DRIVR

Vraag: Original Equipment of Aftermarket Tuning ?

Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Die (halve) waarheid ken je misschien van de handigste doe-het-zelver van het land: Roger. Zou dat ook gelden bij het opleuken van je geliefde vierwieler? Met andere woorden: kan je zelf een DRIVR (laten) samenstellen in plaats van de topversie uit de catalogus aan te vinken? En kan je de optielijst van de constructeur doorpluizen om de sportiefste telg nog wat scherper te maken, of zoek je specifiek tuningsmateriaal beter bij specialisten?

originalequipmentofaftermarkettuning1

Een van de meest gekozen opties zijn lichtmetalen velgen; tegenwoordig (hogerop in het gamma) zelfs standaard, maar vaak kan het nog een maatje groter of uitbundiger. De term lichtmetaal is nochtans dikwijls misplaatst, want niet zelden weegt zo’n karrenwiel meer dan het standaardexemplaar. Nieuwsgierig naar wat dit in de praktijk zou betekenen, nam ik onlangs mijn reservewiel uit de koffer (een stalen velg van 15” met 195/65 schoeisel) en plaatste ze op de weegschaal. Resultaat? 17,5kg. Daarna was het de beurt aan een lichtmetalen exemplaar met dezelfde afmetingen en de winterband voor binnenkort, ditmaal goed voor 17kg. De winst bedroeg dus een schamele halve kilogram in het voordeel van de lichtmetalen velg (standaardmodel van de constructeur).

Vraag aan de toog naar het gewicht van een wiel, en velen zullen dat een pak lager schatten. Reken daarbij dat mijn oude 15” vandaag compleet voorbijgestreefd is, en de 18” onder een beetje hot hatch zal dus vaak nog een pak meer wegen. Maar willen wij niet liever echt lichtmetaal, dat het onafgeveerd gewicht binnen de perken houdt en een reële bijdrage levert aan het inspirerend rijgedrag? Wel, dan zal je in veel gevallen niet in de optielijst moeten neuzen, maar langsgaan bij specialisten als BBS, O.Z. en anderen. Je zal dan meteen merken dat de prijzen navenant zijn…

Renault Clio RS

Hetzelfde geldt voor de ophanging. De sportophanging van de constructeur is voor velen niet strak genoeg, of biedt niet het compromis dat aan de orde is op onze Belgische tarmac. Niet elke sportieveling heeft immers de gezegende afstelling van RenaultSport, maar misschien zegt zo’n Clio jou toch niks en ga je liever voor de degelijkheid van een Polo GTI. Hoe ga je dan te werk als je toch iets wil doen aan diens bravere inborst? Shoppen bij Bilstein, Koni, KW of Sachs die vaak een compleet uitgewerkt alternatief per merk en model aanbieden? Of riskeer je meer obscure merken met het risico de hele afstelling om zeep te helpen? Ook de bandenkeuze levert gelijkaardige taferelen op – en dan hebben we het nog niet gehad over de motor. Want als er iets de discussies voedt in octaanrijke middens, dan is het wel motortuning. Bij wie kan je (legaal) terecht en wie biedt kwaliteit?

Een hoop kopbrekers dus, en natuurlijk het gevaar verloren te lopen in het dichte bos van al die aanbiedders – zeker als je de bewegwijzerde paden verlaat. Kies jij dus eerder safe voor de visie van de constructeur, of bepaal je elke karaktertrek van je vierwieler gedecideerd zelf?

Share Button

13 Responses

  1. If it ain’t broke, don’t fix it. Vaak wordt bij geknoei aan de wielophanging (onbenullige verlaging en dergelijke) de wegligging eerder slechter dan beter.
    Zo was ik ooit van plan om m’n achterwielen meer negatieve camber te geven. Tot ik merkte dat de auto (m’n 42 jaar oude Morris 1300) superneutraal en met zeer behoorlijke snelheid door de bocht gejaagd kan worden. Afblijven dus…

    Wat niet wil zeggen dat aftermarket tuning per definitie zinloos is. Een ander in- en uitlaatspruitstuk laten de paardjes onder de motorkap toch iets vrijer ademen, en dat is weer leuk voor de bochtsnelheid 🙂

    Met moderne auto’s heb ik helaas geen ervaring, maar meestal is standaard/af fabriek ruim voldoende voor de rijkunsten van de eigenaar. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk…

  2. AnthonyG says:

    Ik kies ervoor om op het pad van de constructeurs te blijven, simpelweg omdat ik nooit een auto koop voor langer dan 2-3 jaar en zo’n investering zichzelf nooit terugbetaald.
    Als je echter een auto koopt voor lange tijd zie ik wel heil in aftermarket, je moet maar eens gaan naar Automechanika in Frankfurt, daar ga je genoeg aftermarket mogelijkheden vinden en zien dat de constructeurs vaak ook gewoon hun gerief halen bij “aftermarket” producenten.

  3. Pieter Ameye says:

    Zoals in veel gevallen lijkt een eenduidig antwoord hier niet te bestaan. Nog afgezien van wat je bij wie haalt, hangt het meeste af van de manier waarop alles ten opzichte van elkaar (en het model in kwestie) wordt afgesteld en getweaked.

