DRIVR

F1 Review: Suzuka, Japan (Race 16 – 2010)

Suzuka, 2010. Na een uitgeregende en terecht uitgestelde kwalificatiedag mochten de F1-coureurs op zondagochtend eerst de startopstelling uitvechten om nadien de jackpot onderling te verdelen. Vijf titelkandidaten lieten zich in de top zes van de timing sheets noteren. Vreemde eend in de bijt was de indrukwekkende Kubica, die zijn Renault knap naar een derde startplek wist te wringen. Pechvogel van dienst was (alweer) Hamilton, die eerst op vrijdag veel tijd verloor door zijn bolide in vangrail te katapulteren en nadien te horen kreeg dat hij vijf plaatsjes achteruit moest omwille van een versnellingsbakwissel. Good job voor Vettel en Webber, die met hun eerste startrij toonden dat Newey’s design op een snelle high downforce-omloop als deze oppermachtig is. Een 1-2 in de zak voor Red Bull?

GYI0061994828.jpg

Bij de start verloopt niet alles vlekkeloos: de onderonsjes Petrov – Hulkenberg en Massa – Liuzzi zorgen immers al in de eerste meters voor een interventie van de safety car. Nog erger verging het Di Grassi, die zijn Virgin zowaar al voor de start in de bandenstapel van de snelle 130R parkeerde. Vijf man uit de race na amper tien seconden! Good old times… Gelukkig voor het kampioenschap vallen er vooraan geen slachtoffers, behalve dan in de hoedanigheid van Kubica, die tijdens de safety car-rondjes een achterwiel verliest en de top vijf in het kampioenschap zo ook tot top vijf in de race bombardeert. Button rijdt als vierde en als enige van de favorieten met de hardere bandensoort, waardoor de Red Bull-kaarten nog niet helemaal geschud lijken. De snellere Hamilton zit na zijn goede start immers geblokkeerd achter zijn teamie en de achterstand van het McLaren-duo stabiliseert zich na een tiental rondjes op een goede tien seconden.

Japan F1 GP Auto Racing

Button neemt de leiding over wanneer de pitstops er halfweg koers aankomen, al blijken de zachte rubbers op dat moment beter te presteren dan verwacht. Webber probeert na de bandenwissel het gat met Vettel mooi dicht te rijden, maar tot een potje wheel-to-wheel racing komen we niet. Alonso blijft steeds op een kleine afstand derde maar kan nergens een vuist maken om de Red Bulls bij te benen, laat staan in te halen. Wanneer Jenson na een 35 tal ronden eindelijk door zijn crew binnegehaald wordt, is het kalf voor McLaren helemaal verdronken. Niet alleen kent hij bij het buitenkomen twintig seconden achterstand op het drietal vooraan – een gat dat hij zelfs met vers zacht rubber nooit dichtrijdt – ook kent Hamilton opnieuw pech: hij verliest zijn derde versnelling en moet de laatste tien ronden met een gehandicapte McLaren verder. Meer dan een vijfde plek zit er niet in, al mag hij zich gegeven de meest recente gebeurtenissen optrekken aan een topvijf puntenfinish. Niettemin een magere troost, al kan hij in Korea (als die race doorgaat tenminste) wel een nieuwe versnellingsbak krijgen zonder sanctie.

Japan F1 GP Auto Racing

Vooraan gebeurt er niets anders dan (snelle) rondjes afhaspelen, waardoor de derde Red Bull één-twee van het seizoen een feit is. Vettel gooit zich dankzij deze overwinning opnieuw in de titelstrijd en staat samen met de als derde gefinishte Alonso op de tweede plaats in het kampioenschap. Webber was over het ganse weekend beschouwd slechts een zucht trager en doet een goede zaak. Hij vergroot immers het gat met zijn naaste achtervolger en deelt McLaren een ferme tik uit. Zowel Button als Hamilton zullen nu in Korea uit een ander vaatje moeten tappen en een alles-of-niets strategie moeten uitdokteren. Met nog drie races te gaan, hebben we dus nog steeds vijf kanshebbers…

Hkg4130415.jpg

Gelukkig was de race niet zo saai als de top drie doet vermoeden. Naast de vele schuivers in de openingsronden, zorgde zowaar ene Schumacher nog eens voor een degelijk resultaat (p6), ging zijn teammaat Rosberg er vijf ronden voor het einde op spectaculaire manier af na een technisch mankement aan de ophanging en tekende de lokale held Kobayashi voor de nodige portie inhaalbewegingen. En hoewel hij zich eenmaal wat te opportunistisch voorbij Alguersuari worstelde, bleef hij verbazen met zijn ultralate remmanoeuvres in de hairpin. Vuurwerk, dat ondanks een mindere pitstopstrategie toch nog bekroond werd met een zevende stek en een handvol punten. Een pluim!

