DRIVR

Rijtest: Nissan Cube 1.5dci Zen

Als kind had ik soms nachtmerries. Niet over harige monsters onder het bed, maar over mijn pluchen pantoffels. Want vergis je niet, ook pantoffels kunnen wreed zijn; ik droomde dat ik op mijn sletsen aan de schoolpoort werd gedropt en de meute klasgenoten in die niet bepaald stoere outfit moest bejegenen. Hoongelach en spot zouden de harde gevolgen zijn, de speelplaats een regelrechte hel. Twintig jaar later word ik geacht met een witte kubus door de urban jungle te laveren: a DRIVR’s worst nightmare?

rijtestnissancube1

Wel, dat is maar hoe je het bekijkt. Ik kan me op enkele exoten na niks voor de geest halen dat zoveel (verwonderde) blikken genereert als de Nissan Cube. Kinderen zijn de grootste fans, vermoedelijk omdat zij zich zo ‘een auto’ voorstellen. Vrouwelijke blikken neigen doorgaans naar sympathie en ik hield mezelf dan ook voor met een puppy te wandelen – een situatie die veelal positieve openers garandeert. De mannen reageren in eerste instantie zoals de klasgenootjes in mijn pantoffelnachtmerrie…

rijtestnissancube21

De 2003 Cube 2 was exclusief voorbehouden aan linksgestuurde markten

Ik heb het normaal gezien niet voor ontwerpen die te opvallend zijn, maar de Cube is anders; hij relativeert zichzelf, en dat is een zeer waardevolle eigenschap. Het opzet was nochtans typisch rationeel Japans, namelijk de ingenomen ruimte optimaal benutten. De eerste versie van 1998 was een saaie piet, maar de tweede generatie (zie hierboven) koos in 2003 resoluut voor het blokkendoosontwerp en is voor mij de meest zuivere en authentieke. Het was voor ons echter wachten op nummer drie voordat de Japanners het stuur links wilden zetten.

rijtestnissancube31rijtestnissancube4

De geprononceerde bumpers van de nieuwe vind ik minder geslaagd en het toegeknepen radiatorrooster geeft hem een beetje de tronie van een bulldog. Nochtans was dit precies het beest dat ontwerper Hirotada Kuwuhara inspireerde voor de snoet, terwijl hij de kont vormde naar die van La Lopez! Hoe dan ook, de Cube blijft herkenbaar en dat is een understatement. Hoe langer ik ernaar kijk, hoe interessanter ik hem vind. De kubuslook heeft wel gevolgen voor het verbruik op hoge snelheid en het kabaal dat dan de kop op steekt; door de rechtopstaande en bijna vlakke voorruit ontstaan namelijk snel wervelingen rond de A-stijlen, al blijft de kritiek relatief want de snelweg was nooit de beoogde biotoop van de Cube.

rijtestnissancube5rijtestnissancube6Dat geruis is jammer in de anders rustgevende cocon waarin het makkelijk instappen is door de hooggeplaatste fauteuils met zachte vulling, brede rug en een ideaal gepositioneerde armsteun. Een bank uit één stuk lijkt me nog huiselijker, maar die blijft voorbehouden voor de Amerikaanse markt. Vanuit de ruime ‘woonkamer’ kan je vogels spotten door een vaste velux, terwijl teveel zon of dito inkijk geweerd kan worden met een vel rijstpapier… Zei ik al dat de Cube een olijk figuur is?

rijtestnissancube7

Indirecte verlichting en glooiende vormen zorgen mee voor een aparte sfeer, maar zoek niet naar de zachte kunststoffen van Das Auto. Het zou best leuk zijn om te zien hoe Infiniti een Cube zou aankleden. Rammels heb ik echter weinig gehoord en mocht het toch zover komen, dan heb je aan de stevige stereo een goede hulp; dikke bassen heb je voor 800€, inclusief navigatiesysteem met touchscreen en een camera op de achterklep. Wie trouwens denkt dat ik tijdens de test per ongeluk onze badmat op het dashboard heb achtergelaten, kan ik geruststellen; ze lag er al en ik heb geen flauw benul waar ze voor dient. Ze blijft wel behoorlijk goed liggen, maar veel kan je er niet op kwijt. En ze kost 36€, evenveel als een echt (maar groter) exemplaar. Dat biedt perspectieven, niet?

rijtestnissancube8

De (verschuifbare) zetel op rij twee staat iets hoger voor een beter zicht naar voor en je kan de rugleuning in lummelstand zetten. Denk er wel aan dat een paar onderuitgezakte makkers de ruimte voor pintjes in de koffer ietwat kan compromitteren. Je zal trouwens last hebben om een bak gerstenat over de hoge drempel te tillen en door de zijwaarts scharnierende klep is het opletten in de rij. Kamperen met de maten kan dan weer wel, want Nissan voorziet optioneel een koffertent die je vastmaakt over de achterkant (360€), ik verzin het niet!

