ze heel wat fans voor de borst gaan stoten (mezelf inkluis) door het (veel) hogerop te gaan zoeken. Zonder het ‘low profile’ karakter heb je ook geen excuses meer voor schoonheidsfoutjes die de liefhebber er voordien graag bijnam.
    Ik zie vooral een gemiste kans om het merk nog meer te positioneren als dé specialist in lichtgewicht auto’s. Het huidige spervuur van zwaar geschut lijkt mij heel risicovol. En de designtaal vind ik dan weer weinig geïnspireerd…

  3. VishnuSixDix says:

    Ja. De Elise is zwaarder. Een kleine 200 kilogram terwijl hij nu 320pk levert waar het vroeger 150 of 200 was voor 900kg.
    De rest van hun gamma gaan niet opvallend veel zwaarder zijn dan hun oudere neven. Snel effe opgezocht hoeveel de Europa, Evora en de Esprit (“gewone als V8”) wogen. 995kg, 1380kg en 1300kg.

    Kijk je dan naar de nieuwelingen daar weegt de Elan 1400kg voor 480pk en de nieuwe Esprit 1450kg voor een fabelachtige 680pk. Ik denk dat vooral de sterkere wagens er pk/kg gewijs niet op achteruit gaan.

    Met al die veiligheidseisen van tegenwoordig KAN je gewoon geen wagen van minder dan 900 kg ontwikkelen. Tenzij het een oncomfortabel, monsterlijk armtierig bakje gaat zijn, niet meer dan een stoel, stuur en 2 stoelen in een frame.

    Er is misschien nog ruimte gelaten voor een model onder de Elise? Ik betwijfel het. Maar in ieder geval ga je er nu meer dan 2 uur in kunnen zitten zonder geradbraakt te worden. Voor mij prima want met zo’n kart-achtig bakje kom ik eigenlijk niet graag op de Belgische snelwegen. Voor de circuits komen er wel extra lichte circuitversies uit, je zult wel zien 😉

    • bAAx says:

      FYI Vishnu, de Elise zit comfortabelder dan mn exo IX op lange ritten. Die spartaanse stoeltjes zijn véél beter dan de recaros in de mitsu, en de rijhouding is bijna ideaal. Doorstroming en die dingen.

      Wat monsterlijk armtierig betreft: voor sommigen onder ons is een spartaanse uitwerking echt verfrissend in een wereld van opgeklopte overdaad. (en helpt het de rijdynamiek nog ook!)

      Verder: De huidige Elise is 875kg met vloeistoffen, een wagen van minder dan 900 kg kan dus wel degelijk. (en in de toekomst misschien opnieuw).

  4. Ken Divjak says:

    De 2+2 Elite Coupé-Cabrio (de eerste van dit sextet om op de markt te komen) gaat volgens CAR gemakkelijk 1.600kg wegen. En dan mogen er nog genoeg paarden inzitten om de pk-gewichtsverhouding verhouding sportief te houden, zo lichtvoetig als de huidige Loti gaat die nooit meer sturen.

    Gewicht betekent immers meer bekrachtiging in alle bedieningsorganen,
    en dat vermindert hoe dan ook de feedback naar de chauffeur.

    Wel vreemd dat de hatchback (http://drivr.be/2010/07/26/lotus-plant-4-nieuwe-modellen-incl-hot-hatch-in-2012/) met 220pk voor 1.400kg niet beter doet dan 9 en 170… (!?)

    PS: evenmin laaiend over de nieuwe designtaal by the way

    • Pieter Fret says:

      Die lage topsnelheid valt volledig terug te brengen op de 100% elektrische aandrijving (de benzinemotor is immers niets meer dan een generator). Maar die 9s, dat zou inderdaad beter moeten kunnen…

    • VishnuSixDix says:

      Als je de persmededeling goed gelezen had, zou je zien dat die 220pk een piekmoment is. Continu kan die wagen 74pk leveren. De top is wrsch gelimiteerd 🙂

    • bAAx says:

      Je mag het rustig scherper zeggen dan dat, Ken. Met 1.1k kg op de weegschaal gaan ze voor hun nieuwe yuppie doelpubliek (meerbepaald yuppie gangsta, als ik de “urbanproof” promovideo zo zie) voor het eerst stuurbekrachtiging moeten voorzien op de nieuwe “Elise”. Waarmee voor mij die “Elise” dus steendood is.