Japan F1 GP Auto Racing

TOP
+ Red Bull: ongenaakbaar en supersnelle wagen op een circuit als dit…
+ Vettel: gooit zich opnieuw in de titelstrijd en kende een perfecte race
+ Webber: kende een bijna perfecte race en heeft nu de beste kaarten
+ Kobayashi: eentje uit het goede hout gesneden!
+ Kubica: bewijst eens te meer dat hij klaar is voor een echt topteam

FLOP
Massa: had wederom een zeer slecht weekend en veroorzaakte een crash in turn 1
McLaren: toch niet snel genoeg…
Di Grassi: crasht nog voor de race begint
Renault: opnieuw faalt de pitcrew…

RESULTAAT RACE 16:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 53 1:30:27.323 1 25
2 6 Mark Webber RBR-Renault 53 +0.9 secs 2 18
3 8 Fernando Alonso Ferrari 53 +2.7 secs 4 15
4 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 53 +13.5 secs 5 12
5 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 53 +39.5 secs 8 10
6 3 Michael Schumacher Mercedes GP 53 +59.9 secs 10 8
7 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 53 +64.0 secs 14 6
8 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 53 +69.6 secs 11 4
9 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 53 +70.8 secs 7 2
10 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 53 +72.8 secs 18 1
11 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 52 +1 Lap 16
12 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 52 +1 Lap 20
13 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 51 +2 Laps 19
14 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 51 +2 Laps 22
15 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 51 +2 Laps 23
16 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 50 +3 Laps 24
17 4 Nico Rosberg Mercedes GP 47 +6 Laps 6
Ret 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 44 Oil leak 15
Ret 11 Robert Kubica Renault 2 Mechanical 3
Ret 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 0 Accident 9
Ret 7 Felipe Massa Ferrari 0 Accident 12
Ret 12 Vitaly Petrov Renault 0 Accident 13
Ret 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 0 Accident 17
DNS 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 0 Accident 21

WK-STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Mark Webber Australian RBR-Renault 220
2 Fernando Alonso Spanish Ferrari 206
3 Sebastian Vettel German RBR-Renault 206
4 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 192
5 Jenson Button British McLaren-Mercedes 189
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 128
7 Nico Rosberg German Mercedes GP 122
8 Robert Kubica Polish Renault 114
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 54
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 47
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 41
12 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 27
13 Vitaly Petrov Russian Renault 19
14 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 17
15 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 13
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 8
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 6
18 Nick Heidfeld German BMW Sauber-Ferrari 4
19 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
20 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
21 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
22 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
23 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
25 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
26 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0

[Foto’s: Sutton – Getty Images]

Share Button

3 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    McLaren was zeker wel snel. Enkel niet snel genoeg. Hamilton had gridstraf, werkt zich voorbij Button, staat op het punt om Alonso bij te benen tot zijn nieuwe versnellingsbak het ook begeeft.

    Button had een aparte bandenstrategie die niet echt geweldig werkte. Dus McLaren was zeker zo snel als Ferrari, enkel hadden ze last van weinig betrouwbare wagen. (deels omdat hamilton de zijne bijeengeplooid heeft op vrijdag)

  2. AnthonyG says:

    Ik vind dat Webber te risicoloos rijdt. Of dat instructies zijn van het team of niet laat ik in het midden, maar bv bij de herstart had Webber een heel goede kans om Vettel te grazen te nemen, maar hij liet een gat vallen en moest zelfs Alonso af dekken.

    Ik zou in zijn plaats niet content zijn, Vettel laten inlopen terwijl je’m moet doodnijpen…

    • Mee says:

      Veel gebeurt het niet dat iemand de leider kan voorbijgaan tijdens een restart tenzij die een fout maakte. De leider gaat als eerste voluit en heeft daardoor altijd al een paar tiendes gewonnen (reactietijd van de anderen).

      Webber kon niets meer doen vandaag tenzij de pole hebben gepakt of een goeie start hebben gemaakt. En hij heeft veel geluk gehad met Kubica als je het mij vraagt, ik denk niet dat hij er voorbij zou zijn geraakt (toch niet voor de pitstops) en zo zouden Alonso en Button ook een grotere bedreiging zijn geweest.

Leave a Reply