rijtestnissancube9

En hoe rijdt zo’n doos nu? Start je met DRIVR-tenen die nog nakrullen van een potje pedalen in een 370Z, dan kan ik je verzekeren dat je ontgoocheld gaat zijn. De fout ligt in dat geval echter niet bij de sympathieke Cube, maar bij jezelf. Even de knop omdraaien en chillen is een veel betere aanpak en met deze rijstijl heb je een prima bondgenoot aan de 1.5dci met 110pk en vooral 240Nm. De zesbak houdt het toerental laag, waardoor je vanzelf met een zuchtje gas op de koppelcurve gaat surfen. In chillmodus blijft de dieselbrom ook netjes op de achtergrond en tikt het verbruik af op een erg redelijke 5,4 l (gemiddelde dorst over 1232 real-life testkilometers). Het stuur is geen toonbeeld van gevoel, maar dat is bij de meeste ‘conventionele’ concurrenten niet anders. De Cube is in de eerste plaats comfortabel, hoewel hij best de bocht om kan zonder direct de handdoek in de ring te gooien, al zal je dan snel merken dat de fauteuils geen zijdelingse steun bieden. Maar wie hem zo behandelt, heeft het concept dus duidelijk niet begrepen.

rijtestnissancube10

Nissan verdient een pluim om deze stoere kleuter eindelijk op de Europese speelmat los te laten. Kijk je achter de guitige blik, dan ontdek je een consequent ontworpen wagen die zijn inzittenden in de watten legt, veel ruimte en comfort biedt op een beperkte oppervlakte en goed uitgerust is. Of het evenwel een DRIVR is? Neen, niet in de strikte betekenis van het woord – maar hij is zo eerlijk om dat nooit te pretenderen. En zeg nu zelf, het leven is soms toch ook leuk in pluchen pantoffels?

[Foto’s: Gerrit Vanderlinden]

NISSAN Cube 1.5dci Zen

Plus Min
+ Bijzondere verschijning – Meer CHILLR dan DRIVR

Weggecijferd

Motor 1.5 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving voorwielen
Vermogen 110 pk
Maximaal Koppel 240 Nm
Gewicht 1325 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,9 s
Topsnelheid 175 km/h
Gem. testverbruik 5,4 l/100 km
Prijs 20.200 euro
Fiscale PK 8

Verdict

7 op 10

Share Button

9 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Leuk geschreven en geinig wagentje. Als het dan toch geen Drivr wordt, dan maar Chillr met luxe uitrusting. Uit dat oogpunt zouden mooiere plasticen dan wel weer passen. Ik denk dat het wel een redelijk zeldzame verscheining zou blijven.

  2. dieter says:

    Knap wagentje!
    Je ziet dat de Cube is aangepast aan onze markt: de achterdeur gaat naar de “juiste” kant open.
    Iets wat vb Toyota al jaar en dag net niét doet (Foei,Toyota!!!).

    Exclusiviteit gegarandeerd, want alhoewel het karretje reeds enige tijd in de catalogus staat, heb ik het gevoel dat het ‘n beetje het monster van Loch Ness van onze wegen is.
    ;o)

  3. Pieter Ameye says:

    Interessant gegeven zo’n Cube. Hem zien is op zijn minst gezegd bijzonder en ermee rijden eigenlijk ook, al was het maar om ‘de aparte (rij-)ervaring’ (zeker met CVT zoals bij mij het geval was).

    Eén groot minpunt is dat al die binnenruimte onvoldoende benut kan worden. De koffer is aan de kleine kant en de afstand tussen de voorste stoelen en de voorruit is dan weer gigantisch. Boven de inzittenden is er een pak ruimte, maar ook daar valt weinig of niets mee aan te vangen.

    • Ken Divjak says:

      Ela ela – ruimte boven de chauffeur kan voor sommigen erg nuttig zijn!;)

    • Benny Herdewyn says:

      Het effect van ruimte voor je neus ligt vooral aan het feit dat voorruit bijna loodrecht staat, daar waar ze tegenwoordig bij andere auto’s steeds vlakker komt te liggen. Gevolg is dat je wat verder van de lichten moet stoppen om naar boven te kunnen kijken, niks onoverkomelijks dus. Toen ik na de test terug in mijn auto stapte voelde die schuine A stijl plots claustrofobisch dichtbij aan…kwestie van gewenning zeker?
      De koffer is misschien niet heel ruim (als de achterbank in lounge stand staat), maar het zijn eerder de tildrempel en de afgeronde vorm die het lastiger laden maken. Je mag echter niet vergeten dat de auto maar 4m lang is en dan lijkt mij de ruimte toch goed benut.
      Vanuit DRIVR standpunt is overschot boven je hoofd misschien overbodig, maar het vergemakkelijkt wel het instappen en biedt een luchtig ruimtegevoel: perfect in de lijn van een chill auto dus.

  4. BNNY says:

    Lang leve de Cube!

    Wat een rustgevende en ideale chillauto, die opzichtigheid moet je er maar bijnemen..

  5. Geinig karretje, maar stiekem vind ik ‘t toch wel jammer dat die asymmetrische achterkant is verdwenen…

  6. Pieter Ameye says:

    Clarkson over de (Japanse) Cube:

Leave a Reply