    Sprekend voorbeeld lijkt me de Renault Avantime te zijn die bij Top Gear werd voorzien van grotere remmen en beter schoeisel, desondanks klokte wijlen Stig Ben Collins een tragere tijd af dan met de Avantime in standaard set-up.

  4. Ken Divjak says:

    Er zijn toch nog andere redenen om aftermarket te gaan?

    – Prijsverschil bijvoorbeeld: originele stukken (en daarbij denk ik aan een inox uitlaatlijn van een M3 of Integra Type-R) zijn bijvoorbeeld pokkeduur en perfect vervangbaar door een goedkoper maar zeker fatsoenlijk alternatief.

    – Sommige aftermarket onderdelen zijn soms zelfs beter dan het moeilijk te krijgen origineel; denk daarbij maar aan Koni’s onder een youngtimer als mijn Alfa 155 die beduidend beter presteren dan de Original EquipMent of OEM-stukken.

    Dat gezegd blijf ik – zeker voor velgen – een OEM-fanaat, maar ook daarop maak ik graag een uitzondering voor een merk als bijvoorbeeld BBS dat een sterke/historische binding met een constructeur heeft opgebouwd.

    Ergo: een eenduidig antwoord lijkt hier inderdaad moeilijk formuleerbaar.

  5. AnthonyG says:

    Bentley en lexus velgen, gemaakt door dezelfde producent. (op automechanika)

  6. Gunter says:

    En soms ben je verplicht om de aftermarket op te gaan: Voor mijn Corrado van 1992 die ik ingevoerd heb uit nederland, was ik verplicht een andere vering te steken omdat er een schroefkit onder zat zonder attest. Bij Volkswagen gevraagd voor originele vering: 1800 euro. Een schroefkit van Weitec met plaatsingattest koste minder dan de helft! Voor oudere auto’s ben je soms zelfs genoodzaakt de after market op te gaan omdat je de originele niet meer kan krijgen. Ik ben ook eerder geneigd after market dan origineel te kopen, want het prijsverschil is niet klein, maar de kwaliteit meestal wel.

  7. Eric Kok says:

    Idealitair zou ik 100% aftermarket willen gaan, maar dan wel een echte specialist die de auto van binnen en uiten kent. Je zou dan wel de voordelen hebben van lagere prijzen, ruimere keuze en mogelijk enkele jaren extra ontwikkeling (als je auto ietsje ouder is). Maar dus niet het nadeel dat het de auto minder maakt.

    Ik dus normaal gesproken voor OEM – ik denk (en lees op fora) dat er weinig meer te halen valt op motorisch en onderstel gebied nadat RenaultSport zijn handen er af heeft gehaald (zonder veel geld te spenderen). Slechts voor banden, lichtmetaal en niet-motorische zaken ga zoek ik het buiten de Renault dealer.

  8. Pieter Fret says:

    Ik ben volledig voor OEM-stukken. Waarom? Een kwestie van vertrouwen en kwaliteit, voornamelijk. Ik wéét bv. dat mijn Cooper S met de sportophanging van de fabrikant grondig ontwikkeld en uitgebalanceerd is. Steek je er een generieke verlaging of schroefsetje onder, dan weet je op voorhand niet hoe de auto zich zal gedragen – maar in 90% van de gevallen zal dat waarschijnlijk slechter zijn op een of ander vlak, tenzij het speciaal voor dat model ontwikkeld werd. Alleen voor onderdelen die weinig met rijgedrag te maken hebben zou ik aftermarket stukken overwegen (velgen bv.).

    Al is er ook de “liefhebberswaarde” van een volledig originele auto – maar da’s iets subjectiefs.

    • Benny Herdewyn says:

      Da’s een logisch uitgangspunt, maar ik zou toch merken als Bilstein, BBS etc met gemak op dezelfde hoogte (of hoger) plaatsen dan de constructeur. Het komt er bij de keuze van (kwaliteitsvol) aftermarket materiaal vooral op aan om grondig advies te krijgen van mensen die weten waarmee ze bezig zijn en niet zelf in het wilde weg vanalles gaan te vervangen. Want dan zou je idd wel eens in een (duur) straatje zonder einde kunnen belanden.
      In het geval van jouw Cooper S vertrek je al van een strakke basis, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle modellen. Soms biedt de constructeur ook niet de gewenste setup.
      btw: al eens een wiel gewogen? ik ben wel benieuwd

  9. car-nut says:

    En vergeet niet dat constructeurs hun OEM-stukken altijd ontwikkelen met het oog op een lage kost. Het ene merk heeft dan al strengere productnormen als het andere, maar ze kiezen allemaal en altijd voor de goedkoopste oplossing die aan hun minimumeisen voldoet. Een katoenen luchtfilter ipv van een papieren wegwerpexemplaar, een BBS-velg ipv van eentje uit Taiwan of China, het kan een wereld van verschil maken, zelfs voor a priori OEM-aanhangers als ik.

Leave a Reply