DRIVR

Kort Getest: BMW 335i Performance

EDIT: Soundscape-video toegevoegd in de commentaren!

SPECIFICATIE:

De vermogenskloof tussen de BMW 335i en de M3? Die dicht je voortaan met de huiseigen Performance-lijn om een standaard 335 in alle gemoedsrust op 326pk en 450Nm te brengen – eventueel aangevuld met een schelklinkende uitlaatdemper, harde sportophanging, nòg hardere racekuipen en een afgeplat high tech F1-stuurwiel. Net geen surrogaat voor E90 M3-adepten, wel een mooi meegenomen dosis revitalose voor Reihensex-fans met een gezonde rug en een blakende bankrekening.

2009-bmw-performance-kit-7

RIJGEDRAG:

De chrono’s van deze manuele 335P nestelen zich netjes tussen die van de 335i en M3 V8 met handbak: 5,1 versus 5,6 en 4,9. Bovendien zorgen drie goed opgestelde alupedalen en een short shift-stang voor snel en genietbaar schakelwerk; een extra dimensie die je bij de (nog snellere) DKG-bak niet terugvindt. Het stuurwiel ziet er op zijn minst racy uit, bevat een grippy alcantara velg en pronkt met rev matching LED-lampjes. Laatstgenoemde zijn wel niet meer dan een gadget, aangezien ze slechts bij de laatste duizend toeren onopvallend oplichten. Koersveranderingen laten zich met voldoende precisie insturen, waarbij de ultrastijve ophangingskit zich van zijn beste kant laat zien. Ook de driftscore is onverwacht goed: geen rokend binnenste achterwiel maar een perfect zettend kontje op het gas, zelfs in de droge testomstandigheden van deze korte rit. Tenslotte zorgt de herziene uitlaatlijn voor een agressieve, luide grol die je standaard Dreier tot sissy degradeert en zowaar Touring Car-melodieën herbergt. Ziemlich Geil.

2009-bmw-performance-kit-41

VERLEIDINGSKRACHT:

Na een uurtje bollen zonder meer een dubbel gevoel: deze testwagen kost immers 77.500 Euro oftewel 6.000 meer dan een standaard vierdeurs-M3 die op het einde van de rit je ogen zal uitsteken. Accessoires blijven in de regel peperduur, waardoor je de Performance-lijn dan beter per onderdeel bekijkt dan als totaalpakket. Zo zijn de achterspoiler (600€), aeropakket (3100€), diffusor (600€) en stripings (200€) al een serieuze -err- streep door de rekening terwijl ze resoluut voor smaakgevoelige uitspraken zorgen. Binnenin hetzelfde verhaal: carbon inlegstukjes (1800€), fancy stuurwiel (1300€) of de knappe kuipen (4000€) zijn dure dingen die wij eerder links zouden laten liggen. De motorupdate (vanaf 2200€), het uitlaatdempersysteem (1800€) en in mindere mate het performance sportchassis (2100€) verhogen de rij-ervaring dan weer wel met een halve R ten opzichte van een standaard 335i, en geven er wel degelijk een extra dimensie aan. Ook al zullen kenners gauw een belletje richting LSD-bouwer Quaife plegen, want BMW voorziet geen mechanische sper in de ellenlange optielijst…

bmw_performance_parts_geneva_1_series_image_3

BMW 335i Performance

Plus Min
+ Zeer fijne DRIVR – (kuch) M3

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn bi-turbo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 326 pk
Koppel 450 Nm
Gewicht 1620 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,2 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 14 l/100km
Prijs testwagen 77.500€
Fiscale PK 15
Verdict 9 op 10
Share Button

10 Responses

  1. Stijn says:

    Denk dat het geluid van deze wagen zeker richting WTCC mag lonken, daar rijden ze de laatste jaren zelfs slechts met viercilinders.
    Van de prijs ben ik wel even niet goed. Belachelijke opties als het stuurwiel met verklikkerlichtjes (à la Enzo) zou ik meteen links laten liggen. Zou iedereen gewoon aanraden om een jonge occasie 335i aan te schaffen (kan al vanaf 25.000 euro). En deze naar eigen smaak te kruiden, ophanging, sper,… Zelf zou ik zo weinig mogelijk aanpassen. Vond vroeger de E46 superstrak rijden maar op een slecht wegdek (niet geheel zeldzaam in onze omstreken) begon de wagen snel te stuiteren waardoor de snelheid wel noodgedwongen omlaag moest. Heeft deze superstrakke 335P hier ook last van?

    Goed geschreven artikel, luchtig maar toch informatief en kritisch.

    • Stijn, dat van dat stuiteren is voor mij moeilijk te beoordelen. Ik heb er niet zo lang mee gereden, de tarmac rook nog nieuw en was zo glad als een biljartlaken… Op de gewone banen was er niet veel mogelijkheid om de snelheid op te drijven 🙂

  2. Ken Divjak says:

    Wat dat geluid betreft:

  3. Pieter Ameye says:

    “Oftewel 6.000 meer dan een standaard vierdeurs-M3 die op het einde van de rit je ogen zal uitsteken.”

    Vat het mooi samen denk ik. De M3 is begerenswaardiger, een stuk mooier dan deze kermistent op wielen, sneller, vocaal minstens even sterk, kan ook manueel geschakeld worden én zal een grotere restwaarde hebben.

    Tjah…

  4. Fastflupke says:

    tja, te dure opsmuk die technisch onderhuids nog mijlenver van de M staat … Geen competitie voor de producten uit Garching!

  5. Niels says:

    Biedt Alpina hier geen uitweg?

  6. dieter says:

    Om ‘n beetje “café-babbel” te houden over de 335i:

    Afgelopen week zag ik lekker cruisend op een 70-km/binnenweggetje ‘n (bijna obligaat…) witte 3-er mét Z-plaat in m’n binnenspiegel opdoemen.
    Begint Z-plaat ‘n beetje nerveus “kontje te plakken”.
    Op ‘n wat rustig moment lekker stevig een krappe bocht genomen en vol op’t gas om even te kijken wat die witte schicht wel in z’n sas had…Buiten een erg kwispelende kont en een kleiner wordende Z-plaat maakte de dubbele nier weinig indruk.
    Als ik wat later het mes terug van tussen m’n tanden haal, haalt hij me (natuurlijk uiterst gefrustreerd)in. Blijkt er prominent 335i op z’n kont te plakken…
    Ik zeg je: m’n Clio RS bekoort me nog elke dag ‘n beetje meer, ook al heeft ie me recent reeds 2x in de steek gelaten (2x dezelfde aandrijfas)…!

  7. Andy says:

    Nja dan denk ik toch eerder dat het aan de chauffeur ligt dan aan de wagen..
    Heb zelf ook een 335i en tenzij je je clio rs stevig getuned hebt denk ik niet dat ie veel kan beginnen.

    Maar zolang je maar geniet van je wagen (dat is nog altijd het belangrijkste).

Leave a Reply