DRIVR

Hoeveel deprecieert een nieuwe Wagen over 5 Jaar ?

Over depreciatie bij nieuwe wagens hoor je wildste verhalen. Laatst nog had ik een salesjunkie aan de lijn die beweerde dat een auto met nul kilometer 40% van zijn waarde verliest bij het buitenrijden van de concessie, om me daarna prompt een directiewagen aan te bieden. Maar is dat wel zo? Deprecieert een frisse set wielen echt zoveel als Jan met de Pet pleegt te geloven? En wat met de daaropvolgende jaren?

Inside Line – het webblog voor octaanliefhebbers van de digitale uitgeverij Edmunds – heeft het hele proces becijfert. En wat blijkt? Dat buitenrijden devalueert een nieuwkoop helemaal niet zoveel als door menigeen gedacht. Sterker nog: de komende vijf jaar vallen met gemiddeld 15 tot 25% depreciatie veel forser uit dan de 11% waardeverlies bij het verlaten van de garage:

Directiewagens (dat zijn de restanten van de persdemo’s die op deze pagina figureren) lijken dus een handig middel om die eerste 11% te omzeilen, maar ze gelden alleen als zinnige investering wanneer ze meteen erna weer van de hand gedaan worden. Vijf jaar later blijft er immers ook maar gemiddeld 37% van over… En dat brengt ons naadloos tot een dubbele conclusie: auto’s kosten altijd geld – hoe je ze ook draait of parkeert – terwijl één wagen voor het leven de beste investering blijft. Maar at betoog hebben we hier al eerder gevoerd…

Share Button

3 Responses

  1. Ik heb altijd gerekend: afschrijven op 8 jaar, waarbij je de waarde vermindering inrekent bij het begin van elk jaar (dus op het moment dat je de garage buiten rijdt). Dat komt ongeveer overeen met het grafiekje hierboven.

    Daarom vind ik directiewagens vaak wat overpriced (vooral als je minder garantie krijgt dan bij een nieuwe), omdat die prijzen nogal eens een berekend worden tav de catalogusprijs en niet de echte nieuwprijs in de showroom.

  2. dieter says:

    De gemiddelde wagen is na nog een goeie 5j (en +/- 140.000km) pakweg tussen de 35 en 50% waard van zijn nieuwwaarde (alle kortingen afgetrokken).
    Desondanks blijven vooral jonge wagens met (aantoonbaar) weinig km’s wel erg gegeerd.
    Eveneens wagens die nieuwzijnde een erg lange levertijd hebben, schrijven zeer weinig af.
    Mooi voorbeeld: destijds de 206CC van pakweg 2j oud kon men makkelijk voor bijna dezelfde prijs 2de hands doorverkopen dan een splinternieuwe. Vraag & Aanbod…

    Wagens in verkeerde uitvoeringen schrijven natuurlijk een heel pak meer af.
    Een nieuwe BMW 5-er met handbak en stoffen zetels zoekt bijna niemand op de 2ehandsmarkt. De prijzen zijn dan ook navenant…

  3. W0ut says:

    Ken een concreet voorbeeld, vorig jaar bij kennis gebeurd.

    Vorig jaar kocht opa een Mercedes C klasse met wat leuke opties, leer, GPS, etc. Totaal ongeveer een 36.000 Euri. Geheel onverwacht komt de man te overlijden. Auto 3 weken oud en nog geen 400km op de teller.

    De auto heeft een maand bij, de begripvolle, Mercedes verdeler gestaan voor 28.000. Emails werden gestuurd naar vrienden en kenissen. Geen kopers gevonden. Blijkbaar vertrouwen mensen zo’n verhalen niet.

    Uiteindelijk heeft 1 van de kinderen ’em overgenomen.

Leave a Reply