      Letterlijk ALLES wat ik zie aan de wagen of de manier waarop hij gepresenteerd is stinkt naar marketing, van het soort waar ik als DRIVR (en opeenvolgens Speedster, Exige en nu 1,6 Elise-eigenaar) zuur bloed van krijg. De huidige Elise (nog afgezien van de S1-S2 discussie) is gemaakt vanuit het rijden zelf en raakt, wat mij betreft, de essentie. Daaraan proberen toe te voegen is niet alleen katastrofaal misbegrip naar de rijder toe, maar neemt ook op gebied van marketing het USP van de Elise weg: its now just any “sportscar”. A sad thing indeed.

      De rest van de range is m.i. irrelevant, maar wat de ontwerpen betreft: die zijn afzonderlijk bekeken niet onverdienstelijk (staan zeker een trapje boven generisch-koreaans, ja zelfs -japans) maar zijn niet tijdloos subliem in de zin dat bvb de S1 Elise of de Macca F1 dat waren. Als ik veel commentaren lees is dat van “een beetje eenheidsworst”. Ik heb daar een naam voor: ontwerpersmoeheid. Gecultiveerde ontwerpersmoeheid verzekers, maar niettemin ontwerpersmoeheid. Je kan het ze niet kwalijk nemen: één goed ontwerp maken is uitputtend, laat staan op één jaar met 5 witte raven op de proppen komen. Het resultaat is er dus naar: “een beetje eenheidsworst”, en in my book is dat een mislukking.

      Des te meer ik erover nadenk, des te meer ik overtuigd ben de Lotus eraan is voor de moeite. Het zal misschien overleven als merk voor de betere boulevardsluiper, maar voor mij (en ik vermoed veel DRIVRs) heeft het al z’n relevantie verloren.

      • 1-11 says:

        Helemaal mee eens, op één punt na:
        “Het zal misschien overleven als merk …”

        Ik vrees eerder dat dit rechtstreeks naar af is.
        Just any sportscar zoals je zegt en dat is bijzonder jammer als je bedenkt dat downsizing onvermijdelijk is en Lotus op dat vlak een straat voorsprong heeft op de rest…

        Dit is wat mij betreft een gemiste kans en dat is zacht uitgedrukt.

  5. Duckie 'RS says:

    Twee addenda:

    Preview van het nieuwe Lotus-magazine:
    http://viewer.zmags.com/publication/ddb6ceeb#/ddb6ceeb/1

    En de persconferentie van in Parijs (vanaf 5:50)
    http://live.lotuscars.com/videoplayer/

  6. Ken Divjak says:

    Net ontdekt:

    het merendeel van de fondsen zou van Petronas komen,
    de gas-/oliemaatschappij die net als Proton in Maleisië gevestigd is.

  7. bAAx says:

    Proton geeft een eerste hint van wat ik vermoed dat hun echte plannen zijn: de productie uit Hethel weghalen. Misschien is de starstruck Paris-lineup er enkel maar om zand in de ogen te strooien voor deze snode plannen..

    http://lotusenthusiast.net/2010/10/lotus-may-build-cars-outside-the-uk.html

  8. Ik pink een traantje weg. Ben niet onder de indruk van de vormgeving en ook niet van het motorvermogen.

    De Elise (nog steeds mijn favoriete rijdersauto) heeft namelijk niet veel motorvermogen nodig voor zeer aansprekende prestaties, ziet er beeldschoon uit en tovert een lach op je gezicht.

    Ik ben bang dat de nieuwe Lotussen/Loti dat een beetje gaan missen, maar hoop dat ik het mis heb.

  9. Pieter Ameye says:

    Lotus CEO Bahar doet er nu nog een schepje bovenop. Iemand een DeLorean/TVR déjà vu?

    Bahar also revealed that customer reaction to the new Esprit being powered by a Toyota V8, as was originally planned, was behind the decision.
    “In the mind of sports-car enthusiasts, Toyota power might not be good enough,” he said.

Leave a Reply