DRIVR

Visteon C-Beyond: Een Blik in de Toekomst

Concept Cars zijn de glazen bol van de autoindustrie. Afstudeerprojecten zijn dat nog meer, maar hier wordt het glas van de bol soms troebel door de tomeloze fantasie. Neen, als je een glasheldere kijk op de toekomst wil, dan moet je bij de toeleveranciers zijn. Zij zijn verplicht om met concrete oplossingen te komen, concepten die de autobouwers warm maken en finaal dus brood op de planken brengen. Met Visteon is het niet anders.

Toeleveranciers werken achter de schermen en delen bijgevolg niet in de eer die de constructeurs met veel bombarie opstrijken. Nochtans zou er geen sprake zijn van LED dagrijlichten of head up-display’s zonder deze souffleurs van het autotoneel. Visteon is een grote naam als het gaat om interieurs, klimatisatie en elektronica en heeft zijn haar ideeën voor de nabije toekomst gebundeld in de C-Beyond. Op het eerste zicht lijkt deze concept niet veel meer dan een gelifte Citroën C4 Picasso, maar vergis je niet: in deze Franse eenvolumer zitten meer voorstellen verpakt dan bergvakjes in het origineel.

visteon-1
visteon-2

Het interessantste idee vind ik de plaats van de het klimaatsysteem. In een normale auto vreet dit ruimte in het dashboard, waardoor dit laatste meer en meer eilandproporties aanneemt. Een dashboard is bijgevolg lang niet meer wat de term aangeeft, namelijk een schutbord dat de voerder beschermt tegen opspattende steentjes. Visteon plaatst de airco onder de vloer en stuurt de lucht via de B-stijlen naar het dak. Hier wordt de lucht verder verdeeld over vier comfortzones boven de hoofden van de inzittenden, een beetje zoals in een touringcar. De verluchtingsmonden in het dashboard vallen weg en dus ook het plaatsrovende buizenstelsel dat erachter zit. Voeg daarbij de ranke, verticaal geplaatste bedieningsorganen je krijgt een megabergvak in de middenconsole waar vroeger een massa knoppen zat. Je kan er met gemak een grote tas kwijt of optionele voor een koelkast kiezen.

visteon-3
visteon-4

Ook wat betreft displays en connectiviteit gaat Visteon een stuk verder, zonder te vervallen in gratuite droomconcepten die niet industrieel realiseerbaar zijn. Moduleerbare instrumentenclusters, persoonlijke bedrukkingen op de bekleding, lichtgevende deurpanelen… afspraak binnen een jaar of vijf? Werp alvast een blik op het demofilmpje en de kans is groot dat je de (deel)oplossingen binnenkort zal tegenkomen in jouw volgende wagen.

Share Button

2 Responses

  1. Milly says:

    Ik krijg altijd een stijve nek in touringcars omdat die lucht van boven komt.
    Lijkt me in theorie zeer clever maar in praktijk ben ik eens benieuwd of dat het klimaatcomfort van de wagen zal verhogen.
    Een C4 rammelt sowieso maar als je dan nog eens koffers e.d. gaat stockeren in je dashbord zal het nog meer rammelen vrees ik.

  2. Frexy says:

    Geweldig!

    En zeer mooi gepresenteerd. Dat is eigenlijk nog hetgene dat mij het meeste boeide. Wat niet wilt zeggen dat de innovaties zeer belovend lijken. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom remlichten niet ‘force feedback’ zijn: hoe harder je op de rem duwt, hoe sterker ze gaan oplichten.
    En dan het richtingaanwijzerssysteem, kleine aanpassing, maar geniaal. Van die technologiën zie ik in alle geval liever dan de standaard tweaks aan aerodynamica, motoren of materialen.

    Maar die presentatie: wow. Als ik 10% daarvan kan evenaren in mijn volgende presentatie voel ik me zeer goed 🙂

Leave a Reply