DRIVR

Tien Jaguar-Weetjes om mee uit te pakken

In de serie van weetjes over een bepaald merk passeerde eerder Lamborghini al de spreekwoordelijke revue, en daar voegen we nu tien Angelsaksisch getinte exemplaren aan toe. Tien triviale feiten die niet mogen ontbreken in de omvangrijke encyclopedie van de petrolhead pur sang. Van merkwaardig tot amusant, uit zowel heden als verleden. Sommige wist je waarschijnlijk al, andere na het lezen uit de greep aan 75 jaar ‘Born to Perform’ dan ook.

1e feit:

1935 SS Jaguar 2.5 Saloon

Bij de onthulling van de eerste Jag in 1932 vroeg stichter Sir William Lyons aan de aanwezige gasten naar wat ze dachten dat de SS Jaguar 2.5 Saloon kosten zou. Het gemiddelde bedrag was £632. De auto koste met £385 echter ongeveer de helft daarvan.

2e feit:

1938-jaguar-ss-coupe

Om de aanwezigheid van het merk op de beurs van London te vieren tekende Sir W. Lyons een coupévariant van de SS100. Het studiemodel werd gekenmerkt door een lijnenspel van curven en Art Deco-details. Hoewel het model mocht rekenen op lovende kritieken heeft het uitbreken van WOII anders doen beslissen over de toekomst van de coupé. Het is bij een one-off gebleven.

3e feit

Toen Jaguar in 1953 met de C-Types op Le Mans aan de haal ging met plaatsen 1, 2 en 4, stuurde het bedrijf prompt een telegraaf naar de Queen om de overwinning aan haar op te dragen ter ere van haar kroning eerder dat jaar. De Koningin stuurde er meteen een terug om het team te feliciteren met de overwinning. Dat jaar liet Jaguar Le Mans ook kennis maken met de befaamde remschijven.

4e feit

10-steve-mcqueen

Van de 16 geproduceerde XKSS modellen werd er eentje gekocht door acteur en racecoureur Steve McQueen. Hij bezat de auto maar liefst 10 jaar en hield er twee keer een rijverbod aan over. Net nadat McQueen de auto verkocht had, kreeg hij al weer spijt van die beslissing waarop hij hem absoluut terug wou hebben, en kreeg. De auto bleef tot aan zijn dood in 1980 in zijn persoonlijke bezit.

5e feit

jaguar-xfr-prototype-at-bonneville-salt-flats

De snelste Jaguar ooit is niet de XJ220, maar een aërodynamisch licht gemodificeerde XFR. Op de Bonneville Salt flats in November 2009 werd de vierdeurs geklokt met een heftige 363,19 km/h op de – we veronderstellen – digitale teller.

6e feit

jaguar-e-type

Wanneer Enzo Ferrari de E-Type voor het eerst zag beschouwde hij de auto als ‘the most beautiful car ever built’. Het Amerikaanse Road & Track magazine wist dan weer: ‘It’s the greatest crumpet collector known to man’.

7e feit

jaguar-xf-4

De audio-ingenieurs bij Jaguar hebben een audio-archief waarin opnames zitten van alle V8 motoren die ooit gebouwd zijn geweest. Zo kunnen zich verzekeren dat het geluid van nieuwe Jaguar-achtcilinders uniek is en blijft.

8e feit

c-type

Jaguar kwam in 1952 met een revolutie in de wereld van het remmen. Ze schroefden hun gloednieuw ontwikkelde schijfremmen op de C-Type van Sir Stirling Moss en Norman Dewis toen die deelnamen aan de Mille Miglia van dat jaar. De Italiaanse race officials waren zo verbaasd bij het zien van de nieuwe technologie dat ze een demonstratie eisten vooraleer de auto goed te keuren. De rest is geschiedenis…

9e feit

emu4_dabb

Vooraleer de Jaguar-carrosserieën van vandaag hun spuitbeurt krijgen worden ze eerst afgeborsteld met borstels gemaakt uit Emoe-veren. Emoe-veren hebben de karakteristiek groot en lang te zijn en zorgen makkelijk voor de nodige statische elektriciteit waarmee ook het laatste stofje van het metaal te verwijderen valt.

10e feit

swallow-sidecar-factory-1929_56068845

Jaguar werd initieel opgericht onder de naam Swallow Sidecar Company en bouwde zijspannen voor motorfietsen. Daarna evolueerde het bedrijf van Sir William Lyons naar coach builds op bestaande chassis’ en uiteindelijk eigen voertuigen. Na WO II wijzigde het bedrijf zijn naam in Jaguar vanwege de verwijzingen (SS) naar het Nazi-regime.

Share Button

6 Responses

  1. Milly says:

    fantastisch artikel, interessant om mee uit te pakken aan de toog 🙂

  2. Dirk says:

    great stuff !

  3. Leuk!

    Dat van die emoe-veren is niet uniek: Ook onder andere BMW’s Z4 wordt daarmee afgestoft voor de carrosserie de spuitcabine ingaat (bron: National Geographic, geloof ik 😉 )

    • Stijn says:

      Klopt, is bij meeste (luxe-) merken zo. Bij RR bijvoorbeeld ook.

      Wel leuk artikel!

    • AnthonyG says:

      Emoe veren of niet, BMW’s hebben vaak een afschuwelijk lakwerk. Denk niet dat er een merk (basic of premium) is dat meer appelsienschil heeft dan BMW.

      • Stijn says:

        Op onze E46 was niets aan te merken, was nu ook wel een grijze…
        Ford kan er ook wat van. De laklaag van de Focus is bij ons steeds gecontamineerd. Vraagt steeds om aandacht. De Toyota’s daarentegen, die lak blijft steeds gezond. En Seat is afschuwelijk, de lak van de Ibiza velde gewoon af en begon meteen te roesten!

Leave a Reply